Echipa, forța mortice a francizării

Francizarea, un efort de echipă
Francizarea, un efort de echipă / Consultanții în franciză și proprii oameni pregătiți pentru acest gen de afacere, elemente cheie pentru viitorul succes al brandului
Vineri
22.01.2021
Vreți să vă extindeți afacerea prin franciză ? Vă întrebați de ce este nevoie pentru a construi un sistem stabil ? Pentru început, de o echipă.
 

Un lucru este sigur: când vei intra în franciză, ceva va trebui să se schimbe. Și schimbările nu vor fi nesemnificative. Până acum, v-ați investit toate eforturile în dezvoltarea conceptului - ați vândut anumite produse, ați furnizat anumite servicii. În momentul în care decideți să acordați o franciză, primul lucru pe care trebuie să îl înțelegeți este că acum vindeți o afacere. Nu doar numele sau marca, ci întregul sistem prin care operează afacerea.

În al doilea rând, oamenii pe care îi căutați formează un grup țintă diferit. Aceștia nu mai sunt clienții finali și utilizatorii actuali, un grup larg de persoane cu nevoi, obiceiuri și mentalități diferite, care fac sute de alegeri în fiecare zi când vine vorba de produse și servicii. De această dată este vorba despre antreprenori, investitori, oameni care sunt dispuși să înceapă să investească în afaceri private. Există, desigur, sute de astfel de locuri de muncă și, prin urmare, fiecare alegere pe care o vor face va fi mult mai atentă și selecția mai riguroasă. Cumpărarea unui loc de muncă nu este pur și simplu un proces simplu sau ușor. Vânzarea unei francize implică, prin urmare, instrumente de marketing diferite și, cu siguranță, canale de publicitate diferite.

Construiește o echipă specială

Distribuția forțelor în cadrul companiei se va schimba în mod inevitabil - pe lângă slujba sa obișnuită, francizorul va avea acum mai multe responsabilități și angajamente în dezvoltarea pachetului de franciză și în găsirea partenerilor de franciză adecvați. Și apoi în formare și sprijin pentru parteneri în timpul cooperării. Intrarea în franciză este, putem spune, o activitate suplimentară paralelă, deplină și solicitantă, pe care nu trebuie să o abordați nici ușor, nici rapid.

Cu toate acestea, înainte de a face ceva, ar trebui să răspundeți la o întrebare simplă: Ce anume face sistemul dvs. de afaceri special ? De ce altcineva ar vrea să-și investească banii și timpul în marca dvs. și în modul în care vă configurați afacerea ? Acest pas vă va ajuta, printre altele, să definiți ceea ce constituie know-how-ul pe care îl veți transmite viitorilor dvs. parteneri, vă va ajuta să proiectați ceea ce este inclus în manualul de operațiuni, cu toate protocoalele și procedurile de afaceri și să determinați domeniul de aplicare și caracterul de asistență pe care îl veți oferi partenerilor dvs. francizati. Pentru toate acestea, desigur, veți avea nevoie de oameni buni și de încredere, o echipă care se va ocupa de afacerea francizei. Cum să găsiți sau să „creați” astfel de colaboratori? Există mai multe moduri ...

Selectare din cel mai apropiat mediu

Într-un număr mare de cazuri, chiar și de regulă, există oameni printre angajații existenți care ar fi buni pentru a lucra la dezvoltarea sectorului francizei. Știți deja cum să numiți lucrători cheie. Cu toate acestea, atunci când introduceți funcția de manager de franciză sau coordonator de franciză, aveți grijă să nu plasați anumiți angajați în funcții noi doar pentru că merită promovare sau încurajare datorită angajamentului și muncii anterioare. Mai presus de toate, ar trebui să fie angajați care știu bine și pot privi în mod cuprinzător sistemul afacerii dvs. sau să arate un fel de „talent” pentru acesta. Cel mai adesea, aceștia sunt oameni care se ocupau doar de un anumit segment al afacerii, dar care coordonează și „rezolvă probleme” din alte sectoare fără probleme majore. 

Crearea de noi poziții nu înseamnă că structura întregii companii se va schimba. Da, va necesita anumite schimbări de personal, dar acestea ar trebui să facă o scurtă descriere a posturilor pentru noile posturi, astfel încât fiecare dintre angajați să-și cunoască drepturile și obligațiile înainte de a accepta noi sarcini și compania să intre în franciză. De asemenea, ar trebui să vorbiți cu fiecare dintre ei separat, „în privat”. Cel mai important lucru, desigur, este ca oamenii pe care i-ai ales pentru noile funcții să fie la înălțimea locului de muncă, să aibă cunoștințe și entuziasm, să fie loiali și pregătiți de franciză.

Angajați oameni cu experiență

O altă opțiune este de a angaja o persoană care a lucrat deja în alte sisteme de franciză și, prin urmare, are unele cunoștințe și experiență. Cu toate acestea, atunci când evaluați candidații, ar trebui să vedeți dacă aceștia se vor putea încadra în noul mediu, să întrebați cine au fost clienții lor și cum își desfășoară activitatea astăzi, precum și cât de bine cunosc industria și conceptul pentru care franciza trebuie dezvoltată.

Angajarea unui lucrător cu experiență este o idee bună, deși nu este cea mai rentabilă. Pentru companiile mai mici, la urma urmei, acest lucru nu este imperativ. Există un număr mare de sisteme de franciză mici în care francizatorul (mai ales la început) conduce cu succes toate afacerile legate de franciză. Dacă compania, de fapt, nu intră în franciză cu mari ambiții, adică dacă intenționează să extindă rețeaua de franciză treptat pe piața locală, este recomandat să selecteze și să pregătească în continuare unul dintre angajații existenți pentru acest post.

Colaborare cu consultanți în franciză

Angajarea unui consultant în franciză este cu siguranță o soluție bună. Deși acesta este un colaborator extern, trebuie subliniat cât de ușor este să ai cu tine un profesionist cu experiență, care te va sfătui, îți va da îndrumări, dar va arăta și lacunele de dezvoltare. Oricât de reușite ați fi avut în activitatea de zi cu zi, franciza este un alt tip de relație de afaceri, ceea ce implică o logică diferită. Consultantul poate ajuta, de asemenea, la elaborarea manualului operațional și la implementarea planului de afaceri, precum și să vadă cu ușurință nevoile reale și să „adapteze” pachetul de franciză pentru a se potrivi sistemului dumneavoastră.

Cu toate acestea, deși rolul unui consultant este foarte important atunci când decideți să treceți la un model de afaceri în franciză, este cu siguranță bine să aveți în companie și o persoană sau o echipă care să se ocupe de extinderea rețelei și de colaborarea cu partenerii francizați. Experiența personală și cea unui consultant sunt cele mai valoroase la început dar și pentru succesul pe termen lung, pentru o rețea de franciză puternică și stabilă.


Ștefan Pricop
Business Development Manager