Vineri
22.03.2019
Totul pleacă de la o decizie asumată, urmată de o alegere inteligentă. Dar cum faci alegerea inteligentă?
 

După cum vă povesteam în articolul anterior, capitala franceză a fost în perioada 17 – 20 martie polul afacerilor în franciză din toată lumea, care a atras, pe parcursul celor patru zile de Expo, 585 de expozanți și peste 35.000 de vizitatori. Printre expozanți au fost, de asemenea, asociații de franciză naționale și internaționale din Europa, inclusiv experți în domeniul francizei, avocați, bancheri etc. Dimensiunea Franchise Expo Paris îl clasifica ca fiind unul dintre cele mai mari evenimente dedicate francizelor, la nivel global, unde se decid trend-urile pentru foarte multe domenii de activitate.

Unul dintre răspunsurile la întrebarea noastră de mai sus este astfel evident. Poți face o alegere inteligentă doar în cunoștință de cauză: poți participa la expoziții de franciză pentru a afla care sunt ultimele trend-uri, care sunt francizorii activi, poți studia piața francizelor și diverse concepte de franciză, poți interacționa cu francizorii sau poți apela la serviciile unor consultanți specializați în francize.

Întorcându-mă la Expo Paris, pot spune că mi-a lăsat o plăcută impresie. Am văzut francize de boulangerie (patiserie franțuzească) cochete, francize de fast food cu concepte inedite – fie burgeri cu jumătate de chiflă albă și jumătate de chiflă neagră (culoarea neagră fiind dată de cărbunele vegetal), fie burgeri vegetali, de genul pop’art burgers, care excelează atât la estetică, cât și la gust. Au fost prezente, de asemenea, francize de educație pentru copii, de imobiliare, amanet, de ciocolată fină artizanală, pizzeria artizanală, retail, cafea & înghețată, animație pentru copii etc.

Un trend interesant pe care l-am remarcat la câteva francize din domenii diferite este bazat pe oferta de servicii în sistem de abonament lunar, la care se adaugă câteva elemente de diferențiere. Spre exemplu, în cazul francizei de estetică – înfrumusețare corporală, abonamentul lunar are o valoare de 10 Euro, serviciile se prestează în sistem de “primul venit – primul servit” (deci fără programare preliminară) și foarte rapid, iar costurile serviciilor sunt extrem de competitive. În cazul francizei de spălătorie – curățătorie, abonamentul lunar costă între 59 și 99 de Euro, în funcție de volumul rufelor, iar elementele care aduc valoare adăugată serviciilor sunt preluarea de la / livrarea la domiciliu, livrarea în maximum 48 de ore, precum și serviciile extra de retușuri sau reparații diverse, incluse în prețul abonamentului. Un alt concept cu abonament lunar este asigurat de o franciză din domeniul fitness, cu saloane disponibile 24 de ore din 24, astfel încât să fie accesibile și celor care lucrează noaptea.

Am remarcat, de asemenea, câteva francize dedicate mobilității urbane, cu aplicații de închiriere în sistem “sharing”, pentru biciclete sau trotinete sau chiar cu salon mobil de reparații biciclete.

Ceea ce merită menționat este faptul că majoritatea francizorilor, atunci când își extind rețeaua de franciză în alte țări, caută Master francizați. Master franciza este o formă de parteneriat dintre un francizor și un francizat, în care master francizatul devine francizor pentru un anumit teritoriu sau pentru o țară întreagă. În acest teritoriu, master francizatul recrutează, instruiește și oferă sprijin continuu fiecărui francizat care se alătură rețelei de franciză.

Beneficiul master francizatului, în acest caz, este că reține de la fiecare francizat individual care se alătură rețelei, un procent care, de regulă, este de 50% din taxa de franciză și din redevențele datorate francizorului. În general, master francizatul agreează cu francizorul un program de dezvoltare a rețelei, care poate include și deținerea sau administrarea propriilor locații.

Atât francizorul, cât și master francizatul își fac unul altuia un serviciu: master francizatul achiziționează un sistem dovedit și un brand cunoscut, din care poate obține un venit pasiv în viitor, iar francizorul beneficiază de afacerea, contactele și expertiza pe care le are francizatul master. Beneficiile de care se va bucura francizorul includ, de asemenea, o penetrare rapidă a pieței și creșterea notorietății locale a mărcii, deoarece master francizatul este motivat să vândă cât mai multe unități candidaților calificați. Deoarece master francizații sunt responsabili pentru instruirea și susținerea viitorilor francizați care se vor alătura rețelei, ei sunt, de asemenea, motivați să-i selecteze pe cei mai buni candidați pe care îi găsesc.

Dacă ai ratat participarea la expoziția de la Paris, te poți pregăti pentru Expo Francize Varșovia, următorul eveniment de referință din Europa, dedicat francizelor, care va avea loc în perioada 17 – 19 octombrie 2019. Este important să iei pulsul pieții francizelor înainte de a demara o afacere. Vei avea posibilitatea să întâlnești peste 100 de concepte de franciză atât din Polonia, cât și din alte țări și să înțelegi ce înseamnă competența unui francizor de talie internatională.

Dacă participi ca invitat al PROFIT system România, accesul la Expo Francize Varșovia va fi gratuit. Trebuie doar să ne transmiți un email în acest sens la adresa de email fpene@profitsystem.ro cu textul “Sunt interesat/ă să particip la Expo Francize Varșovia”.


Divers. Inedit. Savuros. / 130 de concepte noi franțuzești și internaționale în 2019 - conform declarației Sylviei Gaudy, Director Salon Franchise Expo Paris
Cipele, Kristijano Ronaldo
Business Development Manager