De ce este important modelul financiar?

Cum se realizează și ce beneficii aduce părților relația de franciză?
Înainte ca o companie să ofere o franciză și să înceapă dezvoltarea rețelei, este necesar să se elaboreze și să fie pregătit un model financiar detaliat, spune Karol Kaczmarek, analist de franciză al companiei de consultanță PROFIT system.
Deci, ce ar trebui să includă un model financiar bine conceput și de ce este atât de important pentru fiecare dintre părți?
Conform celei mai scurte definiții, modelul financiar ar trebui să descrie, în limbajul numerelor, toate investițiile, veniturile, cheltuielile și profitul pentru furnizor și francizat, explică Kaczmarek.
Modelul financiar și planul de afaceri sunt unul și același lucru?
Un plan de afaceri este un document cuprinzător, foarte larg, care, de exemplu, conține analize de piață, de grup țintă, strategii de marketing, modalități de a ajunge la clienți... Modelul financiar este doar o parte a unui plan de afaceri bine dezvoltat. Într-un fel, este o ilustrare numerică a afacerilor. Ar trebui să răspundă la întrebările: cât de mult ar trebui investit în achiziționarea francizei și a activităților ulterioare, cât de multe sunt așteptate veniturile, care vor fi costurile de exploatare. Așadar, pe baza modelului financiar, francizatul poate să prezică, cu ușurință, toate veniturile și cheltuielile sale, precum și să calculeze timpul necesar pentru a atinge pragul rentabilității.
De ce un francizor trebuie să aibă un model financiar? La urma urmei, el este cel care își cunoaște cel mai bine afacerea...
Dacă vrei să-ți transformi afacerea într-un sistem de franciză, trebuie să ai un model financiar. Și asta din două motive. În primul rând, în momentul în care un potențial francizat te contactează, ar trebui să ai deja materiale atractive pe care să le poți prezenta, luând în considerare și discutând astfel condițiile financiare ale cooperării. Și în al doilea rând, crearea unui astfel de model este poate cea mai bună oportunitate și cea mai bună modalitate de a analiza singur afacerea și profitabilitatea conceptului tău, „la rece” și folosind limbajul numerelor.
Ce este necesar pentru a crea un model financiar?
În primul rând, trebuie să colectezi cât mai multe date care să descrie cu exactitate afacerea: cât se vinde, câți clienți intră în medie în magazin, care este marja pe produse, care sunt costurile curente. Trebuie reținut următorul aspect: colectarea și evaluarea datelor se face pe întregul an calendaristic. În același timp, nu trebuie să ignorăm sezonalitatea și timpul necesar pentru a construi o poziție pe piață. Prin urmare, este necesar să analizezi, cu atenție, rezultatele financiare obținute, să enumeri toate costurile și să le traduci într-un „scenariu realist” pentru viitorii francizați.
Toate acestea vor ajuta francizorul să răspundă cu exactitate la întrebările candidaților la franciză. Potențialii francizați vor dori să știe: cât de mult ar trebui investit în deschiderea unei sucursale, care vor fi câștigurile lunare și care vor fi cheltuielile. Și cel mai important, cât va câștiga odată ce depășește pragul de rentabilitate și recuperează banii investiți.
Pe lângă toate acestea, din modelul financiar ar trebui să se afle care va fi valoarea taxelor de franciză. Francizorul poate vedea, evalua și determina clar cât ar trebui să coste licența, cât se poate conta pe comisioanele lunare și dacă și percepe aceste taxe sub forma unei sume fixe, a unei marje sau a unui procent din cifra de afaceri.
Pentru cine este mai important modelul financiar? Pentru furnizor sau pentru francizat?
Aș spune pentru francizor. În primul rând, pentru că francizorul va primi imediat numere și proiecții care vor fi valoroase pentru candidații la franciză. În al doilea rând, prin pregătirea modelului financiar, furnizorul va obține o perspectivă excelentă asupra propriei afaceri, iar apoi, pe baza acestor date, va putea face o ofertă adecvată și atractivă pentru potențialii francizați. În plus, va descoperi, cu siguranță, câteva „cifre bune” și unii indicatori care merită evidențiați atunci când va vinde franciza. În fine, dacă modelul financiar este bine gândit, furnizorul va ști să determine corect cuantumul taxelor de franciză, deoarece acestea vor fi fonduri care vor fi investite în îmbunătățirea continuă a sistemului și sprijinirea francizaților, care – în cele din urmă - este esența cooperării în franciză.
Articole citite

Floria, lanțul de florării premium fondat de antreprenori români, anunță cel mai ambițios plan de dezvoltare din istoria brandului: dublarea numărului de francize la nivel național în următoarele 12 luni.
Franciza Floria, o investiție flexibilă, cu sprijin constant pentru parteneri și recuperare rapidă a investiției, a deschis cea de-a șaptea locație din București și își dorește să se extindă la nivel național.
Franciza românească Fibonacci Kids este o formulă de succes, într-o lume în care educația de calitate a copiilor este tot mai căutată. Tot mai mulți părinți conștientizează avantajele inițierii în matematica mentală vedică pentru viitorul celor mici.
Cu o experiență de două decenii în cadrul McDonald's România, în 2016, Constantin Puiu a preluat afacerea Hello Donuts și a transformat-o într-un brand innovator, cu identitate puternică și potențial internațional.
Cu două decenii în urmă, românul Andrei Fâciu, creatorul Pizzamania, a avut ambiția nu doar să facă o pizza italiană autentică, ci și să ofere celor pasionați de gastronomie posibilitatea să creeze acest deliciu universal, folosind rețetele originale.
Cele mai citite

Titlul reprezintă motto-ul Papírny Moudrý, fabrica cehă care a devenit unul dintre cei mai importanți producători de „capcane de muște”, mizând pe globalizare.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
O înțelegere corectă între o franciză și o celebritate din lumea internetului este posibilă, cu condiția ca ambele părți să abordeze subiectul cu profesionalism și să își protejeze interesele.
„Flexibilitatea, o abordare inovatoare și capacitatea de a răspunde la schimbări vor fi esențiale pentru a avea succes”, le-a spus unor viitori francizați Marek Halfar, de la compania de consultanță în franciză PROFIT system.
Wood Mood Design, un producător de mobilă din lemn masiv, împlinește zece ani de când a început această afacere. Am vorbit despre înființarea companiei și calea antreprenorială cu tânăra creatoare a acestui brand.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start