Piața francizelor va continua să crească

Mircea Coman, Consultant PROFIT system Romania
Mircea Coman, Consultant PROFIT system Romania / Intrarea în antreprenoriat este o decizie majoră în viață, cu mai multe opțiuni. Una dintre opțiuni este de a începe propria afacere sau de a cumpăra una deja existentă. O a doua opțiune ar fi achiziția unei francize cu un sistem operațional dovedit și cu un nume de brand cunoscut. Fiecare opțiune dintre cele menționate are propriile avantaje, dar și dezavantaje. Dupa depășirea acestei etape, întrebarea este ce tip de afacere vei putea alege.
Vineri
27.12.2019
Numeroase francize străine sau locale vor să se extindă în România. Succesul lor va fi determinat de originalitatea conceptului - spune Mircea Coman, Consultant PROFIT system Romania.
 

Cum a fost anul 2019 pentru piața de francize din România?

Dacă ar trebui să o descriu într-un singur cuvânt, aș spune dinamic. Am întâlnit mai multe concepte noi, care au potențial mare de a se transforma într-o rețea de franciză de calitate. Multe dintre acestea răspund tendințelor actuale și percep foarte bine nevoile clienților finali, având centrat întregul sistem în jurul acestora. Pentru a fi specific, noile concepte care s-au lansat pe piață sunt din zona educațională, cafenele și servicii. Când mă refer la servicii, am în vedere serviciile clasice, precum cele prestate de saloanele de cosmetică – Saloanele Magic, serviciile educaționale – Academia Micilor Developeri și nu în ultimul rând, serviciile aferente cafenelelor care, prin ceea ce oferă, combină în mod ideal, un portofoliu echilibrat de produse și servicii dedicate – Captain Bean. În același timp, 2019 a fost anul extinderii internaționale a unui brand deja consacrat cum este franciza 5 to go care, după o expansiune accelerată pe plan național (120 de francize în 5 ani), a decis că este momentul să se extindă în Polonia, începând cu anul 2020.

Sunt încă interesate conceptele străine de extinderea în România?

Da, pentru rețelele străine, România este încă una dintre țintele atractive atunci când au în vedere intrarea în Europa Centrală și de Est. Consider că acesta este un fenomen pozitiv care indică faptul că mediul românesc de afaceri este perceput ca fiind stabil și deschis la noi oportunități.

Ce mărci doresc să se extindă în România? În ce domenii?

În ceea ce privește domeniile, ofertă este diversificată și se adresează celor care doresc să facă afaceri în domeniul modei, celor care se concentrează pe educație sau celor al căror vis este să înceapă o afacere gastronomică pe cont propriu, dar există oferte și din alte domenii, pe care cei interesați le pot studia pe portalul nostru, la rubrica Catalog franciză. Unele dintre rețelele străine caută pe piață francizați care să se ocupe de dezvoltarea ulterioară a rețelei pe întreg teritoriul contractat – sistem de master franciză, în timp ce alți francizori sunt dispuși să-și extindă rețeaua prin francize individuale. Astfel de francize sunt conceptele educaționale Coding Giants, Edukido, Maple Bear și Modry Slon, mărcile cosmetice DepilConcept & BodyConcept, Semilac, franciza de fitness Runmageddon, conceptul turistic DirectBooker, conceptul de modă bulgară Brutale, francizele gastro Easy Bear & Easy Wine sau marca americană Signal 88 Security, care se concentrează pe furnizarea de servicii de securitate.

Ne puteți spune care sunt în prezent domeniile de succes privind francizele?
Nu este posibil să spunem fără echivoc care domeniu este cel mai atractiv și în care e bine să investești acum pentru a obține cu certitudine profituri mari. Îmi place să spun că francizarea poate avea succes în aproape orice domeniu, dacă alegeți conceptul potrivit. Alegerea conceptului este este cel mai important lucru de luat în considerare atunci când luați decizia de a demara o afacere în franciză. În România, gastronomia a fost în mod tradițional cea mai populară afacere de franciză. Educația, de exemplu, s-a dovedit a fi un domeniu promițător, nu doar sub forma școlilor de limbi străine, așa cum s-a întâmplat până acum. Acestea sunt încă populare în rândul francizaților, dar astăzi există pe piață mărci care se concentrează nu doar pe educația preșcolară, ci și pe organizarea de cursuri care îi vor ajuta pe absolvenți să își crească șansele de a găsi un loc de muncă pe piața muncii și mă refer, în acest caz, la școlile de programare.

Care credeți că este cheia succesului în activitatea de franciză?

Parteneriatul în sistem de franciză este construit pe principiul câștig-câștig, deci ambele părți vor avea de câștigat, interesul fiind comun. Dacă facem referire la francizați, aceștia vor avea anumite beneficii majore, care cu greu însă pot fi cuantificate în bani. Astfel francizații se vor bucura de o șansă mai mare de succes decât în propria afacere, timp mai scurt de implementare, pregătire inițială și sprijin continuu, asistență în găsirea unei locații optime, puterea de vânzare a unei mărci cunoscute, costuri mai mici de achiziție prin apartenența la un grup, utilizarea unui model de afaceri dovedit a fi de succes, campanii publicitare naționale și regionale și, nu în ultimul rând, acces la o rețea de colegi francizați ce pot oferi sfaturi și sprijin moral prin intermediul unei comunicări permanente. Nu toată lumea este pregatită pentru franciză. Unii au nevoie de independență totală pentru a reuși, în timp ce alții preferă colaborarea în rețea, în cadrul unei organizații mai mari. Pentru ca parteneriatul în sistem de franciză să aibă succes, francizatul trebuie să accepte nu doar modelul de franciză, ci și să se identifice cu valorile, cultura și obiectivele francizorului. În această privință, mulți consideră francizarea ca pe un angajament asemănător cu căsătoria. O bună potrivire între francizor și francizat, care împărtășesc obiective reciproce pe termen lung, este esențială pentru succesul oricărei rețele de franciză și a fiecărei unități în parte.

Cum vedeți dezvoltarea afacerilor de franciză în viitor?
Sunt de părere că rețelele de franciză care operează în România nu și-au atins încă potențialul maxim. Încă mai au loc să crească pentru că mai există regiuni în care nu au putut să se extindă până acum, dar sunt interesate de ele. În același timp, potențialii francizați sunt avantajați în prezent întrucât pot alege dintr-o serie de concepte care funcționează deja pe plan local sau pot merge chiar mai departe, pentru a aduce pe piață mărci noi, dispuse să se extindă în România, cum sunt și cele menționate anterior.


Business Development Manager