Franciza socială - un nou mod de a rezolva problemele sociale?

Francizele sociale au câștigat “momentum”, ceea ce va susține dezvoltarea lor viitoare. / Sistemul de franciză a jucat un rol important în contextul economiei sociale.
Vineri
10.05.2019
Francizele sociale s-au născut din nevoia de a rezolva problemele sociale care sunt tratate ineficient în prezent. Ele nu aduc beneficiile unei afaceri tradiționale, însă contribuie la umanizarea societății.
 

Sărăcia, foametea, HIV, SIDA, urbanizarea rapidă, lipsa educației sunt doar câteva dintre provocările sociale de astăzi care afectează o mare parte din populația lumii. Dar provocările generează mari oportunități, astfel că diferite organizații non-guvernamentale, fundații private de caritate și organizații internaționale au început să lucreze de ceva timp pentru a reduce problemele sociale ale lumii. Acestea au obținut deja succes, în special în sensul reducerii sărăciei și îmbunătățirii calității vieții în diferite părți ale lumii. Cu toate acestea, amploarea problemelor rămâne ridicată - se estimează că peste două miliarde de oameni trăiesc încă cu doar 2 dolari pe zi.

Multe dintre aceste organizații și fundații reușesc să elimine problemele doar pentru o scurtă perioadă de timp. Activitățile acestora sunt constante, însă depind de sponsorizările financiare pe care le primesc, astfel că soluțiile pe care acestea le oferă nu sunt pe termen lung.

Din dorința de a crește durabilitatea sistemului, activitățile antreprenorilor sociali, ai francizorilor și beneficiarilor de francize sociale au devenit din ce în ce mai intense. O nouă abordare a fost introdusă de aceștia, care constă în aplicarea unor principii de afaceri dedicate rezolvării problemelor sociale. Prin generarea de venituri financiare, afacerile sociale au devenit astfel o alternativă promițătoare pentru organizațiile non-guvernamentale.

Francizele sociale și-au găsit astfel locul în arena afacerilor și sunt deja active în multe părți ale lumii. Acestea răspund nevoilor de bază ale oamenilor: asistență medicală (Naya Jeevan în Pakistan, Aravind în India, Projecto Cies în Brazilia etc.), educație (PlanetRead în India, în Lumni Peru etc.), ocuparea forței de muncă (Friends International în Cambodgia, Education for Employment în Orientul Mijlociu etc.) sau dezvoltare urbană (Cinepop / Hormiga în Mexic, Waste Concern în Bangladesh etc.).

Una dintre persoanele care și-a adus o contribuție semnificativă și a popularizat în special antreprenoriatul social este Tai - Muhammad Yunus. Acesta a înființat Grameen Bank, prin care a dezvoltat un sistem de microcredite în Bangladesh și în alte țări asiatice. Revoluția financiară inițiată de Tai - Muhammad Yunus a permis multor milioane de oameni săraci să obțină împrumuturi mici. În 2006, Yunus a primit Premiul Nobel pentru Pace pentru această inițiativă și pentru eforturile susținute în antreprenoriatul social.

Afacerile sociale au câștigat astfel “momentum”, ceea ce va susține dezvoltarea lor viitoare, iar sistemul de franciză a jucat un rol important în contextul economiei sociale. Aplicarea principiilor francizării în extinderea afacerilor sociale este frecvent denumită “francizare socială”. Francizarea socială vizează asigurarea unui impact durabil și pe termen lung al afacerilor sociale din întreaga lume. 

Există deja multe francize sociale în lume. De exemplu, în 1997 a fost înființată Fundația HealthStore în Minnesota. Misiunea sa este de a asigura accesul populațiilor țărilor în curs de dezvoltare la medicamentele esențiale și la asistență medicală de bază. În 2000, Fundația HealthStore a fondat rețeaua de franciză Child and Family Wellness, care a reunit mici farmacii din Kenya, cu scopul de a ajuta un milion de locuitori din Kenya pe an.

Un alt exemplu de franciză socială de succes este Hapinoy din Filipine. Hapinoy și-a început misiunea în 2007, din dorința de a îmbunătăți condițiile de viață ale mamelor sărace din Filipine, pentru a le ajuta să obțină un venit stabil, care să le permită să facă afaceri. Hapinoy le-a ajutat să deschidă magazine Sari Sari în sistem de franciză, care oferă diverse produse și servicii comunităților sărace, de la tehnologie mobilă și servicii financiare până la medicamente. Până în prezent, au fost deschise peste 3.000 de magazine Sari Sari pentru mamele filipineze.

În continuare însă, miliarde de oameni din întreaga lume se confruntă cu provocări sociale mari. Prin urmare, francizele sociale par să fie încă la început în misiunea lor de a face din lume un loc mai bun.


Diferite organizații non-guvernamentale, fundații private de caritate și organizații internaționale lucrează de mult timp pentru a reduce problemele sociale ale lumii. / Cu toate acestea, amploarea problemelor rămâne ridicată - se estimează că peste două miliarde de oameni trăiesc încă cu doar 2 dolari pe zi.
Cipele, Kristijano Ronaldo
Business Development Manager