Cum să salvezi afacerea în pandemie

Constantin Puiu, deținătorul francizei Hello Donuts / Pe lângă deschiderea de puncte noi de vânzare, diversificarea producției, sunt foarte importante parteneriatele cu furnizori de produse de calitate
Luni
04.01.2021
Afacerea Hello Donuts a fost puternic afectată de criză, dar a reușit să reintre pe o pantă ascendentă datorită adaptării rapide la situație, a alegerii inteligente a unor noi strategii și printr-o promovare intensă
 

“Am preluat firma atunci când era la un pas să fie desființată din cauza pierderilor. Am adus-o pe profit și, la sfârșitul anului 2019, aveam o cifră de afaceri de 280.000 de euro. Cu toate că pandemia a adus o reducere drastică a vânzărilor, în ciuda dificultăților, am reușit să deschid prima franciză în afara Bucureștiului și sunt în negocieri pentru alte două locații”, spune Constantin Puiu, deținătorul francizei Hello Donuts.

Omul de afaceri, cu o experiență de peste două decenii, povestește cum, la începutul anului 2020, vânzările s-au prăbușit. Odată cu declararea stării de urgență,  oamenii nu mai mergeau la serviciu. Încasările au devenit nesemnificative. Ca termen de comparație, ajunseseră la cel mult 100 de lei pentru un punct de vânzare, față de o medie de 3000 de lei anterior. Din 17 martie, activitatea a fost total întreruptă în  centrele comerciale. Peste o săptămnă, a  reinventat ofertele și pachetele și a reînceput vânzarea pe online. “Când toată lumea punea pe rețelele de socializare fotografii cu dulciuri, cozonaci și celebrul Banana bread, clienții noștri, care ne cunoșteau produsele, comandau periodic, ajungând astfel să vindem și 200 de donuts pe zi, prin agregatori. Vindeam direct de la laboratorul nostru din zona Unirii, strict pe online. Am adus la producție o singură persoană, pentru că nu știam cât să vând. Am început cu 100 de gogoși și am ajuns la 250, cât vindeam înainte la un singur punct. Multe lucruri s-au schimbat. Am întrerupt colaborarea cu firmele de marketing și transport și ne-am asumat în familie atât transportul produselor, cât și campaniile pe Facebook și Instagram.

Colaborarea în online nu ne-a luat însă pe nepregătite pentru că, atât site-ul nostru, cât și contractele cu firmele de livrări, erau pregătite să accepte comenzi. Asta cred că ne-a ajutat foarte mult și nu am pierdut timp. În perioada aceea, orice magazin, cât de mic, căuta să semneze contracte cu firmele de livrări. Am venit cu foarte mult oferte, chiar dacă trebuia să plătim comision pentru aplicații, pe lângă distribuirea de căni cu mesaje încurajatoare și DVD-uri cu filme de desene animate. Tot atunci am început să ne uităm și către posibilii clienți din împrejurimile Capitalei. De exemplu, în fiecare marți și joi, livram pachete de câte șase donuts într-un mare cartier rezidențial din Pipera-Tunari. Mergeam cu POS-ul la clienți, pentru că  nimeni nu mai plătea cash. Am avut zile în care am oferit, drept mulțumire, inclusiv măști de protecție”, a adăugat Constantin Puiu.

Proprietarul francizei spune că, pe lângă  aceste strategii, i-a fost de mare folos și susținerea furnizorilor pentru că nimeni nu mai cerea bani pentru facturile restante. “Toți spuneau: Hai să vindem și vedem noi după accea cum facem. Așa am supraviețuit”, afirmă Constantin Puiu.  

Pe lângă deschiderea de puncte noi de vânzare și diversificarea producției, sunt foarte importante parteneriate încheiate. Gogoașa este produsul de bază al Hello Donuts, dar Constantin Puiu a căutat furnizori pentru a aduce și produse complentare, adică apă, cafea, diverse băuturi răcoritoare și ceaiuri, și chiar înghețată. Asta i-a adus pe de o parte o creștere a vânzărilor, iar pe de altă parte i-a permis o diversitate mai mare de combinații. Pentru că gogoșile se vând și în variate combinații „duo” cu aceste produse. Hello Donuts a început colaborarea cu Uncle John – la fiecare pachet cu burgeri și cartofi, clienții puteau alege să cumpere și donuts. La fel, este și parteneriatul cu Cereal Crunch – la fiecare bol de cereale putând fi cumpărat și donuts. Colaborarea cu cafea 5 to Go și cu Pepsi au aratat, o dată în plus, cât de esențial este un parteriat în domeniu.

Sistemul de franciză este, de asemenea, unul dintre elementele cheie ale dezvoltării unui brand și a stabilității acestuia. Constantin Puiu a început să dezvolte sistemul de franciză, cu ajutorul unei firme specializate în aces fel de proiecte. A gândit două variante: o franciză pentru Capitală – unde să facă el distribuția și una pentru celelalte localități – ceea ce implică și producție. Franciza constă 3.000 de euro, sumă la care se adaugă o taxă de marketing, de 700 de lei lunar. Francizații nu  plătesc redevențe, dar cei care fac și producție au obligația să cumpere materia primă de la deținătorul francizei. Așa, este asigurată și calitatea ridicată a produselor.

Acum , la aproape zece luni de la începutul acestei crize sanitare, printr-un efort susținut și fără să neglijeze niciunul dintre factorii importanți pentru continuarea afacerii, cifra de afaceri a ajuns la aproximativ 70% din cea anterioară. Constantin Puiu crede că va reveni la volumul de vânzări de dinainte de pandemie la jumătatea anului 2021. El mizează în continuare și pe afacerile online, 40% din încasări venind din această direcție. În rest, contează mult o relație bună cu toți partenerii de afaceri, dar și actualizarea permanentă a ofertei, cu menținerea rețetei unice și a materiilor prime de calitate.

Detalii despre cum puteți deveni parteneri ai Hello Donuts puteți găsi în Catalogul de franciză postat pe portalul nostru.


Sistemul de franciză, important pentru viitorul brandului / Hello Donuts folosește două variante de franciză, una pentru Capitală, iar cea de-a doua pentru celelalte localități
Ștefan Pricop
Business Development Manager