Brandul, cheia alegererii francizei

Brandul de franciză, extrem de important / Brandul este foarte important în alegerea unei afaceri în franciză, atât pentru noul antreprenor, cât și pentru deținătorul mărcii, care ține la prestigiul acesteia
Luni
11.01.2021
Unul dintre principalele motive pentru care antreprenorii se gândesc să se alăture unei rețele de franciză este binecunoscutul brand. Dar ce înseamnă un brand foarte bun?
 

Pentru multe companii este din ce în ce mai atractiv să își  extindă afacerea cu ajutorul francizei. Majoritatea proprietarilor de franciză au un know-how sofisticat, îndelung exersat și sunt gata să îl împărtășească cu alți antreprenori, urmând viziunea unei expansiuni dinamice. Cu toate acestea, persistă o întrebare: Este suficient să deții cunoștințele necesare sau mai trebuie să ai ceva în plus ? Răspunsul este clar: marca. Este vorba despre necesitatea alegerii un brand cu vizibilitate în creștere, cu notorietate. Aspectul este cu atât mai important, cu cât acum ne mutăm, cu mare viteză, în spațiul online și pe rețelele de socializare. Așadar, tot mai mult, marca devine un element central al rețelelor de franciză și a ajuns să joace un rol important nu numai în creșterea cifrei de afaceri, ci și în dezvoltarea firmei în sine. A ajuns să dețină, poate, un rol comparabil cu cel care până acum a aparținut doar calității know-how-lui sistemului de franciză.

Deci, care sunt conceptele de franciză pe care marca le ajută să atragă francizați ?

Francizatul, parte integrată a rețelei

A fi un brand de încredere este “Alfa și Omega” succesului, indiferent dacă te dezvolți prin franciză sau nu. Scopul proprietarului mărcii, mai ales în momentul în care vrea să devină un francizor, este ca sistemul să funcționeze într-un cadru clar, bine definit. El se străduiește să facă sistemul cât mai funcțional, în toate privințele, să se asigure că noul partener va replica furnizarea celui mai bun produs, prin cel mai bun serviciu posibil.

Motivația proprietarului, care este și furnizorul de licențe de franciză, este clară. Cu toate acestea, poate fi dificil pentru francizați să respecte pe deplin toate standardele stabilite de francizor. Pentru ca acest lucru să fie posibil, partenerii francizați trebuie să fie instruiți și educați în permanență, nu pot fi lăsați în „voia lor” după primul antrenament. Ei trebuie să știe că fac parte dintr-o echipă care urmărește obiective clare pentru toată lumea.

Identitatea unică a mărcii

O caracteristică importantă a majorității mărcilor de franciză consacrate și de succes este uniformitatea aspectului lor. Crearea și dezvoltarea continuă a unei identități vizuale este o provocare uriașă pentru multe mărci. Culorile, siglele și alte elemente grafice nu trebuie doar să atragă atenția, ci și să îndeplinească condițiile ramurilor și, de asemenea, să fie „în pas cu vremurile”. Putem vedea adesea că mărcile notorii își vor adapta desenele. De exemplu, arcurile aurii tipice McDonald’s arată astăzi diferit față de la începutul anilor ’90, iar culoarea roșie a fost înlocuită cu verde închis. Totuși, trebuie permanent să existe siguranța că clienții vor recunoaște sigla firmei.

Gândește-te mereu la marketing

Există riscuri în fiecare afacere, iar francizele nu fac excepție. Conceptele pot ajunge foarte ușor într-o situație în care efortul de a construi un brand cunoscut le umbrește adevărata dezvoltare. Se poate întâmpla ca proprietarii lor să investească mult timp și bani în marketing, să pună în aplicare campanii la nivel național, care încearcă să ajungă la publicul țintă prin diferite mijloace de informare și deseori fără o analiză atentă. De exemplu, atunci când un restaurant ai cărui clienți sunt adolescenți face publicitate în ziarele locale – citite în cea mai mare parte de vârstnici sau când emailurile sunt trimise oriunde, fără o direcționare selectivă și personalizată. Costurile sunt de obicei mari și, dacă nu aduc rezultate, sunt complet inutile. Desigur, francizorul nu poate plăti toate activitățile de marketing din propriul buzunar. Taxa de marketing va fi resimțită și de francizați, ceea ce poate afecta, în unele cazuri, sustenabilitatea pe termen lung a rețelei. Pentru a preveni acest lucru, este necesar să ne gândim la indicatori, să continuăm activitățile de marketing care să aducă rezultate măsurabile. Dacă campania generează un profit, lăsați-o să ruleze; dacă nu este profitabilă, căutați o soluție eficientă. În același mod, este posibil să se realizeze o dezvoltare durabilă, care este scopul principal al tuturor companiilor și al francizei. Brandurile de succes investesc într-un mod care își acoperă investiția și transmit aceleași cunoștințe francizaților lor. 


Promovare direcționată / Investiția în marketing este cheia construirii unui brand, dar aceasta trebuie atent gândită pentru a nu se transforma în risipă de resurse
Ștefan Pricop
Business Development Manager