Două fațete ale francizării
Succes garantat
Se spune că achiziționarea unei francize reduce riscul afacerii, în principal, deoarece proprietarul conceptului (francizorul) transferă francizatului cunoștințe specifice de afaceri (know-how) și proceduri elaborate după mulți ani de experiență. Datorită acestui fapt, francizații pot evita unele dintre greșelile tipice ale antreprenorilor „începători”, ceea ce i-ar “costa” atât mult timp, cât și mulți bani. Cine alege, așadar, să cumpere o franciză, primește un model de afaceri practic și dovedit, pe lângă faptul că poate conta pe asistența continuă a francizorului - de la amenajări interioare și mobilier (în conformitate cu standardele francizei), până la instruire și asistență completă atâta timp cât durează colaborarea dintre francizat și francizor. Și dacă know-how-ul poate fi obținut și altfel sau francizatul are deja experiență, în ceea ce privește renumele mărcii, șansele de succes sunt înmulțite. Francizații, în acest caz, mizează pe recunoașterea mărcii, pe imagine bună și trafic ridicat încă de la început.
Acces la know-how și experiență de succes
Francizorul care își vinde conceptul de afaceri, ar trebui să se asigure că partenerii săi de franciză obțin aceleași rezultate bune. Acest lucru înseamnă că, pe lângă brand și know-how, francizorul, așa cum s-a menționat mai sus, ar trebui să ofere asistență și sprijin partenerilor săi în aproape toate problemele de afaceri. Să luăm ca exemplu găsirea locației. Deși găsirea spațiului potrivit pentru birou este responsabilitatea francizatului, francizorul ar trebui să evalueze potențialul locației pe baza experienței sale, întrucât acesta va ști dacă locația va avea fluxul dorit și va face ca afacerea să fie profitabilă. Se poate întâmpla ca investițiile planificate pentru amenajarea locației să fie cheltuite în principal pentru reparații și amenajare, ceea ce ar afecta cu siguranță rentabilitatea afacerii, deci ar întârzia randamentul investițiilor. Deși majoritatea francizorilor prescriu deja ce tip de locații trebuie căutate, această problemă este deosebit de importantă pentru francizații din domeniul gastronomiei și catering-ului, întrucât locațiile adecvate sunt, de regulă, scumpe.
O parte importantă a sprijinului de care poate beneficia francizatul este pregătirea. În acest proces, nu doar francizatul, ca viitor proprietar al afacerii, trece prin acest proces de transfer de cunoștințe, ci și toți angajații săi. De exemplu, antreprenorul care cumpără o franciză a unei agenții de turism, pe lângă faptul că află „secretele” funcționării și conducerii acestei afaceri, învață tehnicile de vânzare, modul de gestionare a sistemului de rezervare, vânzarea pachetelor turistice și a biletelor de avion, a polițelor de asigurare etc. Francizații care deschid un magazin de îmbrăcăminte sunt instruiți referitor la sortimentul de produse pe care îl oferă, precum și la serviciile către clienți și comunicarea cu clienții. Francizorul care vinde o franciză pentru servicii de spălare a mașinilor îi învață pe noii parteneri de franciză cum să folosească echipamentele de spălare auto, echipamentele de curățare și de întreținere. De asemenea, toate sistemele de franciză își instruiesc noii parteneri cum să organizeze campaniile de promovare și de marketing. Este important ca francizatul să se poată baza pe francizor atât la început, în timp ce se pun bazele afacerii, cât și ulterior, pe măsură ce cifra de afaceri și volumul afacerii cresc.
Rețea mare - posibilități extinse de promovare
Unul dintre cele mai importante avantaje ale achiziționării unei francize este și accesarea unui traseu direct către furnizori de încredere și ale unor condiții mai bune pentru achiziționarea de bunuri și servicii. Rețeaua de franciză care cuprinde atât filialele, cât și toate sucursalele tuturor francizatilor, are o putere de cumpărare enormă, ceea ce permite francizorului să negocieze prețuri mai mici cu producătorii și cu angrosiștii.
Beneficiile marketingului afiliat au la bază campaniile conduse de francizorii care promovează valorile și viziunea întregii rețele și la care antreprenorii independenți nu pot decât să viseze. Francizatul, ca unic proprietar, cu greu ar putea organiza o campanie publicitară importantă în mass-media națională. Pe de altă parte, acest lucru nu ar avea nici măcar un sens economic, deoarece acțiunile francizatului sunt limitate la o suprafață mult mai mica față de cea a unei rețele naționale.
Cu toate acestea, toți francizații individuali beneficiază în mod egal de campania națională, indiferent de țara în care își desfășoară activitatea sau de zona acoperită.
Prânzul nu e gratuit
Sistemul de franciză nu este un act de caritate. Acest lucru înseamnă că francizorul va face transferul de know-how și ale drepturilor de utilizare a mărcii, în schimbul unei taxe de franciză. Pentru francizați, acest lucru este o povară financiară, în special în faza inițială a activității. Pe lângă faptul că trebuie să plătească o taxă de intrare la început, care le va da dreptul de a „folosi” marca și de a accesa sistemul dorit, trebuie să aloce și o taxă lunară care, în unele rețele, este o sumă fixă, în timp ce, în alte rețele, reprezintă un procent din cifra de afaceri. În plus, francizații investesc un anumit procent din cifra de afaceri într-un buget comun de marketing, cu ajutorul căruia se face promovarea mărcii.
În anumite sisteme, francizorii nu percep taxe, dar acest lucru nu înseamnă că utilizarea licenței lor este gratuită. Acesta este, de regulă, cazul sistemelor de franciză comerciale, în care francizatul este, de regulă, obligat să procure mărfurile de la francizor - astfel, remunerarea periodică se percepe indirect, ca marjă aplicată mărfurilor cumpărate de francizat. Indiferent de modalitățile de plată, experiența ne arată că, cu cât afacerea este mai profitabilă, cu cât este mai mare siguranța “cumpărată” de francizat, iar redevența sau taxa lunară va crește proporțional.
Beneficiul controlului
Controlul permanent al francizorului poate fi un aspect care să îngreuneze uneori luarea deciziei de cumpărare a unei francize. Cu toate acestea, controlul este unul dintre beneficiile de bază ale cooperării în franciză și nu poate fi evitat, dar nici nu trebuie demonizat. Francizatul trebuie să înțeleagă că, în schimbul tuturor beneficiilor cooperării în franciză, va renunța la o parte din independența sa. Într-o anumită măsură, controlul este însă util. Imaginați-vă o situație în care toți partenerii din rețea respectă același standard de calitate, cu excepția unui singur francizat nedisciplinat. Nerespectarea de către francizat a unei anumite acțiuni poate duce la amenințarea serioasă a reputației întregii rețele de franciză. Prin urmare, francizorul trebuie să stabilească reguli clare și să verifice dacă partenerii le respectă. În același timp, atunci când cumpără o franciză, francizatul trebuie să ia în considerare și faptul că se poate întâmpla ca proprietarul mărcii, în ciuda experienței sale vaste și a succesului său dovedit, să facă o greșeală. De exemplu, introducerea unui produs sau serviciu nou într-o afacere, care se dovedește a fi un fiasco și cauzează daune enorme partenerilor. Reputația mărcii și a sistemului ar fi compromise, dacă nu este distrusă, dar nu din cauza francizatului. Astfel de cazuri sunt rare, dar, ca în orice afacere, există și riscuri. Așa cum ar spune cei mai experimentați, cumpărarea unei francize nu este o garanție, ci o șansă crescută de succes.
Articole citite
Ai visat vreodată să ai propria ta afacere? Noi avem soluția perfectă! Într-o lume în care toți caută mâncare autentică și gustoasă, Ciorbe și Plăcinte este răspunsul pe care toți îl adoră.
Dacă vrei să ai o afacere la cheie, cu un istoric bazat pe realitatea economică românească și cu rezultate demonstrate, franciza Wash Shoes este soluția optimă.
Sărbătorile sunt un imbold pentru a alege o franciză care își dovedește maximul de potențial în aceste perioade de peste an. O astfel de franciză, definită de tradiție și rafinament, este Leonidas.
Imaginează-ți că deții propria cafenea, un loc unde fiecare ceașcă de cafea oferă un moment de bucurie și relaxare clienților tăi. Aceasta este povestea franciza First Cafe.
Franciza Crazy Bubble, cu zecile ei de puncte de desfacere pe tot teritoriul României, este o afacere deja consactată, cu o evoluție impresionantă în cei doar câțiva ani de la lansarea pe piața autohtonă.
Cele mai citite
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Fornetti, una dintre cele mai cunoscute francize din România, care a confirmat calitatea produselor și profitabilitatea încă de la înființare, caută noi parteneri.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start