Volatilitatea, caracteristica principală a pieţei de franciză

"Considerăm că varietatea oportunităţilor oferite mediului antreprenorial românesc este un atuu, iar faptul ca de la o ediţie la alta am reuşit să prezentăm nume importante este, de asemenea, o reuşită. Calitatea vizitatorilor este din ce în ce mai bună, fiind în mare majoritate manageri sau viitori antreprenori, avocaţi, finanţişti,reprezentanţi ai mass media locale şi străine etc"- Constantin Anton, preşedinte ARF.
Vineri
10.05.2013
Constantin Anton, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză vorbeşte despre IFBE 2013 şi prezintă situaţia pieţei de franciză din România.
 

Asociaţia Română de Franciză a dezvoltat o tradiţie în organizarea expoziţiilor cu tema International Franchise and Branding Exhibition – IFBE. Când a fost organizată prima ediţie a IFBE şi cum a crescut acest eveniment de la an la an?
În anul 2010, în plină recesiune economică, ne-am gândit să oferim o şansă francizorilor dornici să-şi extindă reţelele de franciză în ţara noastră, dar şi brandurilor, autohtone sau străine interesate de expunere şi promovare. Datorită specificului său, dar şi condiţiilor socio-economice precum şi a unei lipse de educaţie antreprenorială, expoziţia este una de nişă şi reflectă, parţial sau total, realităţile acestui domeniu. Este dificil să facem o analiză exhaustivă a IFBE, pe parcursul anilor trecuţi, însă aş dori să remarc faptul ca numărul expozanţilor a fost aproape constant, însă am încercat să atragem concepte de afaceri la cheie din ce în ce mai valoroase, din cât mai multe ţări. Astfel, am avut expozanţi din Statele Unite ale Americii, Portugalia, Spania, Ungaria, Franţa, Republica Moldova, Serbia, Italia, Grecia, Canada, Marea Britaniem dar şi din alte zone ale Europei, inclusiv Turcia.

Ce aduce nou evenimentul din acest an şi care sunt principalele companii care participă la IFBE 2013?
În primul rând, un valoros parteneriat cu Euromaster, reprezentantul Michelin în România, care a deschis un număr impresionant de francize, în toate zonele ţării. Continuarea colaborării cu postul generalist Digi 24 HD dar şi cu Universitatea Crestina Dimitrie Cantemir. Apoi prezenţa unor nume precum Accor Hotels, Geta Voinea, dar şi a unor branduri ca Asevi, Fornetti, reprezintă noutăţi interesante atât pentru vizitatori, cât şi pentru mass media. Vă invit pe dumneavoastră dar şi pe cititori să le descopere fie pe site-ul evenimentului (www.ifbe.ro) fie chiar la Sala Palatului, în perioada 15-17 mai. Menţionez ca accesul este gratuit.

Care sunt avantajele pe care le aduce IFBE expozanţilor? Dar vizitatorilor?
Orice expoziţie este un prilej de promovare şi expunere de imagine pentru expozanţi, dar şi o modalitate de a compara ofertele competitorilor, de a testa reacţia publicului la produsele şi serviciile prezentate. Cu toate că este destul de dificil să găseşti la o expoziţie de profil un viitor francizat, nu este exclus ca unele retele să se extindă în perioda post-IFBE, urmare a participării la acest eveniment. Vizitatorii au şansa să participe fără costuri la o astfel de manifestare; cei interesaţi să găsească o idee viabilă de afacere pot interacţiona direct cu francizorii sau reprezentanţii acestora. Şomerii, pensionarii, tinerii fără experienţă, cei care doresc să îşi schimbe locul de muncă sau să îşi suplimenteze veniturile sunt bineveniţi pentru că pot afla direct de la sursă cum să devină membri ai unor reţele de succes. În plus, pot participa şi la conferintele şi manifestările conexe derulate pe parcursul celor trei zile, care vor aborda teme interesante privind franchising-ul şi branding-ul.

Cum aţi caracteriza piaţa de franciză din România?
Cu riscul de a ma repeta, pentru că am mai afirmat acest lucru şi acum câţiva ani, volatilitatea este caracteristica principală a pieţei de profil. Din păcate, pe lângă dependenţa francizei de situaţia politico-economică dar şi socială, anumiţi factori influenţează negativ sau pozitiv, într-un anumit moment evoluţia acestii domeniu. Lipsa de experienţă a unor francizori care nu ştiu să managerieze cu adevărat o astfel de afacere, educaţia antreprenorială precară, atât a unor francizori cât şi a unor francizaţi, interesul scăzut al executivului în sprijinirea francizelor, refuzul băncilor de a implementa politici care să ducă la anumite facilităţi pentru francizaţi sau master francizaţi când solicită un împrumut (vizez punctual faptul că bănci străine care, în ţările de origine sprijină asociaţiile de franciză şi târgurile prin sponsorizări importante, oferă mai simplu credite membrilor unor reţele de franciză; în Romania fie că nu înţeleg importanţa acestui domeniu, fie nu sunt interesate) sunt cauze care conduc la aceasta stabilitate destul de precară a pieţei. Practic, vorbim de o evoluţie mai puţin importantă în ultimii ani, însă cel puţin, spre deosebire de alte domenii, este, totuşi, o tendinţă de creştere.

Ce sfat/recomandare aveţi pentru persoanele interesate să se alăture unei reţele de franciză?
Aş avea mai multe: să se documenteze şi să înţeleagă cu adevărat ce înseamnă o franciză, să îşi aleagă franciza potrivită bugetului şi dorinţelor, eventual care să se potrivească aptitudinilor socio-profesionale, să nu încerce să se alăture unei reţele dacă nu sunt mânaţi de entuziasm şi de dorinţa de a munci (uneori şi câte 10-12 ore pe zi). Să verifice temeinic dacă această franciză: are marca înregistrată, vechime suficientă/experienţă şi personal calificat, să nu se grăbească să ia decizia imediat, ci după o analiză temeinică, să nu semneze contractul de franciză până nu înţeleg toţi termenii şi condiţiile acestuia. Să ştie că odată intrat într-o reţea de franciză, trebuie să îşi respecte obligaţiile asumate, inclusiv procedurile şi instrucţiunile din manualele de franciză.

(E.C.)
/4/
Vezi mai multe