Franciza versus COVID-19

Gestionarea crizei este esențială / Sistemul trebuie să întocmească urgent un Plan de Continuitate a Afacerii pentru a face față crizei COVID-19
Luni
06.04.2020
Pandemia de coronavirus pune sistemul de francize într-o situație nemaiîntâlnită. Ca să îi facă față, francizorii și francizații, laolaltă, trebuie să gestioneze criza și să caute împreună cele mai bune căi să o depășească.
 

Pandemia de coronavirus a devenit una dintre cele mai mari crize globale de

sănătate, de la cea de gripă spaniolă de acum un secol. Economia globală este

puternic afectată, iar firmele se confruntă cu provocări fără precedent, mai ales cele

din zona turismului, ospitalității, serviciilor și retail-ului. Guvernele mai multor state

au recurs la pachete de măsuri care să permit supraviețuirea firmelor până la ieșirea

din criză, cum ar fi măsuri fiscale, subvenții, scutiri de taxe sau sunt destinate

păstrării locurilor de muncă. Din păcate, este nevoie de timp pentru a fi accesate,

timp pe care companiile din sistemul de franciză nu prea îl au, a declarat pentru

Franchising.info.ro Mircea Coman, consultant francize al companiei PROFIT

System în România.

Gestionarea crizei și dezvoltarea planului de continuitate a afacerii

O afacere în franciză va trebui să țină împreună toți membrii organizației, care să formeze o echipă de gestionare a crizei și să dezvolte un Plan de Continuitate

a Afacerii pentru a face față crizei COVID-19. Acesta ar trebui să cuprindă:

identificarea riscurilor și a posibilelor scenarii; prognoza impactului financiar al

riscurilor și scenariilor; evaluarea lichidităților. În timpul crizei, ca să fie eficienți și

practici, francizații vor căuta îndrumare în privința modului în care trebuie să se

organizeze, iar soluția este ca rețeaua să urmeze același Plan de Continuitate. Nimic

nu este mai eficient și mai pragmatic.

Comunicarea și colaborarea cu rețeaua sunt esențiale

Cu toate că sunt firme distincte, atât francizorii, cât și furnizorii ar trebui să se

consulte și cu francizații în formularea și îmbunătățirea Planului de Continuitate a

Afacerii – în special pentru că doar împreună pot răspunde unei situații în

permanent schimbare. Ideile bune pot veni, de multe ori, și de la capătul lanțului

afacerii, respectiv francizatii și clientii acestora. Francizorii, furnizorii și rețeaua sunt

direct interesați să profite la maximum de măsurile de sprijin fiscal și de altele

adiacente intruduse de Guvern.

Modificările temporare ale sistemului ar putea deveni permanente

Confruntați cu perturbarea majoră a obiceiurilor de până acum în privința

cumpărăturilor zilnice, oamenii apelează tot mai mult la online. În acest context,

francizorii ar tebui să se gândească la o stategie nouă, la care pot participa și

francizații. Multe rețele de franciză din lume au ezitat până acum să permită accesul

la canalul online de către francizați. Din această atitudine, toată lumea pierde. Este

un moment foarte bun pentru gândirea inovativă și crearea unei rețele multi-canal,

chiar dacă asta înseamnă să fie schimbat sau limitat nivelul serviciilor sau al ofertei

de produse, pentru această perioadă, în privința standardelor de marcă, lanțurilor de

aprovizionare, gestionarea stocurilor și a manualelor operaționale.

Criza cu care ne confruntăm ar trebui să constituie o oportunitate de a face

schimbări fundamentale în sistemul de franciză, transformări de durată și cu

rezultate positive privind modul de desfășurare a activității. Lecțiile primite în criza

coronavirusului vor determina, cu siguranță, reformatarea economiei la nivel global.

Francizorii ar trebui să țină cont de acest lucru și să urmărească să aibă un lanț de

aprovizionare mai flexibil, relații de comunicare și de colaborare mai bune cu

rețelele și cu furnizorii lor, o bază de clienți mai mare, fidelizată, dar și o platformă

sustenabilă, tehnologizată și versatilă, a conchis Mircea Coman.


Mircea Coman, consultant francize PROFIT System în România / O afacere în franciză va trebui să țină împreună toți membrii organizației
Ștefan Pricop
Business Development Manager