Studenții români vor să fie proprii lor șefi

Marţi
30.12.2014
Studiul Barometrul antreprenoriatului românesc arată că 52% dintre tinerii studenţi vor să înceapă propria afacere în următorii doi ani, iar 57% ar prefera să fie antreprenori și nu manageri într-o companie.
 

În același timp, 56% dintre tineri consideră oportun să devină antreprenori după acumularea de experiență profesională. Studiul Barometrul antreprenoriatului românesc a fost realizat de EY România în parteneriat cu Academia de Studii Economice din București şi se bazează pe răspunsurile a 765 studenți, majoritatea aflați în an terminal la facultăți cu profil economic.

97% dintre tinerii respondenți sunt dispuși să muncească din greu pentru a obține ceea ce își doresc, iar 86% sunt dispuși să își asume riscuri în acest sens. De asemenea, majoritatea respondenților consideră viziunea ca fiind cea mai importantă calitate a unui antreprenor de succes, urmată de motivație, pasiune și capacitatea de a inova.

Educația antreprenorială
38% dintre tinerii studenți români spun că educația și pregătirea antreprenorială s-au îmbunătățit într-o oarecare măsură în ultimul an în universitatea lor, iar 48% dintre ei au luat contact cu profesioniști din domeniul studiat în cadrul universității. Cu toate acestea, 44% dintre studenții intervievați spun că universitatea pe care o urmează îi pregătește într-o măsură medie pentru a deveni antreprenori.

Cele mai importante trei măsuri care ar susține universitatea în dezvoltarea spiritului antreprenorial în percepția studenților ar fi: simulări de tipul creează și administrează propria afacere, stagii de practică în companii antreprenoriale și cursuri de educație antreprenorială.

Cultura antreprenorială
Cele mai importante trei motive pentru a începe propria afacere sunt considerate împlinirea aspirațiilor prin punerea în practică a propriilor idei, independența și capacitatea de a fi propriul șef și perspectiva realizării de venituri din antreprenoriat. În ceea ce privește cele mai importante trei obstacole pentru a începe propria afacere, studenții menționează: lipsa capitalului de început, teama de eșec și situația economică incertă. În privința capitalului, fondurile europene ar reprezenta sursa principală de finanțare a start-up-ului personal.

Cei mai importanți factori ai succesului în afaceri sunt considerați de către tineri: ideea afacerii, calitatea planului de afaceri și calitatea rețelei de contacte de business.

Dacă doar 5% dintre antreprenorii români respondenți în studiul EY Barometrul antreprenoriatului românesc consideră că eșecul în afaceri este în societatea românească perceput ca prilej de învățare, tinerii studenți sunt mult mai optimiști. 22% dintre ei consideră eșecul în afaceri o oportunitate bună de a învăța. Tot tinerii sunt mai optimiști decât antreprenorii consacrați în privința mentalităților românești: 47% consideră că spiritul antreprenorial este susținut de mentalitățile și valorile locale, față de doar 35% dintre antreprenori care consideră același lucru.

Printre studenții români, cea mai mare notorietate ca antreprenor o deține Ion Țiriac, urmat de Marius Ghenea, antreprenor în serie şi business angel, și Dragoș Anastasiu (Eurolines). În cazul antreprenorilor străini, Steve Jobs este devansat ca notorietate de Bill Gates în rândul tinerilor români.

“Iniţiativa poate fi considerată cel mai eficient catalizator al progresului, iar expresia acesteia în mediul economic actual este reprezentată de către spiritul antreprenorial. Continuând această logică, importanţa şi impactul antreprenoriatului asupra societăţii contemporane devin evidente pentru oricine observă faptul că societăţile mici şi mijlocii, rezultat indiscutabil al fenomenului antreprenorial, reprezintă unul dintre motoarele esenţiale ale economiei mondiale”, a declarat Prof. univ. dr. Nicolae Istudor, Prorector al Academiei de Studii Economice București.

“Dacă în studiul nostru Barometrul antreprenoriatului românesc chestionarul este adresat antreprenorilor, în studiul de față cei care ne-au răspuns au fost tinerii studenți. Răspunsurile lor dovedesc că interesul pentru această opțiune de carieră este foarte mare, ceea ce nu poate fi decât o motivație în plus pentru sprijinirea dezvoltării unui ecosistem antreprenorial, astfel încât tinerii să aibă acces la educație specifică, cele mai bune capabilități de cercetare, rețele de oameni de afaceri, instrumente de finanțare și programe care să le dezvolte abilitățile antreprenoriale,” a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

Despre studiu
Cercetarea Barometrul educației și culturii antreprenoriale în rândul tinerilor a fost realizată în perioada 3 – 29 iunie 2014, în rândul studenților din universitățile din România aflați în an terminal, pe un eșantion de 765 de studenți.

Despre EY România
Ernst & Young (EY) este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014.


/2/
Vezi mai multe

Articole citite

Ce face un logo să fie bun? /19.06.2022

Logo-ul este primul lucru care le vine în minte oamenilor despre un brand, motiv pentru care este important ca aceștia să îl rețină ca pe o aminitire pozitivă.

Idei de afaceri în oraşe mici /17.02.2015

Chiar dacă multe dintre ele sunt „locuri în care nu se întâmplă nimic“, business-urile locale se pot dezvolta foarte bine şi în oraşele mici. Trebuie să fiţi doar mai atenţi la specificul fiecărei localităţi în parte şi mai ales la necesităţile locuitorilor. Publicaţia „Adevărul“ ne propune o trecere în revistă cu idei de afaceri în oraşe mici.

Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii /03.02.2015

Ernst&Young a publicat raportul Women. Fast forward: The time for gender parity is now, care și-a propus să afle răspunsul la două întrebări: care sunt cele mai importante bariere în dezvoltarea profesională a femeilor şi care sunt elementele care le pot propulsa în carieră.

De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor /22.01.2015

Atunci când îşi aleg denumirile firmelor, imaginaţia românilor nu are limite. Cei mai mulţi dintre români aleg cu sufletul, cu speranţă şi, în unele cazuri, cu foarte mult umor. Dovadă studiul făcut de compania Keysfin care a căutat cele mai originale denumiri de firme.

Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri /06.01.2015

Jones Lang LaSalle a realizat un studiu care analizează extinderea şi prezenţa a 250 de retaileri internaţionali în peste 57 de pieţe comerciale importante. Citeşte pe ce loc se află Bucureştiul şi ce capitală ocupă poziţia fruntaşă.