Franciza socială - un nou mod de a rezolva problemele sociale?
Sărăcia, foametea, HIV, SIDA, urbanizarea rapidă, lipsa educației sunt doar câteva dintre provocările sociale de astăzi care afectează o mare parte din populația lumii. Dar provocările generează mari oportunități, astfel că diferite organizații non-guvernamentale, fundații private de caritate și organizații internaționale au început să lucreze de ceva timp pentru a reduce problemele sociale ale lumii. Acestea au obținut deja succes, în special în sensul reducerii sărăciei și îmbunătățirii calității vieții în diferite părți ale lumii. Cu toate acestea, amploarea problemelor rămâne ridicată - se estimează că peste două miliarde de oameni trăiesc încă cu doar 2 dolari pe zi.
Multe dintre aceste organizații și fundații reușesc să elimine problemele doar pentru o scurtă perioadă de timp. Activitățile acestora sunt constante, însă depind de sponsorizările financiare pe care le primesc, astfel că soluțiile pe care acestea le oferă nu sunt pe termen lung.
Din dorința de a crește durabilitatea sistemului, activitățile antreprenorilor sociali, ai francizorilor și beneficiarilor de francize sociale au devenit din ce în ce mai intense. O nouă abordare a fost introdusă de aceștia, care constă în aplicarea unor principii de afaceri dedicate rezolvării problemelor sociale. Prin generarea de venituri financiare, afacerile sociale au devenit astfel o alternativă promițătoare pentru organizațiile non-guvernamentale.
Francizele sociale și-au găsit astfel locul în arena afacerilor și sunt deja active în multe părți ale lumii. Acestea răspund nevoilor de bază ale oamenilor: asistență medicală (Naya Jeevan în Pakistan, Aravind în India, Projecto Cies în Brazilia etc.), educație (PlanetRead în India, în Lumni Peru etc.), ocuparea forței de muncă (Friends International în Cambodgia, Education for Employment în Orientul Mijlociu etc.) sau dezvoltare urbană (Cinepop / Hormiga în Mexic, Waste Concern în Bangladesh etc.).
Una dintre persoanele care și-a adus o contribuție semnificativă și a popularizat în special antreprenoriatul social este Tai - Muhammad Yunus. Acesta a înființat Grameen Bank, prin care a dezvoltat un sistem de microcredite în Bangladesh și în alte țări asiatice. Revoluția financiară inițiată de Tai - Muhammad Yunus a permis multor milioane de oameni săraci să obțină împrumuturi mici. În 2006, Yunus a primit Premiul Nobel pentru Pace pentru această inițiativă și pentru eforturile susținute în antreprenoriatul social.
Afacerile sociale au câștigat astfel “momentum”, ceea ce va susține dezvoltarea lor viitoare, iar sistemul de franciză a jucat un rol important în contextul economiei sociale. Aplicarea principiilor francizării în extinderea afacerilor sociale este frecvent denumită “francizare socială”. Francizarea socială vizează asigurarea unui impact durabil și pe termen lung al afacerilor sociale din întreaga lume.
Există deja multe francize sociale în lume. De exemplu, în 1997 a fost înființată Fundația HealthStore în Minnesota. Misiunea sa este de a asigura accesul populațiilor țărilor în curs de dezvoltare la medicamentele esențiale și la asistență medicală de bază. În 2000, Fundația HealthStore a fondat rețeaua de franciză Child and Family Wellness, care a reunit mici farmacii din Kenya, cu scopul de a ajuta un milion de locuitori din Kenya pe an.
Un alt exemplu de franciză socială de succes este Hapinoy din Filipine. Hapinoy și-a început misiunea în 2007, din dorința de a îmbunătăți condițiile de viață ale mamelor sărace din Filipine, pentru a le ajuta să obțină un venit stabil, care să le permită să facă afaceri. Hapinoy le-a ajutat să deschidă magazine Sari Sari în sistem de franciză, care oferă diverse produse și servicii comunităților sărace, de la tehnologie mobilă și servicii financiare până la medicamente. Până în prezent, au fost deschise peste 3.000 de magazine Sari Sari pentru mamele filipineze.
În continuare însă, miliarde de oameni din întreaga lume se confruntă cu provocări sociale mari. Prin urmare, francizele sociale par să fie încă la început în misiunea lor de a face din lume un loc mai bun.
Articole citite
Un concept foarte cunoscut de americani, care se extinde în Vestul Europei dar care a început să stârnească interesul și în regiunea noastră, este cel de franciză care se ocupă cu închirierea de rochii și costume.
Știați că închirierea lui Moș Crăciun a început să fie o franciză de succes în întreaga Europă? Mai ales că nu este de mari investiții, iar sprijinul susținut al francizorului poate să aducă magia sărbătorilor la viață, dar și profit.
Viitorul copiilor noștri este important și, dacă vrem să fie asigurat, aceștia trebuie să înțeleagă ce înseamnă lumea virtuală. Franciza Coding Giants poate să asigure acest parcurs de succes.
O franciză care pregătește copiii, prin joc, pentru ce îi așteaptă peste câțiva ani, caută parteneri în România. Conceptul Edukido este ascum deschis pentru antreprenorii din țara noastră.
Europa a fost întotdeauna un etalon în privința modei, iar astăzi sunt multe francize de îmbrăcăminte care oferă creativitate, calitate și o afacere de succes.
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
La 20 de ani și-a făcut propria cafenea "5 to go" cu banii cu care ar fi trebuit să-și cumpere prima mașină
Subway a detronat McDonald’s în topul celor mai mari fast-food-uri din întreaga lume.
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start