O șansă în lumea minunată a muzeelor

În căutare de noi parteneri de franciză / În prezent, Muzeul Simțurilor există în Praga și București. În următorii ani, numărul orașelor și muzeelor va crește cu siguranță, iar noile unități vor fi deschise prin modelul de afaceri al francizei
Miercuri
05.05.2021
Au dorit să ofere o experiență unică care să combine distracția și educația și să atragă vizitatori de toate vârstele. „Muzeul Simțurilor” a devenit, în scurt timp, o atracție inevitabilă și i-a determinat pe fondatori să deschidă o franciză
 

Se spune că singura cheltuială din care o persoană devine mai bogată este călătoria. Unele impresii de călătorie ne schimbă, unele experiențe ne înnobilează și ne extind orizonturile, iar altele stimulează creativitatea și te îndeamnă să treci la acțiune. Exact asta au făcut cei trei fondatori ai Muzeului Simțurilor

încep acțiunea. Exact asta confirmă cei trei fondatori ai Muzeului Simțurilor. În urmă cu câțiva ani, când au început să se gândească la lansarea unui concept de divertisment inovator și modern, a trebuit doar să recurgă la experiența personală. “În calitate de părinți ai copiilor mici, am căutat întotdeauna conținut în călătoriile noastre, la care să poată participa întreaga familie”, își începe povestea Dejan Grbić, proprietarul și unul dintre fondatorii Muzeului Simțurilor. “Alegerea a fost întotdeauna redusă, pe de o parte, la complexuri mari, dedicate exclusiv de divertismentului, precum parcurile tematice, cele cu trambulină sau acvatice și, pe de altă parte, la oferta muzeică clasică, care este încă în primul rând educativă. Între acești doi poli era un decalaj mare, dar și o șansă pentru noi de a deschide un concept educativ-distractiv”, a continuat Grbić.

Inițiatorii conceptului au observat, însă, că chiar și în cele mai dezvoltate metropole din lume există doar câteva locuri în care întreaga familie se poate bucura. Mai întotdeauna, cel mai  probabil, o parte a familiei va rămâne nemulțumită la sfârșitul zilei. “Așa am ajuns la principiile de bază pentru viitorul Muzeu al Simțurilor. Știam că ar trebui să fie un loc care să atragă un public larg, divers, de toate vârstele. Și mai știam că  acest concept trebuie să fie universal, astfel încât să poată fi înțeles în întreaga lume. Pentru că este oferit tutoror generațiilor, el trebuia să fie destul de simplu de înțeles, mai ales de către cei mici. În plus, trebuia să fie distractiv, dar cu o componentă educativă pronunțată. Nu am vrut să fie doar o altă ocazie de a face fotografii și de a posta imagini fantastice pe rețelele de socializare, ci  ca vizitatorii să învețe ceva, să pătrundă în „miracolele” percepției umane și să ia cu ei o experiență de neuitat”, explică Grbić .

Ideea Muzeului Simțurilor a schimbat, în multe privințe, noțiunea classică de experiență muzeală și a cristalizat mai multe cereri logistice. “Desigur, muzeul ar trebui să fie situat într-o zonă aglomerată a orașului, să fie accesibil, prețul biletului să nu fie prea mare și să fie un loc în care vizitatorul să petreacă maxim o oră - ceea ce este deosebit de important dacă vă aflați într-un vacanță scurtă sau călătorie city break, a mai spus Grbić.

Fondatorii au inițiat proiectul cu mare entuziasm, atât de intens încât au deschis două muzee într-un timp foarte scurt. Primul în 2017, la sfârșitul lunii septembrie, la Praga, iar al doilea, la începutul lunii decembrie, la București. Ambele muzee au devenit imediat atracții turistice de neocolit, rezultatele au fost excelente. Anual, peste 150.000 de vizitatori au trecut pragul fiecăreia dintre locații. “Înainte de pandemie, în fiecare an am înregistrat o creștere continuă a numărului de vizitatori”, a precizat Grbić.  

De acum, dezvoltarea francizei

Deși inițial nu s-au gândit la franciză ca la un model de expansiune internațională, acum fondatorii sunt convinși că vor fi deschise mai multe muzee în 2022. “Deoarece rezultatele din ambele locații au arătat că am dezvoltat un concept extrem de reușit, în spatele căruia se află cunoștințele, practica și experiența, am decis să împărtășim cunoștințele prin dezvoltare și cucerirea de noi piețe prin franciză. Scopul nostru este să găsim parteneri care vor fi gata să conducă și să dezvolte Muzeul Simțurilor pe piața locală. Suntem conștienți de valoarea cunoștințelor locale, a conexiunilor locale și că a face afaceri printr-un parteneriat este incomparabil mai ușor și mai de succes” spune Grbić.

Franciza este deschisă pentru parteneri din întreaga lume, deși, în prezent, se concentrează în principal pe țările dezvoltate, în primul rând din Europa, dar și Statele Unite, Canada, Australia sau China. “Totuși, ceea ce am învățat, chiar din propriile greșeli, este că ar trebui să ne uităm la orașe înainte de piețe sau țări”, subliniază Grbić. 

În mod ideal, compania vizează orașe cu peste un milion de locuitori, dar asta nu înseamnă că orașele cu un număr mai mic de locuitori sunt excluse însă, în acest caz, ar trebui să fie centre regionale sau naționale de interes, care să atragă un număr mare de oameni pe tot parcursul anului. “De asemenea, selecția ia în considerare concurența, sezonalitatea orașului, numărul de turiști, ponderea turiștilor interni și străini, specificațiile și profitabilitatea și, desigur, puterea de cumpărare a cetățenilor”, spune Grbić, referindu-se la criteriile de alegere a noilor locații.

Pe de altă parte, experiența de până acum arată că Muzeul Simțurilor poate deveni o afacere grozavă, indiferent de locația în care este situat. După cum subliniază Grbić, destinația este foarte importantă. “Trebuie evaluat potențialul locației. În primul rând, câte persoane pot veni aici, care este ponderea turiștilor interni și străini, dacă este aproape de zonele urbane aglomerate și dacă este ușor accesibilă”, mai adaugă Grbić. Muzeul poate fi găzduit într-un spațiu de cel puțin 250 de metri pătrați și, în mod ideal, într-unul de 400-500 de metri pătrați. “Cu siguranță, este mai bine dacă există mai mult spațiu, pentru că atunci experiența pe care o trăiește vizitatorul este amplificată”, mai spune inițiatorul conceptului.

Când se gândește la profilul francizatului „ideal” pentru Muzeul Simțurilor, Grbić spune că, pe scurt, ar trebui să fie o persoană ambițioasă, energică și motivată, care își dorește să aibă succes. “Oricât de important este ca partenerul să aibă resurse financiare pentru investiții, mai presus de toate, noi dorim să vedem că este interesat, dedicat și că, în esență, îi pasă de această poveste la fel de mult ca nouă, adaugă el .

În plus, este de dorit ca noul partener să aibă reale abilități de comunicare și de prezentare, să lucreze bine cu oamenii. Grbić crede că energia partenerului și felul în care abordează afacerea vor constitui cea mai bună motivație pentru angajați și că, în cele din urmă, aceasta se va reflecta în satisfacția vizitatorilor. “De aceea, este important pentru noi ca partenerul și echipa sa să demonstreze că se vor concentra asupra vizitatorului, că vor încerca, cu adevărat, să-l facă să spună că a avut o experiență de neuitat când va părăsi muzeul. 

În același timp, amintește el, impresia pe care vizitatorul o ia cu el influențează „tabloul general” și reputația muzeului, în special imaginea care se formează prin intermediul rețelelor de socializare. “Muzeele noastre primesc note excelente și suntem deosebit de mândri că primim multe comentarii pozitive cu privire la modul în care personalul gestionează activitățile. Prin urmare, cu bune abilități de comunicare, selecție atentă a angajaților și instruirea pe care o vom oferi, partenerii nu vor trebui să investească cifre astronomice în marketing și vânzări, deoarece recomandarea va fi modalitatea de bază și cea mai eficientă cale de promovare”, explică Grbić.   

Suport în orice moment

Ceea ce ar putea atrage viitorii parteneri este sprijinul francizorului, crede Grbić. În primul rând, când vine vorba de realizarea unui nou proiect, cei de la sediul central preiau planificarea și construcția completă a muzeului, astfel încât partenerul, practic, să primească proiectul finalizat la cheie. “Echipa noastră creativă definește, de asemenea, felul cum va arăta spațiul, unde va fi plasată fiecare expoziție, astfel încât întregul proces de creare a unei experiențe muzeale depinde de noi. Cu siguranță, atât partenerul, cât și echipa sa locală pot participa la acest proces, deoarece vrem ca fiecare muzeu să obțină o amprentă locală”, spune Grbić.

Potrivit acestuia, este important ca francizatul să poată conta pe experiență și sprijin pe fiecare segment și pe implicarea companiilor locale relevante, în funcție de necesități. De exemplu, de companii de construcții, în scopul eficientizării costurilor și sub supravegherea expertă a echipei trimise de companie.

De asemenea, francizorul se va ocupa de achiziționarea exponatelor. “Cu toate acestea, dacă o parte a echipamentului sau a elementelor de recuzită pot fi achiziționate local, vom sprijini orice optimizare a costurilor. În orice caz, în coordonare cu beneficiarul, vom alege cei mai buni furnizori locali pentru echipamentele care nu sunt specifice și care ar putea fi cumpărate la un preț mai convenabil, spune Grbić.

În timp ce pregătirile pentru deschiderea muzeului sunt în desfășurare, francizorul va organiza o instruire pentru francizat, adică pentru managerul muzeului, la una dintre locațiile sale. Instruirea este planificată să dureze patru săptămâni, dar, dacă este necesar, acest timp poate fi scurtat sau prelungit. Formarea va acoperi toate aspectele legate de afacere: know-how, practicile operaționale complete, proceduri, precum și coordonarea angajaților, marketing, vânzari, etc.

A doua parte a instruirii, care va include personalul angajat, va avea loc la locația muzeului. Cu două săptămâni înainte de deschidere, unul dintre coordonatorii de la sediu va fi „pe teren” și, împreună cu echipa locală, va parcurge toate procesele, procedurile, documentația, ș.a.m.d.

Investind în lumea minunată a Muzeului Simțurilor

Deschiderea unui muzeu este, cu siguranță, unul dintre proiectele mari și ambițioase, deși sprijinul francizorului în acest caz face mult mai ușoară începerea unei afaceri. Deoarece condițiile de pe nicio piață nu sunt aceleași, comisioanelor de franciză și investițiile inițiale nu sunt strict definite în avans, subliniază interlocutorul nostru. “Totul depinde de potențialul pieței. Vrem ca partenerii noștri să fie motivați să investească în acest proiect, pentru că, în cele din urmă, vor fi foarte mulțumiți de rezultatele financiare”, precizează Grbić.

Prin urmare, taxa de franciză pentru intrarea în sistem variază de la caz la caz și depinde de costurile preconizate sau estimate necesare deschiderii unui muzeu într-o anumită locație.

Situația este similară cu investiția totală necesară pentru înființarea unui muzeu. “Și această investiție depinde de locație și de piața locală. Costurile de construire, echipare și montare a exponatelor sunt mai mult sau mai puțin similare peste tot, dar ori de câte ori includeți un serviciu suplimentar de pe piața locală, costurile se schimbă. Estimăm că beneficiarul ar trebui să aducă minimum 200.000 de euro, dar această investiție, în medie, se ridică la aproximativ 300.000 de euro”, estimează Grbić.

După deschiderea muzeului, francizatul va aloca o taxă lunară, iar procentul depinde de prețul biletului, costuri și veniturile estimate.

“Pe de altă parte, Muzeul Simțurilor este un concept rentabil, deoarece nu necesită o schimbare completă a exponatelor. Am urmărit cu atenție comentariile și feedback-ul de la vizitatori, dorind să vedem în ce moment se atinge pragul de saturație. Practica arată că necesitatea unei noi instalații apare doar în al treilea sau al patrulea an de activitate”,  a mai spus Grbić.

Cu toate acestea, deoarece exponatele pot fi deseori deteriorate, pentru că mereu ceva trebuie reparat, înlocuit, „reîmprospătat”, expoziția oferă, de fapt, întotdeauna „ceva nou”. “Exponatele sunt parțial schimbate prin reparații și parțial prin cooperarea cu diferite mărci, sponsori ... După cum am menționat deja, este necesară o investiție mai mare doar după trei sau patru ani și aceasta se ridică la doar aproximativ 10% din investiția inițială”, a adăugat Grbić.

Fiecare investiție, în cele din urmă, este justificată de profitul scontat. Principala sursă de venit provine, mai întâi, din vânzarea biletelor, apoi din produsele magazinul de suveniruri. Partenerii pot organiza și petreceri de zilele de naștere sau team building-ri. Este încurajată cooperarea cu diferite mărci și cu sponsori care doresc să-și plaseze produsele în muzeu, aceasta fiind o bună oportunitate pentru francizați de a oferi muzeului lor amprenta locală dorită.

“În cele din urmă, trebuie remarcat faptul că această industrie, care combină experiența, divertismentul și educația, este una dintre primele trei cele mai bune industrii care se vor extinde în perioada de după pandemia de Covid 19. Oamenii vor fi, pur și simplu, dornici să se distreze, să se relaxeze și să se distreze cu cei dragi în locații neobișnuite, la prețuri rezonabile. Deci, acesta este, de fapt, momentul potrivit pentru a începe să ne gândim la deschiderea unui Muzeul Simțurilor”, a conchis Dejan Grbić.

Mai multe detalii despre afacere găsiți în Catalogul de franciză postat pe portalul nostru.


Divertisment și educație pentru toate generațiile / Peste 150.000 de vizitatori pe an au trecut pragul fiecăreia dintre cele două locații existente ale Muzeului Simțurilor
Ștefan Pricop
Business Development Manager