Brandul Leonidas, prezent pe piață din anul 1913, ascunde și o poveste de dragoste. Ciocolata a fost inventată de un grec care s-a stabilit în patria pralinelor, Belgia, unde se află și sediul central al Leonidas, după ce s-a îndrăgostit de o belgiancă.
Luni
06.08.2012
Jolyon M’Bei, unul dintre reprezentanții brandului Leonidas în România, vorbește despre pasiunea sa pentru ciocolată și despre cum au întâmpinat românii prima ciocolaterie din țara noastră.
 

A locuit 14 ani în Franța și 8 ani în Elveția, însă în urmă cu 11 ani, Jolyon M'Bei s-a mutat împreună cu părinții săi în România. Pasiunea părinților – un camerunez și o româncă – pentru ciocolată s-a transmis și fiului lor. "Toți suntem mari mâncători de ciocolată și consumăm Leonidas de ani de zile", spune Jolyon. După ce au constatat că în România nu există ciocolată bună, la ideea mamei, i-au contactat pe cei de la Leonidas. Nu erau nici ciocolatieri, nici comercianți – erau doar mari consumatori de ciocolată. Pasiunea pentru acest desert i-a ajutat ca în anul 2001 să deschidă prima ciocolaterie Leonidas din România.

Cum au întâmpinat românii conceptul Leonidas?
Când am ajuns pe piață am fost priviți ca niște extratereștri. Am făcut și unele greșeli pe care doar acum le înțelegem. Magazinul arăta mai luxos decât în prezent. Oamenii intrau în magazin fără să se uite la prețul ciocolatei și deja plecau cu ideea că ciocolata e prea scumpă. Nu a fost ușor să vezi că ai investit o gramadă de bani și să auzi persoane care intră în magazin, de-abia se uită la ciocolată și spun ”E prea scumpă. Ați venit în România să profitați de români.”, neștiind că poate eu sunt mai român decât ei, pentru că eu am avut de ales: să ma duc dincolo sau să vin aici. Și am ales România.

Ce puteți să ne spuneți despre piața ciocolatei din România?
Din păcăte, România nu este o țară cu o cultură a ciocolatei. Pe timpul lui Ceaușescu aici s-a mâncat ciocolată chinezească. Românii pun prea mult accent pe prețul produsului. Din păcate, chiar îmi pare rău să spun acest lucru, în România nu există o delicatețe a gusturilor- nu doar în domeniul ciocolatei ci și în alte aspecte ale alimentației. La noi, o farfurie trebuie să fie umplută cu mâncare. Eu nu zic că trebuie să exagerăm cu porțiile mici așa cum se întâmplă în anumite zone ale Franței, în unele restaurante din Paris. Scopul nostru este să-i facem pe clienții Leonidas să înțeleagă că ceea ce cumpără este special.

Ce greutăți ați întâmpinat la deschiderea afacerii?
În România greutatea începe încă de la înființarea unei societăți. Noi am avut noroc pentru că am depășit mai ușor piedicile financiare deoarece am venit cu bani de acasă. O persoană care vrea să deschidă un centru Leonidas trebuie să aibă suma de 10.000 de euro. Pe noi ne-a costat mai mult pentru că ne-am aruncat în povestea asta fără să facem un business plan și am făcut multe erori pe care le-am resimțit ulterior în buzunar. Acum lucrurile sunt mai structurate. Dacă o persoană vine la mine, o voi putea îndruma. Fiind și prima ciocolaterie din România, noi n-am avut toate aceste sfaturi.

Ce condiții trebuie să îndeplinească o persoană care vrea să-și deschidă un centru Leonidas?
În primul rând trebuie să-i placă această meserie, să iubească ciocolata și să fie un bun comunicator. E o meserie în care tot timpul trebuie să discuți cu clientul. Trebuie să învălui produsul într-o aură, să-i creezi o istorie, o poveste. Dacă potențialul client nu înțelege că ceea ce cumpără e special, atunci nu văd de ce nu s-ar duce să-și cumpere o ciocolată gata ambalată, cu durata de viața de 1 an, direct din supermarket. La noi ciocolata este împrospătată frecvent - la 15 zile în timpul iernii și la 20 de zile în perioada verii. Clienții noștri trebuie să înțeleagă de ce ciocolata Leondias are acest preț: e o ciocolată cu istorie, e o ciocolată cu ingrediente de excepție. Nu e un produs care stă la noi pe raft luni de zile.

Ce beneficii oferiți viitorilor francizați?
Primul beneficiu pe care trebuie să-l știe persoanele interesate să-și deschidă o ciocolaterie este că la Leonidas nu se plătește franciza. Acesta este un avantaj enorm. Nu există taxă de intrare în sistem și nici redevențe anuale. Trebuie însă să se respecte anumite lucruri de bază: cel mai important este prospețimea ciocolatei- acest lucru este imperativ la Leonidas. De asemenea trebuie să amenajeze magazinul în culorile brandului. Francizații vor avea afacerea lor, însă vor trebui să respectele reguli cerute de Leonidas. Ei trebuie să știe că acesta nu este un business care-ți aduce profit imediat de la deschidere. Este un business care este benefic în timp. Sfatul meu este însă să-și urmeze pasiunea. Noi ne-am aruncat în acest business pentru că suntem mari mâncători de ciocolată.

(Elena Cărăușu)

Subiecte populare in Forum

Panda iubeşte Asia

Timpul a inceput sa devina usor usor un dusman..n am timp....e o expresie atat de uzuala...Timpul nu mai are rabdare... 

3 Declaratii
Final 20.02.2015
Un nou concept echilibrat

Mereu imi doresc un stil de viata echilibrat si sanatos si mereu imi spun ..de maine...

3 Declaratii
Final 20.02.2015
Un nou concept echilibrat

Ne-am neglijat produsele autohtone si ne-am aruncat pe euri...cine rezista traieste cine nu   unde-i nu-i durere si suspin

3 Declaratii
Final 20.02.2015
Panda iubeşte Asia

Ceva se intampla cu timpul,ar trebui umblat la calendar sau mai degraba la incalzirea globala...ei daca o sa zburam pe Marte chiar  daca numai dus un mic numar dintre...

3 Declaratii
Final 19.02.2015
Panda iubeşte Asia

Indiferent de varsta auzim expresiile :ce repede trece timpul...mai am nevoie de timp...nu pot sa-mi impart timpul in functie de obligatii...si totusi viteza miscarii...

3 Declaratii
Final 12.02.2015
Un nou concept echilibrat

Incepem sa alegem ce este bun pentru sanatatea noastra si nimic nu se compara cu alimentele sanatoase,eu le-as spune alimentele noastre romanesti

3 Declaratii
Final 03.02.2015
Nord-vestul ţării, cucerit de un brand maghiar

Bine ca tot maghiarii...fac ...Romanii stau si asteapta...pacat...

2 Declaratii
Final 25.01.2015
Nord-vestul ţării, cucerit de un brand maghiar

Fiind vorba de un brand maghiar ar trebui s-o lase mai moale cu extinderea prin Transilvania...maine,poimane spun ca Suceava este a lor si vin cu steagul lor.

2 Declaratii
Final 14.01.2015