Francizele de retail au viitor
Aceasta a fost concluzia conferinței “Francize la Raft”, desfășurate recent în cadrul Expo Shop 2023, organizate în cadrul Romexpo de compania internațională de consultanță în franciză PROFIT system și Franchising.info.ro.
Beneficiind de prezența reprezentanților unor francize consacrate la nivel național și internațional, respectiv Amalia Georgescu – fondatoare a Ama Green Optic, Lucian Enache – marketing manager al rețelei de pizzerii Bella Italia, Jolyon M’Bei – reprezentant Leonidas în România și Republica Moldova, Radu Dumitru – director My Gheisa, Cătălin Dobrescu – manager Fornetti, alături de consultantul în franciză Mircea Coman, din partea PROFIT system, participanții la eveniment au aflat o serie de răspunsuri privind constituirea, consolidarea și dezvoltarea afacerii în cadrul francizelor de retail.
Una dintre cele mai impotante întrebări ale evenimentului a fost despre ce i-a inspirat pe reprentanții francizelor să își transforme afacerea într-un sistem de franciză, iar răspunsurile au fost diverse.
Amalia Georgescu: “Noi suntem prima entitate optică din România care ne-am hotărât să ne extindem în sistem de franciză. Ne-a determinat să facem acest pas deoarece, conform statisticilor, 10,8 milioane dintre locuitorii țării au nevoie sau ar trebui să poarte ochelari, ceea ce înseamnă mai mult de jumătate din populație. Și atunci ne-am dat seama că singurul mod prin care putem fi cât mai aproape de clienți și putem acoperi o piață cât mai mare este prin dezvoltarea de parteneriate. Ne dorim să avem alături de noi oameni implicați, cu care să putem dezvolta un sistem de optică. Este o afacere medicală dar care nu necesită studii medicale. Vrem să înființăm cât mai multe unități de optică medicală astfel încât să fim cât mai aproape de clienții noștri”.
Radu Dumitru: “Am ales francizarea pentru că este clar că expansiunea este mult mai rapidă. În același timp, ne permite să accesăm anumite branduri care au nevoie de niște volume foarte mari și ideea de brand awareness. În momentul în care ești francizat, locațiile permit un brand awareness mult mai rapid”.
Lucian Enache: “Pot spune că imboldul a pornit din dorința unui management cât mai performant, bazat pe proceduri clare, pe strategii bine puse la punct. Inclusiv acum, în permanență căutăm să inovăm și să venim cu produse noi pe piață pentru a satisface cerințele clientului iar la momentul de față putem spune că toate departamentele noastre sunt focusate pe acest obiectiv. Dorința proprietarului a fost să standardizeze totul încă de la bun început pentru o performanță cât mai bună”.
Jolyon M’Bei: “La mine nu este nimic profesional, să zicem. Este mai mult o poveste. Ca să vă răspund la întrebare, imboldul a venit de la mama. Pur și simplu, lucrurile s-au întâmplat. Am venit cu mama mea în vacanță aici (nr. România) și a vrut să ofere ciocolată unei prietene. Asta este o poveste din 2000. Povestea noastră cu Leonidas a început în 2001. Revenind, din păcate, ciocolatele respective nu au fost de calitate. Și atunci ne-a venit o idee: Ce ar fi să ne ocupăm de ciocolată în România. Eu pe vremea aceea eram la Nisa. Mama mi-a dat telefon. Să vă spun drept, nu eram sigur dacă să rămân la Nisa sau să mă întorc în România. Dar, până la urma urmei, întâmplarea a fost că eram între două job-uri și am spus Ok, hai să o facem ! Deci am venit în România, pe o piață care nu era deloc ce este în ziua de astăzi. Nici în ziua de astăzi în domeniul nostru nu este o competiție foarte, foarte mare dar pe vremea aceea eram, cum se spune, extratereștri. Deci am început cu magazinul nostru și, ținând cont că Leonidas avea un sistem de franciză, a căzut pe umerii noștri dezvoltarea francizei în România. Deci, de la un magazin în 2001, am trecut printr-un moment de criză în 2009, când aveam deja cinci-șase magazine, iar acum avem 20 de magazine, dintre care nouă în București. În toată România sunt vreo 30 de magazine, dar suntem doi francizori. Eu sunt primul care a adus brandul în România”.
Cătălin Dobrescu: “Eu o să spun tot o povestioară. Tot prin anii 2000 am apărut și noi pe piața din România. În prima fază ca distribuitori, timp de cam un an. Din 2001 s-a decis să se treacă pe partea de francizare pentru că povestea a început să fie de succes. Prin urmare, în momentul de față avem 600 de locații de franciză în România. Încă undeva la 312 locații în parteneriate cu diverși parteneri de HoReCa. Împreună cu partenerii noștri la nivel european avem undeva la 15.000 de angajați și ne mândrim că anul acesta am primit premiul pentru cea mai mare franciză din Europa la categoria FMCG. În momentul în care vrei să intri pe piață, iar în anii 2000 nu știa România despre ce este vorba, cea mai bună soluție aceasta este. Pentru ca să dezvolți o rețea cum este cea a Fornetti de unul singur, fără un partener, este destul de dificil, dacă nu chiar imposibil”.
Răspunsuri edificatoare au fost în privința provocărilor și capcanelor în franciză și cum pot fi acestea depășite, dar și unele legate de instruire și suportul oferit francizaților sau referitoare la inovare și menținerea competitivității pe piață. Aproape unanime au fost aprecierile că seriozitatea, munca, implicarea și pasiunea sunt esențiale pentru un francizat care dorește să aibă succes în afacerea căreia i-a i s-a alăturat. Totodată, o concluzie acceptată de toți a fost că succesul unei francize, mai ales în zona de retail, este strâns legată de simbioza francizor/francizat, fiecare dintre ei trebuind să înțeleagă că doar împreună pot face brandul mai puternic în confruntarea de piață, care nu este dinamică și niciodată ușoară.
Cei prezenți la conferință, aflată la a doua ediție, reprezintă doar câteva dintre multitudinea de francize de retail, de la fast food, la spălătorii și curățătorii chimice, de la unități destinate vânzării de electronice și electrocasnice și până la magazine alimentare sau ciocolaterii, cofetării și patiserii. Literalmente, există mii de oportunități. Deseori, sunt mărci foarte populare, dar în cazul acesta este vorba despre prețuri mari, investițiile de capital și costurile de pornire putând depăși cu ușurință jumătate de milion de euro. Achiziția făcută “ca la carte”, poate aduce profituri semnificative. Altele sunt însă sisteme de franciză în retail de mai mică anvergură, însă caracterizate de bonitate pe piață, un brand consolidat și o profitabilitate dovedită.

Articole citite

Franciza Wash Shoes este primul brand specializat în curățătorie și recondiționare de încălțăminte din România care are o locație într-un mall, spațiu în care oferă clienților atât consiliere specializată, cât și preluarea și predarea produselor.
Într-o lume în continuă schimbare, afacerile trebuie să se adapteze pentru a rămâne competitive. Una dintre cele mai promițătoare oportunități de franciză este Nomasvello.
Franciza Dogu, un concept de fast-food autohton, este o oportunitate pentru cei care vor să își deschidă o afacere gastronomică de succes.
Franciza Famous Waffles, cel mai îndrăgit brand românesc care oferă delicioasele gofre, îți dă acum posibilitatea să devii partener în condiții extrem de avantajoase.
Franciza Wash Shoes, continuatoare a unei tradiții meșteșugărești autentice și cu viitor asigurat, este în permanentă extindere și asigură noi servicii care cresc profitabilitatea.
Cele mai citite

Frachising Expo Paris, Franchise Expo Paris, un eveniment al Federației Franceze de Francize, organizat de Infopro Digital, cel mai mare târg de franciză din lume, își așteaptă vizitatorii în perioada 15-17 martie a.c.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Dacă vrei sa-ți deschizi o franciză bancară trebuie să ai experiență în vânzări sau să fi lucrat într-o bancă sau o societate de asigurări.
Ce face un tânăr care a decis să-şi croiască singur un drum în viaţă? Achiziţionează o franciză „5 to go” şi se apucă serios de treabă!
Franciza din Republica Moldova a mai deschis o locație în București, în locul ocupat până în vară de Andy`s Pizza.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start