Luni
21.10.2019
În perioada 17-19 octombrie, a avut loc la Varșovia, în galeriile impresionante ale Palatului Culturii și Științei, cea de-a 17-a ediție a Târgului de Franciză organizat de PROFIT system, unde câteva mii de vizitatori și-au putut găsi idei pentru propria afacere.
 

Târgul de Franciză din acest an a intrat în istorie. Unii expozanți, după trei zile de discuții cu potențiali francizați, și-au pierdut vocea :) Pixurile inscripționate cu diverse nume de francize au facilitat deja semnarea primelor acorduri de franciză. Următoarele acorduri vor fi semnate cel mai probabil în săptămânile următoare.

Vă invităm, pe această cale, la următorul Târg de Francize de la Palatul Culturii și Științei din Varșovia, care va avea loc în perioada 15-17 octombrie 2020. Pentru detalii și înregistrări ca expozant sau ca vizitator, vă rugăm să ne scrieți pe adresa de email mcoman@profitsystem.ro.

Printre expozanții din industria alimentară și a magazinelor industriale de la Târgul de Franciză se numără Żabka, partener strategic al Târgului de Franciză 2019, Auchan, Biedronka, Carrefour, CBWEED, Duży Ben, Groszek, Intermarche și Woda Pierrot. Industria modei a fost reprezentată de mărci ale Vistula Group (Wólczanka, Vistula, Bytom), mărci ale GPoland (ex. Armani Exchange, Calvin Klein, Emporio Armani, Furla, Imperial, LIU JO, Pollini, Patrizia Pepe, Rinascimento, Tom Tailor, Twinset) și Piazza Italia. Antreprenorii interesați de concepte din industria financiară și de asigurări au găsit oferte de la companii precum PZU, Conditor, Monetia sau de la bănci: Getin Noble Bank, Nest Bank, PKO Bank Polski, precum și Santander Bank Polska. Candidații care au căutat concepte din industria frumuseții și fitness au găsit francize precum Fitness, Depilacja.pl, Jump Planet, Loop Fitness, SC Beauty Clinic, Xtreme Fitness Gym și Yasumi. 

O mare parte dintre francizele menționate nu sunt încă prezente pe piața românească, însă am preferat să le acordăm atenție si să povestim despre o parte dintre ele, întrucât ar putea constitui surse de inspirație pentru diverși antreprenori sau idei de afaceri pentru potențialii francizați din România.

Un brand binecunoscut, cu bani puțini

Investiția de început mică este cel mai surprinzător aspect pentru francizații Żabka. Cum este posibil să deschizi un magazin cu o investiție de 1.200 de Euro? Angajații companiei și licențiatul mărcii au răspuns la toate întrebările celor interesați.

O companie cu arome îmbietoare

Gama de magazine de produse cosmetice Kontigo include produse și accesorii pentru machiaj și îngrijire corporală, față și păr, parfumuri, precum și zone speciale pentru cosmetice naturale și asiatice. Deocamdată, rețeaua vrea să se dezvolte în orașe cu 50 - 100 de mii de locuitori din Polonia.

Afaceri la modă

Prezența noastră la târg poate fi clasificată ca fiind foarte reușită. Brandul GPoland a beneficiat de mare interes în rândul vizitatorilor. În trei zile am avut discuții cu zeci de potențiali francizați - spune Monika Szurgot, manager de dezvoltare a afacerilor GPoland. - Clienții au fost surprinși de oferta noastră diversificată și de faptul că, deși fiind una dintre puținele companii din industria modei din Polonia, am pregătit oferte și pentru orașe mici și nu percepem taxe de franciză.

GPoland are deja în portofoliu peste 70 de mărci, printre care: Emporio Armani, Patrizia Pepe, Pinko, Furla, Calvin Klein, Ralph Lauren și multe altele. Brandul a creat un proiect al showroom-urilor multibrand Made in G, dezvoltat pe baza de franciză în cadrul Agenției Multibrand GPoland. Viitorii francizați au opțiunea de a alege un model de cooperare din patru variante: Made in G Premium (oferta de magazine care prezintă colecții de mărci premium, printre care: Emporio Armani, Elisabetta Franchi, Patrizia Pepe, Liu Jo, Twinset, Laurel și Pinko). Made in Accesorii (buticuri cu mărci de accesorii de lux, inclusiv Furla, Coccinelle, Pollini, Calvin Klein, Love Moschino și Ralph Lauren). Made in G Denim (concept axat pe categoria Denim - marca Casual, printre care: Tom Tailor, S. Oliver, Rifle Jeans și Salsa Jeans) sau Made in G Fast Fashion.

Franciza înfrumusețării

Francizorul Depilacja.pl intenționează să aibă câteva sute de saloane în toată Polonia, planificând să deschidă lunar cinci noi saloane. El susține că salonul de depilare care are la bază conceptul pe care l-a dezvoltat va fi profitabil în orice oraș cu peste 30.000 de locuitori. - Căutăm francizați, în primul rând printre proprietarii saloanelor de înfrumusețare, clinici dermatologice sau orice alte tipuri de saloane / clinici care prestează servicii compatibile cu ale salonului de depilare. De asemenea, vom colabora și cu antreprenori fără experiență în industria frumuseții sau a afacerilor - declară Michał Dworniczuk, Manager Depilacja.pl din Polonia.

Taxa de licență este de 7.000 de Euro. Dacă spațiile necesită achiziționarea de mobilă sau o renovare minoră, atunci trebuie adăugate câteva mii de euro. Un laser este absolut necesar pentru a începe activitatea. Echipamentele Depilacja.pl pot fi, de asemenea, cumpărate, caz în care investiția crește cu alte 28.000 de Euro, dar pot fi achiziționate și în leasing. 

Turismul capătă noi valențe

Interesul pentru Polonia, ca țară atractivă pentru afaceri și turism, a fost remarcat de francizatul croat Direct Booker. Aceasta este o agenție de turism ale cărei servicii includ închirierea de spații de cazare private. Sarcina principală a companiei este de a facilita contactul dintre proprietari și turiști, punând la dispoziție o platformă special creată, care conține oferte curente de închiriere. 

Așa cum a subliniat Danijela Kraljević, managerul de franciză al Direct Booker, modelul de afacere al companiei este o soluție ideală pentru piețele în care turismul se dezvoltă dinamic. Polonia este cu siguranță una dintre aceste piețe. - Cererea de închirieri pe termen scurt este mare și cineva trebuie să le gestioneze prin intermediul serviciilor sau tehnologiei agenției - spune Danijela Kraljević .

Direct Booker dorește să atragă francizați din locuri atractive pentru turiști, din Polonia dar caută, în același timp, francizați și în tările din regiune, inclusiv în România. Francizorul caută francizați interesați să-și înceapă propria afacere sau care au deja o agenție de turism și ar dori să-și extindă oferta cu servicii de agenție suplimentare.

Afaceri cu pui prăjiți

Puiul la grătar este o specialitate a conceptului cu pui prăjiți Kurcze Pieczone. Brandul are o experiență de aproape un sfert de secol pe piața gastronomiei. În prezent, aproximativ 50 de locații operează în această rețea de franciză, servind nu doar pui la grătar, ci și meniuri pentru cină, burgeri și alte gustări din carne de pasăre.

Activitatea se desfășoară în rulote instalate în puncte aglomerate ale orașelor: în parcări, în centre comerciale etc. - Ajutăm francizatul la găsirea locației potrivite - spune Rafał Grochalski, reprezentantul conceptului.

Costul achiziționării unei rulote cu echipament complet implică o investiție minimă de aproximativ 30.000 de Euro, dar închirierea este, de asemenea, posibilă. Costul lunar al închirierii unei rulote este de 600 de Euro, la care se adaugă și cheltuielile pentru achiziționarea de echipamente în valoare de aproximativ 10.500 de Euro. Cheltuielile de început, care mai trebuie luate în considerație, sunt costurile pentru asamblarea rulotei și chiria pentru închirierea spațiului. Taxa unică pentru aderarea la rețea este de 2.400 de Euro. 

Un mod inteligent de a ocoli traficul

Străzi aglomerate și blocaje în trafic? Locuitorii orașelor mai mari cunosc foarte bine această problemă ... Conceptul Blinkee.city a venit din necesitatea găsirii unei soluții pentru transportul alternativ. Propunerea francizorului are la bază „schimbul de scutere”, adică un sistem stradal de scutere electronice pentru închiriere pe termen scurt. Cum funcționează? Utilizatorii utilizează aplicația mobilă pentru a căuta vehiculul cel mai aproape de locația lor actuală. După folosirea pe ruta dorita, scuterul poate fi parcat în orice loc sigur și se marchează în aplicație opțiunea de încheiere a călătoriei. Costul de închiriere a scuterului va fi reținut din contul utilizatorului. 

La început, licențiatul trebuie să cumpere cel puțin 20-30 de scutere pentru a putea conta pe o cifră de afaceri satisfăcătoare. De asemenea, va avea nevoie de un garaj sau de o sală cu o dimensiune minimă de 15 m2. - Francizații au nevoie și de o mașină de serviciu pentru a transporta scuterele în jurul orașului și pentru a se deplasa în vederea schimbării bateriilor. Cheltuielile cu flota se ridică la aproximativ 75.000 de Euro - spune Paweł Maliszewski, co-proprietar al Blinkee.city.  

Francizorul Blinkee.city nu percepe o taxă inițială de licență. Francizatul plătește 18-20 de Euro net impozit pe lună pentru fiecare vehicul și între 5 și 15% din venit (în funcție de dimensiunea orașului în care își desfășoară activitatea). Francizatul suportă, de asemenea, costurile pentru înlocuirea bateriei și repararea scuterului.

Un meniu complet comestibil

Ciorba acră în pâine este una dintre preparatele tradiționale poloneze. Astfel că supele vegane în cupe comestibile au reprezentat o bună idee de afaceri pentru brandul Soup Culture. - Acesta este un concept ecologic, inovator, bazat pe tehnologia noastră de copt brevetată, ambalare comestibilă sută la sută, adică cupe în care turnăm supe creme vegane și vegetariene - explică Angelika Szkołałuda, specialist PR al mărcii Soup Culture. - Ideea s-a născut în urmă cu câțiva ani în Ucraina, din nevoia de a contracara supraproducția de plastic, care este foarte afectată de industria de catering. După obținerea brevetului pentru ambalajele comestibile, am continuat să creăm o mașină care să le poată produce. Ambalajele sunt cupe de pâine, proaspete, făcute după o rețetă specială.

Sub brand-ul Soup Culture, se pot deschide spații de servire de diferite dimensiuni, atât cu mese și scaune, cât și în varianta take-away, chiar și cu o fereastră de servire. Cupele sunt coapte la fața locului, într-o mașină furnizată de francizor (mașinile sunt fabricate la Varșovia).

Conceptul a fost creat în Ucraina și este prezent acum în nouă țări. Polonia a fost prima piață externă, urmată de altele, printre care se numără Norvegia, Canada, Rusia, Slovacia, Republica Cehă, Georgia. - Cinci fabrici de supă funcționează în prezent în Polonia, în patru orașe: Varșovia, Łódź, Poznań și Wrocław - adaugă Angelika Szkołałuda. - Cele mai bune locații sunt locurile turistice, dar și în apropiere de universități, clădiri de birouri, companii mari.

Investiția în spații se ridică la aproximativ 24.000 de Euro. Această sumă include deja toate cheltuielile, inclusiv echipamentul complet și taxa de licență. Pe lângă supe, francizații pot oferi și alte preparate vegane și vegetariene.

Beneficiile divorțului

Suntem la Târgul de Franciză pentru a patra oară. Și de fiecare data, după târg, câștigăm un partener nou, însă doar femeile pot fi francizații noștri. Uneori, bărbații se supără, dar acesta este conceptul nostru - creat de femei, pentru femei -spune Agnieszka Wojewoda, francizatul „Woman and Divorce”.   

În prezent, rețeaua „Woman and Divorce” are 15 birouri în franciză și unul propriu la Varșovia. - Există oferte locale de franciză și regionale în rețeaua „Woman and Divorce”. Birourile regionale se deschid într-o zonă mai mare. Nu deschidem două birouri într-un singur oraș. Între birouri trebuie să existe o distanță minimă de 50 de km și toate acestea pentru a evita problema concurenței - adaugă Krystyna Rek, proprietarul rețelei. 

Costul investiției depinde de modelul de afaceri. Diferența față de alte francize este că taxele lunare se aplică după șase luni de la începerea cooperării. Francizatul nu plătește nicio taxă suplimentară.

Afaceri asistate cu oxigen

Hipermedico este un producător de camere de oxigenoterapie. Oxigenoterapia hiperbarică constă în furnizarea unei cantități foarte mari de oxigen pur organismului, în condiții de presiune crescută. Oxigenoterapia este folosită în multe domenii ale medicinei, fiind o formă de bază a terapiei pentru anumite boli sau fiind utilă ca tratament de susținere. 

Căutăm oameni care conduc puncte de lucru în domeniul sănătății. Pot fi medici, proprietari de hoteluri cu spa sau saloane de înfrumusețare. Fabricăm echipamentele, le furnizăm, instruim personalul în ceea ce privește utilizarea și service-ul și ajutăm în promovarea unor astfel de spații - spune Jakub Baumgart, proprietarul Hipermedico. 

Francize de la vecinii din est

Ucrainenii merg din ce în ce mai mult în Polonia, unde vor să lucreze sau să-și caute o idee pentru propria afacere. Dar există și cealaltă parte a monedei - conceptele de franciză ucrainene își caută francizații printre antreprenorii polonezi.

La Târgul de Franciză din acest an au fost prezente patru mărci ucrainene care se dezvoltă prin franciză: Bar Mushlya - baruri cu fructe de mare, Homemade Chocolate Lviv - ciocolata făcută după rețete de casă, doar cu ingrediente naturale, Soup Culture - supă de legume în căni comestibile și Chinkalnia - restaurante cu bucătărie georgiană.

Suntem la Târgul de Franciză pentru a patra oară. La început, am dezvoltat o franciză în străinătate, în Polonia, cu ucraineni care doreau să investească în țări europene. Au fost primii noștri francizați - spune Marta Naumenko, Managerul Dezvoltare Brand Chinkalnia. - Acum, însă, tot mai mulți polonezi ne contactează. Avem deja 12 restaurante în Polonia și alte două sunt în stadiu de pregătire. Brandul devine din ce în ce mai cunoscut pe piața poloneză și inspiră din ce în ce mai multă încredere. Oricum, tot mai multe companii ucrainene intră în Polonia și vor să crească aici prin intermediul francizei. Deoarece avem deja multă experiență în Polonia, există francizori care vin la noi și ne întreabă despre specificul pieței poloneze și despre evoluția pe care am avut-o în cei trei ani de expansiune. Desigur, împărtășim cunoștințele noastre cu ei.

În total, peste 60 de restaurante operează sub brandul Chinkalnia. Majoritatea sunt în Ucraina (șase în Lviv), dar și în Lituania, Letonia, Belarus și Polonia. Chinkalnia vrea să crească în orașele mari cu peste 100.000 de locuitori. Costul investițiilor în restaurant oscilează în jurul valorii de 55.000 – 61.000 de Euro.

Târgul de Franciză 2019 în ochii unuia dintre expozanți

În cadrul Târgului de Franciză 2019, de la Palatul Culturii și Științei din Varșovia, francizorul Xtreme Fitness gym a anunțat deschiderea a 200 de cluburi de fitness în patru ani și planurile de extindere în afara Poloniei.

 -  Ne distingem prin faptul că furnizăm servicii de cea mai înaltă calitate, la un preț foarte mic. Suntem o rețea de servicii în care prețurile serviciilor sunt egale cu prețurile unui club cu autoservire. Interacționăm cu clienții noștri pentru că vrem să îi ajutăm să își atingă obiectivele de fitness. De asemenea, avem echipamente bune, amenajate pentru a profita la maximum de fiecare metru pătrat din suprafața clubului, datorită căruia avem costuri mici de întreținere. Merită menționat faptul că folosim propriul nostru sistem de management, iar membrii clubului nostru au acces la toate cluburile de fitness din rețea, fără costuri suplimentare - spune Łukasz Dojka, francizorul Xtreme Fitness Gym. El subliniază că firma se concentrează pe extinderea în orașe mai mici, unde piața cluburilor de fitness nu este încă dezvoltată, iar cererea este la fel de mare ca și în orașele mai mari.

Afacere proprie în teorie și practică sau cum să alegi o afacere bună pentru tine

În timp ce francizorii discutau cu vizitatorii târgului - potențialii francizați, în sala Sienkiewicz de la Palatul Culturii și Științei, Michał Wiśniewski, directorul departamentului de consultanță în franciză al PROFIT system, a susținut seminarii despre principiile cooperării în franciză.

Vizitatorii târgului au avut posibilitatea de a participa și la forumul de afaceri, unde au fost prezentate și dezbătute diverse teme de interes pentru francizați:

Ex. O idee bună pentru propria afacere - reguli de cooperare într-o franciză. Michał Wiśniewski, directorul departamentului de consultanță în franciză PROFIT system

Ex. Prezentare franciză: Ipoteze și inovații ale modelului de franciză Xtreme Fitness gym -  Łukasz Dojka, CEO Xtreme Fitness gym

Ex. O franciză credibilă. Cum alegi o franciză pentru a face o afacere bună? Arkadiusz Słodkowski, membru al consiliului de administrație al Organizației de francize poloneze.

La târg au fost prezente foarte multe francize interesante, însă noi am spicuit doar câteva, încercând să transferăm cititorilor un iz din atmosfera incitantă și oferta diversificată de francize prezente la târg. Dacă v-am trezit interesul, vă lansăm din nou invitația de a participa la următorul Târg de Francize de la Palatul Culturii și Științei din Varșovia, care va avea loc în perioada 15-17 octombrie 2020. Pentru detalii și înregistrări ca expozant sau ca vizitator, vă rugăm să ne scrieți pe adresa de email mcoman@profitsystem.ro.


Cipele, Kristijano Ronaldo
Business Development Manager