De la candidat, la partener

Primul pas spre parteneriatul în franciză
Primul pas spre parteneriatul în franciză / Compania este pregătită să vândă franciza. Cum găsești candidații și ce trebuie să mai faci înainte de încheierea contractului ?
Marţi
03.11.2020
Pachetul de franciză este gata, compania a anunțat că vinde franciza, iar cei interesați sună deja. Cum să stabiliți care este cel mai bun candidat și trebuie să faceți înainte de semnarea contractui ?
 

Dacă compania de franciză are deja un profil de partener ideal, cu caracteristicile antreprenoriale dorite ale candidatului, experiența și abilitățile sale în afaceri, procesul de selecție va fi incomparabil mai ușor. Mai ales dacă firma pune accentul pe acest lucru în materialele și instrumentele pe care le folosește pentru a promova și prezenta oferta francizei. Cu toate acestea, chiar dacă francizorul are un răspuns exact la întrebarea cum crede că trebuie să fie candidatul ideal, există o mare probabilitate ca diferite persoane să îl contacteze fără să își fi definit foarte bine așteptările. Cum ar trebui, deci, francizorul să reglementeze procesul de recrutare a potențialilor parteneri și la ce ar trebui să fie atent dacă  vrea ca rezultatul să fie câștigător pentru ambele părți ?

CV-ul nu este suficient

Dacă plecăm de la faptul că francizatul nu este doar un lucrător pe care îl angajați, ci un partener care își va conduce propria afacere, însă sub marca dvs., atunci selecția nu poate poate fi redusă la procesul clasic de recrutare. Pentru a evalua un candidat, este nevoie de mult mai multe informații decât cele scrise standard în biografia sa. Prin urmare, francizatorii folosesc adesea un instrument suplimentar: un chestionar. În primul rând, pentru că presupun că fiecare persoană activă profesional are deja un CV pregătit și că nu are nevoie de mai mult de câteva secunde pentru a-l trimite, indiferent dacă expeditorul este sau nu serios cu privire la franciză. Francizorul are totuși obligația să citească și să analizeze fiecare CV, să îi contacteze pe cei interesați și să le facă o programare. Dacă se dovedește că persoana respectivă a trimis CV-ul „accidental”, fără intenții serioase, furnizorul va considera că a pierdut timp prețios cu un candidat care nu merită acest lucru. Așa că, chestionarele pregătite profesional elimină acest risc. Dacă candidatul dorește cu adevărat să se alăture rețelei, atunci nu îi va fi greu să depună eforturi suplimentare în acest scop. Dacă nu, nu va regreta că nu a fost printre cei aleși. De regulă, în chestionarele bine pregătite, candidatul ar trebui să explice pe scurt de ce este interesat de franciză, ce l-a atras și ce se așteaptă, ce capital are, dacă este gata să facă acest gen de activitate, dacă are deja spații comerciale sau intenționează să închirieze. 

Pe baza acestor informații, francizorul poate selecta cu ușurință cei mai buni candidați. Pe de altă parte, recrutatului motivate nu îi va fi foarte greu să facă acest efort suplimentar, iar dacă nu va răspunde chestionarului, nu va regreta, cu siguranță, că nu s-a numărat printre viitorii parteneri ai francizorului.

Primirea unui răspuns rapid

După trimiterea anchetei, cât timp va aștepta candidatul răspunsul furnizorului ? Dacă amânați prea mult cu un contact, candidatul va avea impresia că nu sunteți serios sau că sunteți dezorganizat. Cu siguranță nu veți lăsa o impresie bună și nu veți insufla încredere. Amintiți-vă, un candidat poate proiecta cu ușurință această situație în colaborări viitoare. S-ar putea să se întrebe dacă va aștepta atât de mult ajutorul și sprijinul dvs. când va deveni francizat și, probabil, nu le va plăcea răspunsul pe care și-l dau. Prin urmare, o bună practică în franciză spune că un candidat ar trebui să primească feedback de bază în cel mult 24 de ore de la depunerea unei cereri.

Față în față

După analiza anchetelor primite, un moment cheie în procesul de selecție este, cu siguranță, întâlnirea cu candidatul. Dar rețineți că acesta este momentul în care ambele părți au posibilitatea să verifice informațiile obținute anterior. Nu numai că evaluezi cât de potrivit este un candidat pentru o franciză, ci te evaluează și el, ca viitor partener de afaceri. Acesta este, prin urmare, cel mai bun moment pentru a arăta cât de profesionist sunteți și ce fel de relație construiți cu partenerii dvs. de afaceri.

Primul indicator poate fi și locul de întâlnire. Deși este o practică obișnuită ca francizorul și viitorul francizat să se întâlnească mai întâi la sediul companiei, este posibil ca aceasta să nu fie regula. Se poate că întâlnirea să fi organizată la reședința candidatului sau în orașul în care acesta dorește să înceapă o afacere, deoarece, în acest caz, puteți vizita împreună spațiile disponibile, puteți estima cât de mult ar trebui investit în renovare sau adaptare la standardele francizei.

Ședința este, de asemenea, o oportunitate ideală pentru a oficializa colaborarea, dar nu trebuie să insistați asupra semnării unui Acord de franciză, mai ales dacă nu ați informat anterior candidatul că acesta este unul dintre obiectivele întâlnirii. Cu siguranță, ar fi mai bine ca acesta să semneze mai întâi un Acord de confidențialitate, deoarece acest lucru vă va permite să intrați în etapele următoare ale negocierilor și cunoștințelor cu mult mai multă certitudine. Pentru unii francizatori, este suficientă o singură întâlnire (mai ales dacă sunt concepte simple și ieftine), alții sugerează până la trei întâlniri. În orice caz, este bine dacă donatorul și potențialul beneficiar ajung să se cunoască bine, să ia în considerare toate condițiile de cooperare și să cadă de acord asupra tuturor problemelor. În timpul negocierilor, se recomandă, de asemenea, ca potențialul partener să viziteze una dintre sucursale dvs. și să discute cu câțiva francizați cu experiență.


Ștefan Pricop
Business Development Manager