Traiectorie ascendentă în pandemie

Nimeni nu se aștepta ca 2020 să fie un an de creștere
Nimeni nu se aștepta ca 2020 să fie un an de creștere / Este evident că rețelele de franciză au crescut și anul trecut. Poate mai lent decât în anii precedenți dar, totuși, noi sucursale au fost deschise, vânzările au crescut, iar noi francizați s-au alăturat sistemelor
Luni
08.02.2021
În ciuda pandemiei, închiderii și încetinirii economice, multe sisteme de franciză au continuat să crească în 2020, conform analizei din acest an a listei revistei americane Entrepreneur
 

Nimeni nu se aștepta ca 2020 să fie un an de creștere . “Odată cu dezlănțuirea pandemiei, viitorul era prea incert”, așa începe celebra publicație analiza listei celor mai reușite 500 de francize americane, care este publicată în mod tradițional la începutul fiecărui an. În cursul anului 2020, când s-a vorbit în mare parte despre încetinirea și închiderea afacerilor, a fost destul de rezonabil să punem întrebarea: În circumstanțele actuale, va fi cineva dispus să investească bani în începerea unei afaceri? Chiar dacă a fost o afacere sub mărci de franciză cunoscute.

După cum ne arată analiza revistei Entrepreneur, “anul trecut a zguduit și sectorul francizei din Statele Unite, cea mai dezvoltată piață de franciză din lume. Cu toate acestea, nu se poate spune că 2020 a fost marcat doar de vești proaste. Este adevărat, rata de creștere și deschiderea de noi unități de franciză a fost mai mică și acest lucru a fost evident mai ales pe piețele din afara Statelor Unite. Din iulie 2019 până în iulie 2020 (care este perioada în care sunt colectate datele relevante pentru clasare), companiile care s-au regăsit pe lista Antreprenorilor au adăugat 6.935 de unități de franciză pe piețele externe. Cu toate acestea, atunci când acest număr este comparat cu perioada 2018-2019, când sistemele de franciză americane au deschis 12.064 de unități pe piețe din afara Statelor Unite, este clar cât a scăzut rata”.

Cele mai numeroase francize, din domeniul produselor alimentare

În ciuda tuturor, subliniază revista Entrepreneur, “este evident că rețelele de franciză au crescut și anul trecut. Poate mai lent decât în ​​anii precedenți dar, totuși, noi sucursale au fost deschise, vânzările au crescut, iar noi francizați s-au alăturat sistemelor. Interesant este că, în ciuda impedimentelor, francizele legate de produsele alimentare rămân cele mai reprezentate pe listă. Covid-19 a cauzat pagube uriașe pentru catering și industria restaurantelor și, cu toate acestea, multe francize din acest sector au reușit să se adapteze situației de criză și să găsească modalități de a rămâne în afaceri și de a-și servi în continuare consumatorii”, arată analiza. Și în acest an, mai mult de un sfert din francizele care au intrat în top 100 sunt cele mai de succes legate de alimente, iar conceptele ale căror produse de bază sunt smoothie-uri / sucuri, gustăr de pui și sandvișuri au mers deosebit de bine. Cu toate acestea, ar trebui subliniat că, în ultimii ani s-a înregistrat o scădere a numărului total de francize din gastronomie și catering clasate în acest top. Anul acesta, doar 93 de francize au intrat pe listă, anul trecut erau 103. Dintre restaurantele de tip fast-food, care în mod tradițional reprezintă cea mai numeroasă categorie, au fost clasate doar 80 de francize, iar anul trecut erau 86.

Sectoare în creștere

Spre deosebire de sectorul gastronomiei și alimentației, cel al întreținerii crește constant de ani de zile. Anul acesta, 76 de companii au fost pe lista Entrepreneur. Potrivit analizei, nu ar trebuie să fie o surpriză că multe întreprinderi din sector au fost „esențiale” în lupta împotriva coronavirusului (mai ales în domeniul curățeniei și igienei), iar majoritatea ar putea respecta cu ușurință distanța fizică și alte măsuri de igienă. Pe de altă parte, nu ar trebui să ignorăm faptul că francizele din acest sector se numără printre cele mai accesibile. Și anume, nu sunt necesare investiții excesive pentru a începe o afacere (unitate de franciză), ceea ce, mai ales în perioade incerte, constituie un mare avantaj, dacă nu cumva chiar unul cheie.

Afacerile axate pe copii au avut, de asemenea, un an bun. Acest lucru este demonstrat și de numărul companiilor clasate - anul acesta au fost 49 (cu șapte mai multe decât anul trecut). Sectorul de îngrijire a copilului are trei companii clasate în top 100, iar francizele din domeniul educației pentru copii sunt bine poziționate - trei companii au intrat în top 100, una dintre acestea ajungând în top 10 (Kumon). Aceste date sunt, de fapt, deosebit de interesante atunci când considerați că majoritatea acestor concepte oferă activități extracurriculare și implică lucrul cu copiii „față în față”. „Secretul” stă în tranziția rapidă către platformele online. Într-o perioadă în care toate școlile erau închise și în perioada celei mai restrictive carantine, sistemele care ofereau programe online erau cele mai bune și reușeau astfel să angajeze și să educe copii, care, din cauza circumstanțelor menționate, nu puteau desfășura un program educational normal.

În cele din urmă, nu este surprinzător faptul că francizele legate de sănătate au cunoscut o creștere semnificativă a afacerilor și a unităților nou deschise. Acest lucru s-a reflectat și în creșterea numărului de sisteme clasificate - anul trecut au fost nouă, anul acesta 13, cu până la șapte companii care au intrat în top 100 cele mai de succes francize americane pentru 2021.

Top 10 francize 2021.

1. Taco Bell (fast food)
2. Dunkin '(fast food)
3. Magazinul UPS (serviciu de curierat poștal, tipărire, servicii pentru IMM-uri)
4. Popeyes Louisiana Kitchen (fast food)
5. Culver's (fast food)
6 Kumon Centre de matematică și lectură
7. Jersey Mike's Subs
8. Planet Fitness
9. 7-Eleven
10. Servpro (restaurare, curățare, incendiu, inundații)

Lista completă a francizei antreprenoriale 500 poate fi găsită aici .

Formula succesului

Pentru a clasifica francizele, Entrepreneur folosește o formulă complexă care include: dimensiunea rețelei de franciză, rata de creștere, puterea financiară și stabilitatea sistemului, valoarea investiției inițiale, vechimea companiei, numărul de ani în franciză, procentul contractelor reziliate. În urmă cu câțiva ani, formula a inclus factori suplimentari care, de fapt, joacă un rol cheie în afacerea rețelei de franciză: nivelul de sprijin pe care îl primește francizatul, durata instruirii, asistența în negocierea contractului de închiriere a spațiilor comerciale sau găsirea surselor de finanțare . În plus, sunt luați în considerare factorul de recunoaștere a mărcii și prezența pe rețelele de socializare, care pot arăta, de asemenea, cât de mult funcționează conceptele pentru dezvoltarea unei relații de calitate cu clienții, precum și cine dintre aceștia încearcă să ajungă la noi grupuri de consumatori. 


Ștefan Pricop
Business Development Manager