Volatilitatea, caracteristica principală a pieţei de franciză

Asociaţia Română de Franciză a dezvoltat o tradiţie în organizarea expoziţiilor cu tema International Franchise and Branding Exhibition – IFBE. Când a fost organizată prima ediţie a IFBE şi cum a crescut acest eveniment de la an la an?
În anul 2010, în plină recesiune economică, ne-am gândit să oferim o şansă francizorilor dornici să-şi extindă reţelele de franciză în ţara noastră, dar şi brandurilor, autohtone sau străine interesate de expunere
şi promovare. Datorită specificului său, dar şi condiţiilor socio-economice precum şi a unei lipse de educaţie antreprenorială, expoziţia este una de nişă şi reflectă, parţial sau total, realităţile acestui domeniu. Este dificil să facem o analiză exhaustivă a IFBE, pe parcursul anilor trecuţi, însă aş dori să remarc faptul ca numărul expozanţilor a fost aproape constant, însă am încercat să atragem concepte de afaceri la cheie
din ce în ce mai valoroase, din cât mai multe ţări. Astfel, am avut expozanţi din Statele Unite ale Americii, Portugalia, Spania, Ungaria, Franţa, Republica Moldova, Serbia, Italia, Grecia, Canada, Marea Britaniem dar şi din alte zone ale Europei,
inclusiv Turcia.
Ce aduce nou evenimentul din acest an şi care sunt principalele companii care participă la IFBE 2013?
În primul rând, un valoros parteneriat cu Euromaster, reprezentantul Michelin în România, care a deschis un număr impresionant de francize, în toate zonele ţării. Continuarea colaborării cu postul generalist Digi 24
HD dar şi cu Universitatea Crestina Dimitrie Cantemir. Apoi prezenţa unor nume precum Accor Hotels, Geta Voinea, dar şi a unor branduri ca Asevi, Fornetti, reprezintă noutăţi interesante atât pentru vizitatori, cât şi pentru mass media. Vă invit pe dumneavoastră dar şi pe cititori să le descopere fie pe site-ul evenimentului (www.ifbe.ro) fie chiar la Sala Palatului, în perioada 15-17 mai. Menţionez ca accesul este gratuit.
Care sunt avantajele pe care le aduce IFBE expozanţilor? Dar vizitatorilor?
Orice expoziţie este un prilej de promovare şi expunere de imagine pentru expozanţi, dar şi o modalitate de a compara ofertele competitorilor, de a testa reacţia publicului la produsele şi serviciile prezentate. Cu toate că este destul de dificil să găseşti la o expoziţie de profil un viitor francizat, nu este exclus ca unele retele să se extindă în perioda post-IFBE, urmare a participării la acest eveniment. Vizitatorii au şansa să participe fără costuri la o astfel de manifestare; cei interesaţi să găsească o idee viabilă de afacere pot interacţiona direct cu francizorii sau reprezentanţii acestora. Şomerii, pensionarii, tinerii fără experienţă, cei care doresc să îşi schimbe locul de muncă sau să îşi suplimenteze veniturile sunt bineveniţi pentru că pot afla direct de la sursă cum să devină membri ai unor reţele de succes. În plus, pot participa şi la conferintele şi manifestările conexe derulate pe parcursul celor trei zile, care vor aborda teme interesante privind franchising-ul şi branding-ul.
Cum aţi caracteriza piaţa de franciză din România?
Cu riscul de a ma repeta, pentru că am mai afirmat acest lucru şi acum câţiva ani, volatilitatea este caracteristica principală a pieţei de profil. Din păcate, pe lângă dependenţa francizei de situaţia
politico-economică dar şi socială, anumiţi factori influenţează negativ sau pozitiv, într-un anumit moment evoluţia acestii domeniu. Lipsa de experienţă a unor francizori care nu ştiu să managerieze cu
adevărat o astfel de afacere, educaţia antreprenorială precară, atât a unor francizori cât şi a unor francizaţi, interesul scăzut al executivului în sprijinirea francizelor, refuzul băncilor de a implementa politici care să ducă la anumite facilităţi pentru francizaţi sau master francizaţi când solicită un împrumut (vizez punctual faptul că bănci străine care, în ţările de origine sprijină asociaţiile de franciză şi târgurile prin sponsorizări importante, oferă mai simplu credite membrilor unor reţele de franciză; în Romania fie că nu înţeleg importanţa acestui domeniu, fie nu sunt interesate) sunt cauze care conduc la aceasta stabilitate destul de precară a pieţei. Practic, vorbim de o evoluţie mai puţin importantă în ultimii ani, însă cel puţin, spre deosebire de alte domenii, este, totuşi, o tendinţă de creştere.
Ce sfat/recomandare aveţi pentru persoanele interesate să se alăture unei reţele de franciză?
Aş avea mai multe: să se documenteze şi să înţeleagă cu adevărat ce înseamnă o franciză, să îşi aleagă franciza potrivită bugetului şi dorinţelor, eventual care să se potrivească aptitudinilor socio-profesionale, să nu încerce să se alăture unei reţele dacă nu sunt mânaţi de entuziasm şi de dorinţa de a munci (uneori şi câte 10-12 ore pe zi). Să verifice temeinic dacă această franciză: are marca înregistrată, vechime suficientă/experienţă şi personal calificat, să nu se grăbească să ia decizia imediat, ci după o analiză temeinică, să nu semneze contractul de franciză până nu înţeleg toţi termenii şi condiţiile acestuia. Să ştie
că odată intrat într-o reţea de franciză, trebuie să îşi respecte obligaţiile asumate, inclusiv procedurile şi instrucţiunile din manualele de franciză.
Articole citite

Piața francizelor este în strânsă legătură cu evoluția economică; pentru 2014 vom avea o creștere nesemnificativă, a declarat Constantin Anton, președintele ARF.
Aceasta ar fi concluzia generală a expozanților singurului eveniment dedicat francizei din România: IFBE.
Citește cum am ajuns să considerăm acest mesaj motto-ul IFBE 2013 și care este obiectivul comun al expozanților.
Compania îți oferă posibilitatea să afli ”direct de la sursă” informații despre sistemul de franciză Fornetti.
Comparativ cu prima zi a evenimentului, a doua zi a Expoziţiei Internaţionale de Franchising şi Branding (IFBE) 2012 a adus un număr mai mare de vizitatori la Sala Palatului.
Cele mai citite

Cu două decenii în urmă, românul Andrei Fâciu, creatorul Pizzamania, a avut ambiția nu doar să facă o pizza italiană autentică, ci și să ofere celor pasionați de gastronomie posibilitatea să creeze acest deliciu universal, folosind rețetele originale.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Dacă vrei sa-ți deschizi o franciză bancară trebuie să ai experiență în vânzări sau să fi lucrat într-o bancă sau o societate de asigurări.
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
Noul McCafé este cel de-al de-al nouălea din România. Primul McCafé din ţară a fost deschis în decembrie 2010, în restaurantul McDonald’s din magazinul Unirea.
Subiecte populare in Forum
Idei de afaceri în oraşe mici
Mi-as dori sa rasara soarele si in orasele mici...dar din pacate nu prea vad cum...Multumesc pt ideile atat de interesante prezente pe acest site...
Idei de afaceri în oraşe mici
Idei de afaceri foarte interesante .Cei mai tineri si nu numai s-ar putea inspira si succesul nu va intarzia sa apara si va rasari soarele si in orasele mici
Egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii
Teoretic este egalitate dar practica dovedeste cu totul altceva.Pe umerii femeilor ,desi par fragili,apasa responsabilitati duble legate atat de viata profesionala dar si de...
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Se inspira din orice..plus ca la imaginatie stam foarte bine:))
De unde se inspiră românii când aleg numele firmelor
Interesant articol..la Bailesti mi se pare ca ar fi nimerit Sf Amza si sper ca nu maimutele ar inspira numele unui salan de infrumusetare
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Ei sunt cei care pierd si nici nu stiu ce
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Cei din urma vor fi cei dintai....
Ce loc ocupă România în topul destinaţiilor preferate de retaileri
Bine ca nu suntem spre varful...cozii ,ne multumim si cu mijlocul spre start