Nicio afacere nu e un pariu sigur

Fără pregătire preliminară, nu există succes. / Afacerea nu se dezvoltă bazându-ne pe instinct sau intuiție și, în niciun caz, cu atitudinea "e ușor" sau "vom vedea".
Luni
22.04.2019
Chiar și acei întreprinzători care decid să cumpere o franciză - un concept de afaceri dovedit și stabil - nu trebuie să se bazeze pe o rată de succes de 100%. Într-o afacere privată, multe pot merge prost, dar succesul va fi mai sigur dacă evitați anumite greșeli comune.
 

Da, beneficiile francizării sunt deja cunoscute - acest model de afacere permite antreprenorilor să-și înceapă propria afacere prin cumpărarea unei francize, evitând astfel să ia lucrurile de la "zero". Cu toate acestea, chiar dacă veți avea posibilitatea de a lucra sub un brand binecunoscut și a desfășura o activitate pe baza unor proceduri bine stabilite și dovedite, nu înseamnă că totul se va desfășura „fără probleme“. Cumpărarea unei francize facilitează procesul de implementare și activitatea în sine, dar nu înseamnă că elimină complet nevoia de informare, munca grea și dăruirea sau implicarea. Francizatul va trebui cu siguranță să lucreze și să conducă o afacere ca orice alt antreprenor și proprietar al unei afaceri private. Succesul de 100% este garantat de franciză? Pe scurt, nu.

Chiar și în cazul unor francize mari, cu sisteme bine stabilite, cum ar fi lanțurile de servicii rapide, care au mii de parteneri francizați în întreaga lume, există francizați care fac afacerea foarte bine, dar și francizați care lucrează la nivel de prag de rentabilitate. De fapt, există o perioadă dificilă care începe în momentul în care antreprenorul achiziționează franciza și până când afacerea va funcționa de la sine și va fi durabilă, perioadă în care lucrurile pot merge mai prost. Acesta este motivul pentru care, să zicem, prima lecție și de bază pe care francizatul trebuie să o învețe este că nicio afacere nu este un pariu sigur.

În acest sens, cei care se gândesc la pornirea unei afaceri ar trebui să știe că afacerile nu se dezvoltă bazându-ne pe instinct sau intuiție și, în niciun caz, cu atitudinea "e ușor" și "vom vedea". Mulți antreprenori și beneficiari de francize, mai ales în perioada de entuziasm inițial, cred că vor învăța totul ușor și vor rezolva lucrurile “din zbor”, dar adevărul este că se fac o mulțime de greșeli inutile, care ar putea fi evitate – cu condiția să te informezi bine înainte, să explorezi piața, să întrebi despre sistemul de franciză pe care vrei să îl cumperi, care sunt condițiile de cooperare pentru desfășurarea afacerii etc. 

Unul dintre avantajele unui model de cooperare de succes în franciză și, de fapt, esența francizei este faptul că francizorul are obligația de a-și instrui viitorii parteneri. Dar, pe de altă parte, nu trebuie să uităm că, la sfârșitul zilei, francizatul însuși rămâne responsabil pentru afacere și este responsabil pentru fiecare dintre aspectele activității (financiar-contabil, resurse umane, operațional, marketing, vânzări, juridic etc.). 

Fără angajamentul, efortul și cunoașterea francizatului, orice sprijin ulterior de la francizor nu va da rezultate foarte bune.  

În nicio afacere - experiența ne arată - nu trebuie să pornim la drum fără capital excedentar. În practică, începerea unei afaceri în franciză nu înseamnă doar achiziționarea licenței de franciză și plata taxei aferente. Aceasta reprezintă doar investiția inițială, însă, pentru a porni efectiv afacerea și a funcționa în siguranță, francizatul trebuie să dispună de capital suplimentar. În plus față de închirierea locației, renovarea, decorarea și dotarea spațiilor, achiziționarea de bunuri, trebuie incluse și costurile tipice ale unei francize, cum ar fi taxele periodice și de comercializare, sau costurile inevitabile de exploatare curente (chirie, utilități, salarii și contribuții). Este adevărat, experiența ne arată că, cu cât este mai mare investiția în franciză, cu atât mai mari sunt șansele obținerii unui profit semnificativ. Singurul "truc" este să vedeți cât se câștigă, care este profitul estimat. Deci, înainte de a semna contractul de franciză, puneți totul pe hârtie și faceți estimările financiare.

Succesul afacerii este garantat de cele mai multe ori de o locație bună, iar antreprenorii cu experiență vă vor spune să nu vă începeți afacerea niciodată într-o locație proastă, fără potențial sau fără trafic. Cele mai multe sisteme de franciză necesită o locație bună și aceasta va fi una dintre condițiile de bază pentru deschiderea unei locații în franciză. Deși procesul de găsire și alegere a locației ideale poate dura ceva timp, răbdarea își va produce roadele în cele din urmă, ne arată practica. Viitorilor francizați le recomandăm să analizeze cu atenție locația înainte de a încheia contractul de închiriere și numai după ce vizitează locația în zile diferite (atât în zile lucrătoare, cât și în weekend), în diferite momente ale zilei, întrucât, doar așa își pot face o idee despre fluxul de persoane și despre vizibilitatea magazinului. Francizorii și francizații caută, de multe ori, locații cu flux mare de persoane din zonele urbane cu trafic ridicat, chiar și la costuri mari ale chiriilor.

Dintre numeroasele responsabilități și presiuni care însoțesc, fără îndoială, orice pornire în business, se numără și cea referitoare la organizarea site-ului afacerii. De multe ori antreprenorii subestimează sau ignoră importanța site-ului, fără să știe că această decizie poate determina, în mod decisiv, soarta afacerii lor. 

În sfârșit, pentru succesul unei afaceri francizate, este de asemenea important ca francizatul să fie conștient de faptul că face parte dintr-un sistem mai mare, dintr-o "familie". În timp ce lucrează pentru sine și pentru afacerea sa, cea mai mare greșeală pe care o poate face este să ignore sau să respingă procedurile operaționale impuse de sistemul de franciză, proceduri care de altfel sunt dovedite și testate anterior. Cu cât se abate de la strategia prescrisă de afacere, marketing, training-ul angajaților și relația cu clientul, cu atât mai mult francizatul este mai susceptibil de a rupe cooperarea cu francizorul, care va face tot ce este posibil pentru a proteja marca și reputația.

Cu toate acestea, înainte de a intra în franciză, fiecărui viitor francizat i se recomandă să citească cu atenție documentele pe care trebuie să le semneze - un acord de confidențialitate și un acord de franciză. Și acestea trebuie citite iar și iar. În sistemele de franciză serioase și experimentate, totul este clar și transparent în legătură cu drepturile, obligațiile și ce taxe are de plătit francizatul și cu astfel de sisteme nu este dificil să lucrezi împreună. Cu toate acestea, experiența ne arată, de asemenea, că cei mai înțelepți sunt francizații care, înainte de a semna contractul, solicită sfatul unui avocat sau unui consultant pentru franciză. Deși, de regulă, majoritatea condițiilor de franciză sunt imuabile, cu o argumentare adevărată și o abordare individuală, nu este exclus ca francizorul să accepte anumite ajustări în beneficiul viitorului său partener.


Business Development Manager

Subiecte populare in Forum

Idei de afaceri în oraşe mici

Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Idei de afaceri în oraşe mici

Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici

2 Declaratii
Final 20.02.2015
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii

Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...

1 Declaratii
Final 09.02.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))

2 Declaratii
Final 25.01.2015
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor

Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare

2 Declaratii
Final 16.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce

3 Declaratii
Final 13.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Cei din urma vor fi cei dintai....

3 Declaratii
Final 12.01.2015
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri

Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start

3 Declaratii
Final 12.01.2015