Francizorii își asumă riscuri noi

Marek Halfar, director servicii de franciză PROFIT system
Marek Halfar, director servicii de franciză PROFIT system / În principal, instabilitatea geopolitică și prețurile în creștere, mai ales la energie, afectează afacerile de franciză. Prin urmare, francizorii își asumă noi riscuri financiare în relația cu cei care vor să intre în sistemul lor de franciză
Miercuri
10.01.2024
Cum evoluează afacerea în franciză în situația economică actuală? Am discutat despre perspectivele pentru 2024 cu Mark Halfar, de la compania de consultanță PROFIT system.
 

Cum s-au schimbat condițiile pentru afacerile în franciză în ultimul an?

Am efectuat un studiu de piață iar rezultatele demonstrează situația dificilă în care este piața. Vestea bună este că nu s-a constatat o reducere a numărului de concepte de franciză, însă sondajul a identificat clar probleme specifice. Printre cele mai proeminente se numără incertitudinea geopolitică externă (războiul din Ucraina), costurile în creștere ale chiriei, energiei și, nu în ultimul rând, forța de muncă. Drept urmare, francizații manifestă o mai mare prudență atunci când investesc, ceea ce complică căutarea candidaților potriviți pentru înființarea de noi francize. Ca urmare a acestor provocări, asistăm la schimbări din ce în ce mai frecvente în modelele de afaceri ale sistemelor de franciză. Nu este o coincidență faptul că sistemele de franciză caracterizate prin investiții relativ reduse și o perioadă scurtă de preaviz se dezvoltă în prezent cel mai rapid.

Deci, cum răspund francizorii la asta? Cum se schimbă condițiile pentru francizați?

În modelele lor de franciză, licențiatorii reduc din ce în ce mai mult povara investițiilor francizaților. Aceștia își asumă riscuri financiare și unii francizori reduc, de exemplu, investiția inițială. Se remarcă și faptul că, în unele cazuri, francizorii garantează venituri francizaților pe perioada necesară lansării cu succes a francizei lor.

Care sector de afaceri se extinde cel mai mult?

Domeniul cel mai răspândit în franciză este încă gastronomia, unde observăm dezvoltarea ulterioară și apariția de noi concepte. Pe lângă restaurantele fast-food tradiționale, vin pe piață bistrouri, standuri mobile, precum și servicii de livrare și take-away. Aici sunt create mărci autohtone și extinse unele de origine străină.

De ce considerați că afacerea în franciză este promițătoare chiar și în situația dificilă a pieței?

Indiferent dacă există sau nu o criză, multe persoane aleg totuși să aibă  o carieră în activități independente. Nu numai începătorii, ci și antreprenorii cu experiență decid să francizeze. Ambele grupuri aleg o franciză pentru securitatea, soluțiile dovedite, efectul de scalare și suportul oferit de deținătorul sistemului. Este confirmat de multă vreme faptul că franciza crește semnificativ șansele de a obține succesul în afaceri. Statisticile arată că 80% dintre francizați sunt încă în afaceri după 5 ani, ceea ce reprezintă o diferență semnificativă față de rata de succes de 20% a afacerilor din afara sistemelor de francize. Un sondaj recent din industria alimentară a constatat că 92% dintre persoanele care au ales să semneze un contract de franciză au fost pe deplin mulțumite de beneficiile și sprijinul oferit de francizor la sfârșitul perioadei contractului.

De ce credeți că depinde succesul unui nou francizat?

Succesul rețelei de franciză depinde de succesul partenerilor individuali de franciză. Deși franciza facilitează conducerea unei afaceri, operatorul de franciză trebuie să-și cunoască nișa, să fie foarte motivat și bineînțeles pasionat de produsul sau serviciul pe care îl oferă. Cei interesați de cooperarea cu francizorii întreabă adesea dacă franciza respectivă va funcționa în locația lor. De cele mai multe ori, răspunsul pe care îl primesc este că depinde foarte mult sau în mare măsură de determinarea și abilitățile lor.


Ștefan Pricop
Business Development Manager