Expansiunea transnațională
Expansiunea transnațională / Master francizorul oferă companiilor un avantaj strategic, cu cunoaștere locală imediată a noii piețe
Vineri
11.06.2021
Intrarea pe piețele străine este o oportunitate pentru fiecare proprietar ambițios al unui concept de franciză.
 

Pentru investitori, ideea de a fi singurul proprietar al unei rețele de franciză de succes în țara sa este tentantă. Mărci precum McDonald's, Pizza Hut, Yves Rocher, Re/Max sau Century 21 sunt doar câteva dintre cele care, pentru a reuși, au folosit puterea francizei globale.

Franciza internațională permite companiilor care au obținut succes pe piața internă să pătrundă pe noi teritorii, prin brandul și know-how-ul lor, în schimbul redevențelor și al vânzării propriilor produse sau servicii. Această formă de parteneriat strategic motivează companiile să crească la nivel internațional cu stimulente cu risc redus. Pentru francizor, dezvoltarea francizei internaționale reprezintă o investiție mai mica, necesară pentru a intra pe o anumită piață, deoarece francizatul (destinatarul francizei sau licenței master-franciză) va trebui să îndeplinească cerințele financiare în schimbul „cheilor” companiei.

În schimb, francizatul principal sau francizatul va obține un acces fără precedent la marca consacrată, cu avantajul suplimentar al know-how-ului dovedit. Desigur, când vine vorba de afaceri noi, nu există garanții. Cu toate acestea, sprijinul continuu al centralei francizei este un bonus considerabil în derularea afacerii. În cele din urmă, este în interesul ambelor părți ca francizatul să aibă succes. Deci, cum este mai bine pentru a intra cu franciza într-o țară? Există două modalități principale de implementare a francizei internaționale.

Acordul de franciză direct

Primul și cel mai simplu este un acord de franciză direct. Acesta este un contract direct între francizor (sau sub-francizor) și francizat. La fel ca în cazul unui acord de franciză internă, o franciză directă necesită o mulțime de resurse din partea francizorului pentru a ajuta la procesul de instruire, recrutare și asistență. Acest proces este, de obicei, centralizat. Știm din experiență că această metodă funcționează dacă urmează să vă extindeți pe o piață care este aproape de mediul de acasă. Mai ales când vine vorba de proximitate culturală și standarde legislative. Un exemplu în acest sens este extinderea din Republica Cehă în Slovacia.

Contractul de master franciză

Al doilea și cel mai frecvent mod în care se desfășoară în prezent franciza internațională este printr-un acord de master franciză. Mai degrabă, este o abordare teritorială, unde francizorul principal acordă dobânditorului drepturi exclusive de a construi un brand în altă țară, stat sau regiune. Francizatul principal va avea acces fără precedent la binecunoscutul brand și, datorită cunoștințelor sale, are potențialul de a câștiga rapid cote de piață în noua regiune.

Pentru licențiatorul principal, un partener local cu cunoștințe despre regiunea sa, care este dispus să își asume responsabilitatea pentru construirea propriei afaceri, reprezintă ajutor, în special pentru soluționarea problemelor birocratice într-o regiune necunoscută pentru el. În plus, cu ajutorul unui francizat, poate reduce la minimum costurile și riscurile asociate intrării pe o nouă piață.

În contractul de franciză principal, pentru exclusivitatea teritorială francizatul plătește o taxă inițială mai mare decât cea normală, deoarece aceasta reflectă dimensiunea teritoriului încredințat acestuia, zonă care, adesea, reprezintă un stat. Practica constă în faptul că francizorul principal se angajează, în contract, să deschidă un număr prealabil convenit de sucursale într-o anumită perioadă de timp. Avantajul pentru el este că, în calitate de proprietar al licenței master, are dreptul să încheie contracte cu alți francizați de pe teritoriul său. Acestea îl pot ajuta să îndeplinească obiectivele stabilite de francizorul principal și să obțină, în același timp, venituri mai mari.

Filiala

O modalitate eficientă de a intra pe o piață externă cu un concept de franciză este crearea, chiar de către licențiator, a unei filiale. Sarcina acestei entități este să se ocupe de dezvoltarea rețelei din regiune. Această strategie funcționează pentru piețe mai mari, cu potențial ridicat. Deși este un mod mai scump de a stabili un nou concept de franciză, acesta oferă companiilor control deplin asupra extinderii lor. În plus, includerea și instruirea managementului local în domeniu poate duce la rezultate optime în toate aspectele funcționării sale.

Joint Venture

O analogie a unei filiale este o formă de Joint Venture, în care francizatorul înființează o joint-venture cu un partener străin sau cu întreaga companie. Entitatea rezultată va dezvolta o rețea de franciză în regiune. Aceasta este o opțiune mai ieftină decât în ​​cazul extinderii printr-o filială. Această formulă este utilă în special pentru piețele mari și îndepărtate. Avantajele Joint Venture includ un partener local cu cunoștințe directe de piață și diversificare a riscurilor și a poverilor financiare, cum ar fi deschiderea companiilor-pilot. Ambele părți trebuie să se bazeze pe distribuirea profiturilor.

Reprezentantul regional

Ultimul mod în care conceptele de franciză se pot extinde dincolo de granițele piețelor lor interne este ca licențiatorul să transfere responsabilitatea pentru intrarea în noua zonă către reprezentantul regional local. Poate fi primul francizat pe piața locală, dacă există deja mai mulți dintre ei aici, sau poate fi cel mai mare sau cel mai de success dintre ei. Cooperarea cu francizații individuali se bazează, în prezent, pe franciza directă. Dezvoltarea afacerii poate dura puțin mai mult, dar această metodă de francizare internațională necesită puține investiții, deoarece reprezentantul regional câștigă un comision pentru taxele de franciză primite de francizor.

Crede dar verifică

Sună prea brutal? Cu siguranță, anumite îndoieli sunt inerente începerii oricărei afaceri noi. Deci, înainte de a decide să obțineți o licență de master franciză pentru unul dintre conceptele de franciză, faceți-vă temele.

Așa cum licențiatorul va comisiona și analiza dacă sunteți master francizatul potrivit, la rândul dumneavoastră trebuie să verificați dacă conceptul pe care îl alegeți este potrivit pentru investiția pe care vreți să o faceți. La fel, nu ar trebui să vă așteptați automat că, dacă marca aleasă reușește cu serviciile și produsele sale pe un continent, asta să se întâmple automat și pe altul. Depinde de dumneavoastră să efectuați o cercetare aprofundată a pieței, inclusiv aspectele culturale care ar putea afecta adoptarea unui brand străin în regiunea dumneavoastră. Estimați dacă aveți resurse financiare suficiente. Cel mai important, trebuie să fiți convins că vreți ca afacerea să funcționeze, în primul rând pentru că investiția pentru o franciză internațională este, deseori, mai mare. Dar, dacă noul business funcționează, chiar merită să faceți acest pas.


Articole citite

Cum influențează mass-media succesul unei francize /09.05.2012

Mass- media poate deveni un instrument pentru promovarea afacerilor în franciză dacă este utilizată în mod adecvat. O relație deschisă și o bună comunicare cu presa poate aduce multiple beneficii unei afaceri în franciză. Mesajele transmise prin mass-media pot spori reputația unei francize prin rolul pe care îl au: informarea și influențarea publicului țintă.

SUA, Italia, Germania și Franța - țările din care provin cele mai multe francize deschise în România /09.05.2012

Din anul 1995, de când apărea prima franciză clasică în România, Mc Donald’s, în țara noastră au intrat multe francize internaționale.

Evoluția francizei în România /08.05.2012

Franciza a fost recunoscută în multe țări ca o modalitate de succes pentru dezvoltarea afacerilor. Franciza și-a câștigat un renume și în România după ce mulți investitori au folosit această metodă pentru a-și deschide afaceri sigure și profitabile.

Diferența dintre o franciză și alte oportunități de afaceri /26.04.2012

Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.

Franciza în România /25.04.2012

Francizarea, o modalitate de dezvoltare a afacerilor folosită în diverse domenii din întreaga lume, a devenit în timp o operațiune de succes și pe piața din România. Succesul afacerilor în franciză în țara noastră se datorează în principal ajutorului care vine din partea grupului mamă, respectiv a francizorului.