Analiză înainte de toate

De ce să cumperi o franciză? / Un antreprenor care dorește să își dezvolte afacerea trebuie să investească sume relativ mari, deși, în multe cazuri, nu este deloc sigur că va recupera investiția într-un timp rezonabil. Prin aderarea la rețeaua de franciză, acest risc se reduce semnificativ.
Vineri
29.11.2019
Numărul francizelor de pe piață crește lent, dar constant. Întrebarea cheie este cum să o alegeți pe cea potrivită. Mircea Coman, Consultant în francize al firmei PROFIT system România, ne ajută cu răspunsurile la câteva întrebări cheie.
 

În ciuda tuturor provocărilor, oamenii visează adesea să înceapă propriile lor afaceri. În acest caz, de ce ar fi bine totuși să ia în considerare cumpărarea unei francize?

Începerea unei afaceri, în general, necesită un efort susținut și multe resurse de timp și bani. Un antreprenor care dorește să își dezvolte afacerea trebuie să investească sume relativ mari, deși, în multe cazuri, nu este deloc sigur că va recupera investiția într-un timp rezonabil. Prin aderarea la rețeaua de franciză, acest risc se reduce semnificativ. De fapt, este în interesul francizorului ca partenerii săi de franciză să fie profitabili, deoarece acesta este singurul mod în care atât francizatul, cât și francizorul vor beneficia pe termen lung. De exemplu, francizorul nu va permite francizatului să înceapă o afacere într-o locație proastă și nu îi va permite, în esență, să comită greșelile pe care le-a făcut el, ca începător. Și asta, aș spune, este unul dintre cele mai mari avantaje ale colaborării în franciză.

Intrarea în antreprenoriat și cumpărarea unei francize poate schimba cursul vieții. Cum să faci cea mai bună alegere?

Antreprenorul trebuie să se gândească mai întâi în ce zonă dorește să dezvolte afacerea. Desigur, ar trebui să ia în considerare ce îi place, ce nu îi place, ce experiență are, ce abilități posedă, care este „visul” său etc. Trebuie să aveți în vedere că este vorba despre succesul afacerii, astfel că o evaluare a dezvoltării sau nu a unei afaceri în zona aleasă este imperios necesară. Pe scurt, trebuie să fiți sigur că produsul sau serviciul pe care îl oferiți va fi la cerere pe piața dumneavoastră. La sfârșitul zilei, obiectivul unui antreprenor este profitul. De asemenea, atunci când se gândește la finanțe, un antreprenor ar trebui să știe cât poate investi într-o afacere. Nu este înțelept să investești bani pe care nu ești gata să-i pierzi. Deci, înainte de a începe o afacere, lăsați ceva bani și în bugetul de rezervă. Nu uitați, achiziționarea unei francize reduce riscul de eșec, dar nu îl elimină complet.

Cât de important este „numele”, marca sub care vei lucra atunci când vei cumpăra o franciză? Putem spune că este o condiție necesară, dar nu suficientă pentru succes?

Așa este. Există multe criterii de luat în considerare atunci când alegeți o franciză. Având în vedere condițiile menționate deja – stabilirea a ce doriți să faceți și câți bani puteți investi, ar trebui să comparați cu atenție și ofertele existente pe piață. Analizând piața francizelor, putem observa că există întotdeauna mai multe companii și sisteme care oferă francize în cadrul aceleiași industrii. Mulți dintre francizori își fac publicitate și  prezintă în detaliu pachetele de franciză pe portaluri specializate. Deci putem spune că una dintre cele mai bune metode de a alege o franciză este să faceți comparații. Examinați termenii de cooperare ai fiecărui sistem, ce oferă francizorii și ce așteaptă de la dumneavoastră în calitate de francizat. Verificați de cât timp este activă compania pe piață, câte locații proprii are și câte locații în franciză. 

Este posibil să privim sistemul și „din interior”, înainte de a demara afacerea propriu-zisă?

Francizații existenți sunt, de fapt, o sursă de informații foarte importantă. Poate fi o idee bună să mergeți la un francizat și să solicitați o scurtă discuție. Dacă întâlniți o persoană prietenoasă și deschisă, veți primi o mulțime de informații utile. Chiar dacă există aspecte despre care nu va putea să vorbească, cel puțin vă va spune ce îi place în legătură cu respectivul sistem de franciză și care este modul de comunicare și relația generală cu francizorul. În orice caz, veți primi informații pe care francizorul nu le poate împărtăși cu ușurință.

Ce mai puteți recomanda candidaților la francize?

Aș putea să mă refer la primii pași dintr-o colaborare, adică la întâlnirea și discuția dintre părți, pentru că este foarte importantă impresia pe care reprezentanții francizei o fac asupra potențialilor francizați. Deși, desigur, decizia nu ar trebui luată pe baza primei impresii, acest sentiment nu trebuie subestimat. Instinctul determină uneori dacă are sens sau nu să lucrezi cu o anumită persoană. În cele din urmă, înainte de a vă decide asupra unei colaborări, ar trebui să analizați cu atenție documentele pe care francizorul vi le va pune la dispoziție. Este un semn bun dacă francizorul vă oferă contractul sau planul de afaceri spre analiză, fără întârziere - pentru că așa fac sistemele de franciză serioase, de renume. Acest lucru se face în urma semnării de către potențialul francizat a unui acord de confidențialitate, care asigură francizorul că informațiile transmise nu vor fi împărtășite și altor terțe părți. Desigur, potențialul francizat poate solicita asistența unui avocat sau a unui consultant în francize pentru a-l ajuta să interpreteze termenii contractului sau să-i ofere sfaturi utile.


Mircea Coman / Consultant în francize al firmei PROFIT system România
Cipele, Kristijano Ronaldo
Business Development Manager