Francizorii își asumă riscuri noi
Cum s-au schimbat condițiile pentru afacerile în franciză în ultimul an?
Am efectuat un studiu de piață iar rezultatele demonstrează situația dificilă în care este piața. Vestea bună este că nu s-a constatat o reducere a numărului de concepte de franciză, însă sondajul a identificat clar probleme specifice. Printre cele mai proeminente se numără incertitudinea geopolitică externă (războiul din Ucraina), costurile în creștere ale chiriei, energiei și, nu în ultimul rând, forța de muncă. Drept urmare, francizații manifestă o mai mare prudență atunci când investesc, ceea ce complică căutarea candidaților potriviți pentru înființarea de noi francize. Ca urmare a acestor provocări, asistăm la schimbări din ce în ce mai frecvente în modelele de afaceri ale sistemelor de franciză. Nu este o coincidență faptul că sistemele de franciză caracterizate prin investiții relativ reduse și o perioadă scurtă de preaviz se dezvoltă în prezent cel mai rapid.
Deci, cum răspund francizorii la asta? Cum se schimbă condițiile pentru francizați?
În modelele lor de franciză, licențiatorii reduc din ce în ce mai mult povara investițiilor francizaților. Aceștia își asumă riscuri financiare și unii francizori reduc, de exemplu, investiția inițială. Se remarcă și faptul că, în unele cazuri, francizorii garantează venituri francizaților pe perioada necesară lansării cu succes a francizei lor.
Care sector de afaceri se extinde cel mai mult?
Domeniul cel mai răspândit în franciză este încă gastronomia, unde observăm dezvoltarea ulterioară și apariția de noi concepte. Pe lângă restaurantele fast-food tradiționale, vin pe piață bistrouri, standuri mobile, precum și servicii de livrare și take-away. Aici sunt create mărci autohtone și extinse unele de origine străină.
De ce considerați că afacerea în franciză este promițătoare chiar și în situația dificilă a pieței?
Indiferent dacă există sau nu o criză, multe persoane aleg totuși să aibă o carieră în activități independente. Nu numai începătorii, ci și antreprenorii cu experiență decid să francizeze. Ambele grupuri aleg o franciză pentru securitatea, soluțiile dovedite, efectul de scalare și suportul oferit de deținătorul sistemului. Este confirmat de multă vreme faptul că franciza crește semnificativ șansele de a obține succesul în afaceri. Statisticile arată că 80% dintre francizați sunt încă în afaceri după 5 ani, ceea ce reprezintă o diferență semnificativă față de rata de succes de 20% a afacerilor din afara sistemelor de francize. Un sondaj recent din industria alimentară a constatat că 92% dintre persoanele care au ales să semneze un contract de franciză au fost pe deplin mulțumite de beneficiile și sprijinul oferit de francizor la sfârșitul perioadei contractului.
De ce credeți că depinde succesul unui nou francizat?
Succesul rețelei de franciză depinde de succesul partenerilor individuali de franciză. Deși franciza facilitează conducerea unei afaceri, operatorul de franciză trebuie să-și cunoască nișa, să fie foarte motivat și bineînțeles pasionat de produsul sau serviciul pe care îl oferă. Cei interesați de cooperarea cu francizorii întreabă adesea dacă franciza respectivă va funcționa în locația lor. De cele mai multe ori, răspunsul pe care îl primesc este că depinde foarte mult sau în mare măsură de determinarea și abilitățile lor.
Articole citite
Franciză pregătită de Halloween
/27.10.2025
Halloween, o sărbătoare așteptată de milioane de oameni, este pentru ciocolateriile Leonidas un prilej de a pune la dispoziția francizaților produse unice, care aduc clienților lor o savoare unică, dar și bucurie.
Varșovia va redeveni, la sfârșitul lunii octombrie, capitala europeană a sistemelor de franciză. Cu o existență de peste două decenii, cel mai mare târg de franciză din Europa Centrală și de Est va avea loc în perioada 23-24 octombrie a.c., la Palatul Culturii și Științei din capitala Poloniei.
Dezvoltarea agresivă, în special în primii ani ai afacerii prin francizare, devine adesea o provocare cu costuri nedorite.
Branduri foarte cunoscute la nivel global continuă să domine piața francizelor, gastronomia rămânând și în anul precedent cel mai puternic sector.
Franciza islandeză Hopp Mobility, care folosește un sistem inteligent de partajare și promovează micromobilitatea urbană ecologică cu trotinete electrice robuste, vrea să se extindă și în România.
Cele mai citite
La Plăcinte, înainte!
/28.11.2016
Franciza din Republica Moldova a mai deschis o locație în București, în locul ocupat până în vară de Andy`s Pizza.
Francizele săli de sport sunt în creștere în toată Europa, oferind modele de afaceri flexibile pentru pasionații de fitness. Aflați cum puteți să vă alăturați acestui trend.
Franciza Plug In Cafe, construitǎ din pasiunea pentru cafea a Alka Group, este un concept inovativ. Mirel Ciorogariu, un francizat de succes, ne povestește despre avantajele acestui business.
Când pleci la drum, știi cum se calculează valoarea reală a unei investiții în franciză? Aspiranții ar trebui să știe ceva mai mult despre verificarea sustenabilității costurilor.
Culoarea hainelor pe care le purtăm ne poate influenţa succesul sau insuccesul în afaceri.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start