Creșterea caprelor, o afacere profitabilă

Cererea de lapte și produse lactate, în creștere / Caltățile laptelui și a produselor lactate, volatilitatea prețului laptelui de vacă și al cărnii de porc au determinat creștere explozivă a numărului de capre.
Vineri
10.04.2020
Sunt vremuri bune pentru creșterea caprelor. Tot mai mulți oameni preferă laptele și produsele lactate sănătoase, iar Europa de Vest este deja cucerită de aceste produse, pe care le consideră o raritate.
 

În Polonia, caprele există dintotdeauna. Deși zeci de ani, la sat, au fost asociate cu sărăcia, spre deosebire de cei care aveau vaci, astăzi nimeni nu mai crede asta. Caprinele au o rezistență ridicată la boli, se adaptează ușor mediului și nu au cerințe nutritive ridicate. Boom-ul creșterii acestor rumegătoare mici a fost generat de instabilitatea prețului laptelui de vacă, dar și de cel al cărnii de porc. Important este și faptul că oamenii devin tot mai conștienți de avantajele laptelui de capră și a produselor lactate pentru sănătate, acestea fiind recomandate chiar și celor care suferă de alergii. De la an la an se deschid tot mai multe ferme, unde caprele constituie sursa principală de venit, sau suplimentară, de exemplu ca atracție în agroturism. 

Creșterea caprelor în loc de munca în corporație

Creșterea caprelor a început să devină preocuparea de bază pentru unele familii poloneze, după ce au lăsat orașul și s-au mutat la țară, cu toate că nu aveau nicio legătură cu agricultura sau zootehnia. A fost și cazul Annei Cwill-Rafalik, arhitect de profesie. În urmă cu aproape 11 ani, împreună cu soțul ei, Sławek, a cumpărat o fermă din Żuławy,  cu  o casă veche de 140 de ani, pe care intenționau să o renoveze. Și-au numit locul Rancho Pogorzała. Familia adoră caii, iar aceștia au fost primii care au apărut la fermă. Prima lor capră a fost cumpărată pentru sănătatea membrilor familiei.

“Sunt alergică la laptele de vacă. Știam cât de bun este laptele de capră pentru copii și adulți. Întrucât aveam mult teren și un loc unde să ținem o capră, am decis să cumpărăm una pentru nevoile noastre. Și așa a apărut Mela pe lângă casa noastră. Am învățat multe de la ea. În primul rând, capra este o creatură foarte înțeleaptă. Ea înțelege mai mult decât credem. Îmi amintesc primele mele încercări de muls și mă apucă râsul și astăzi. Atunci nu am fost deloc fericită. Mela nu coopera și îmi sugera că habar nu am ce fac”, își amintește Ana Cwill-Rafalic. Apariția caprei Mela și apoi, destul de repede, a celei de a doua, i-a făcut pe membrii familiei să fie fascinați de aceste animale. În cele din urmă, au decis să le crească numărul.

O furajare bună este esențială

Caprele pot fi crescute industrial – de obicei  mecanizat și în efective numeroase, vânzările de lapte fiind însoțite de cele de carne. O altă variantă, ecologică, prietenoasă cu animalele, este creșterea lor în ferme mici, cu aproximativ 50 de capete. În Polonia sunt crescute mai multe rase, dominând cele de lapte. Înainte de a le cumpăra, trebuie depusă o cerere în care se specifică efectivele. În fiecare an este făcut un recesământ ce va fi depus la autorități.

Cine începe o afacere cu caprine, poate solicita subvenții UE,  cu condiția să fie fermier. Caprele trebuie cumpărate doar dintr-o sursă dovedită și cu reproducere înregistrată (așa-numita carte de înregistrare a efectivelor). Achiziția de capre neînregistrate este ilegală și, în cazul unei inspecții, se vor da amenzi, iar animalele ar putea fi confiscate.  Fiecare trebuie să aibă un crotal de identificare atașat de ureche. Pentru o capră cu linie genetică de rasă se plătesc o mie de zloți, iar pentru una rezultată din mixaje, între 150 și 300 de zloți.

Anna Cwill-Rafalik și soțul ei au o turmă de 45 de animale. Fiecare capră are un nume și primesc doar hrană naturală. “Nu folosim furaje industriale, iar mulsul se face în totalitate manual”, a spus Sławomir. El este convins că hrana determină calitatea laptelui. De obicei, sunt suficiente pășunea, fânul și paiele. Caprele apreciază și lăstarii tineri din copaci. Sunt necesare și furajele concentrate (în special în perioada de alăptare și pentru tineret), acesta constând în cereale, grâu, ovăz și orz. Trebuie făcută și aprovizionarea de iarnă, ceea ce înseamnă costuri sporite dacă nu fermierul nu are propriul fân.

Într-un an, caprele fată între unul și trei iezi. Cele tinere, care nu sunt pentru reproducere, sunt vândute de către cei mai mulți crescători. Unii fermier sacrifică  și caprele care termină înțărcarea, dar carnea lor capătă un miros specific și nu mai este la fel de apreciată, a explicat Sławomir.

Vânzarea laptelui, principala sursă de venit

Pricipala sursă de venit este vânzarea laptelui direct către client. Asta înseamnă, în medie, 5-7 zloți pe litru primăvara și vara. Iarna prețul ajunge la aproximativ 10 zloți pe litru. Un al doilea fel de vânzare este comerțul cu ridicata, în care prețurile sunt mai mici, de aproximativ 2-3,5 zloți pe litru. În medie, o capră adultă dă doi litri de lapte pe zi. Contează și anotimpul. Vara caprele dau cel mai mult lapte, dar iarna, de obicei, nu sunt mulse. Pentru producția de lapte de capră, micii crescători trebuie să ia autorizație de la Inspecția Veterinară de Stat.

“Noi folosim o mare parte a cantității de lapte pentru brânzeturi. Cum am învățat eu, un arhitect, să o fac ? Astăzi sunt multe posibilități să afli: atelierele, cărțile și internetul au fost de mare ajutor”, spune Anna. Ea se mândrește cu gustul unic, dar și cu aspectul rafinat al brânzeturilor pe care le produce.

Deși este tot mai apreciată, brânza de capră nu este dintre cele mai ieftine. De obicei, prețurile sar de 50 de zloți kilogramul. Dar costul este dictat de cel cu întreținerea caprei și cu cel de producție. Cu toate acestea, nu este lipsă de clienți. Mulți fermieri își vând brânza prin oferte online și au grupuri de clienți fideli.

Reproducția și vânzarea de carne, importante pentru afacere

O alte surse de venit din „afacerea caprelor” sunt vânzarea materialului de reproducție (în mod ideal, animalul ar trebui să aibă cel puțin trei luni) și vânzarea de carne.  Capra poloneză este exportată în principal în Europa de Vest. În același timp, de la an la an, sunt tot mai mari cererile pentru restaurantele și magazinele locale de renume, desi prețurile sunt destul de mari.

“Capra, ca orice alt animal de fermă, necesită atenție și îngrijire 24 de ore pe zi. În niciun caz nu trebuie să faceți economii privind îngrijirile veterinare. Deși sunt destul de rezistente și rezistente la boli, au și ele au probleme, chiar și la nașteri. Înainte de a porni o astfel de afacere, ar fi bine să știm dacă medicul veterinar din zonă știe să se ocupe de rumegătoarele mici. De asmennea, trebuie să aveți cunoștințe de bază privind îngrijirea veterinară, ca să fiți de folos în situații de urgență”, a spus Anna Cwill-Rafalik.

Ideile de afaceri sunt globale. Prin urmare, acest articol a fost preluat din portalul sârb al companiei noastre. Vom continua să vă prezentăm idei interesante din alte țări în care ne desfășurăm activitatea dar și din mediul de afaceri autohton.

 


Anna Cwill-Rafalik, proprietarul Rancza Pogorzała / De la capra Mela, am ajuns la o turmă de 45 de animale. Fiecare a primit un nume și toate sunt crescute numai cu hrană naturală
Ștefan Pricop
Business Development Manager

Subiecte populare in Forum

KFC și Pizza Hut merg la munte

O sa le meagra bine sigur. Multa bafta!_________________________________Steve WorksPizzeria Napoli

4 Declaratii
Final 04.07.2015
Franciza Express se extinde și în afara Bucureștiului

Provincia a ramas de izbeliste...umblam ca bezmeticii dupa un loc de munca si cu sanse minime

4 Declaratii
Final 12.06.2015
Retailerii cu cele mai multe reclame în perioada Paştelui

Nu ma asteptam ca Metro sa fie cap de lista la reclame...

4 Declaratii
Final 12.05.2015
Premieră pe piața de retail din România

Ce bine ar fi daca romanii s-ar intoarce acasa.Toti si-ar dori dar aici ce sa faca?

4 Declaratii
Final 12.05.2015
Prăjiturile la mare căutare

Numai cand privesti fotagrafia atasata si papilele gustative o iau razna...Cui nu i plac dulciurile?

3 Declaratii
Final 12.05.2015
Prăjiturile la mare căutare

Inutil sa adaug ploaia torentiala din cavitatea bucala...minunat ca apar si alte produse pentru ca numarul celor  "dulci" (medical) din pacate este in crestere

3 Declaratii
Final 08.05.2015
Prăjiturile la mare căutare

Romanii stiu sa sarbatoreasca si fara dulciuri nu ar mai fi sarbatoare...fara cozonac este imposibil sa sarbatoresti Sfintele sarbatori pascale

3 Declaratii
Final 07.05.2015
Premieră pe piața de retail din România

Ce bine ar fi daca pe langa piata de desfacere am fi si producatori de orice...ceva care sa ne dea un raspuns la intrebarea:ce lasam in urma noastra ?

4 Declaratii
Final 27.04.2015