Miercuri
25.04.2012
Francizarea, o modalitate de dezvoltare a afacerilor folosită în diverse domenii din întreaga lume, a devenit în timp o operațiune de succes și pe piața din România. Succesul afacerilor în franciză în țara noastră se datorează în principal ajutorului care vine din partea grupului mamă, respectiv a francizorului.
 

Ce este o franciză?

Franciza este o formă de comerț prin care o persoană, numită francizor, îi acordă unei alte persoane, numită beneficiar sau francizat, dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.

Aderarea la o rețea de franciza atrage după sine plata unei taxe de intrare în sistem precum și a unor cote anuale, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.

Scurt istoric al pieței francizei în România

Prima franciză clasică apărută pe piața din România este “McDonald’s” care și-a deschis o unitate de franciză în anul 1995.

Primul contract comercial din România conținând elemente proprii sistemului de franciză datează din anul 1975. Contractul a fost încheiat între “Hertz” și Automobil Clubul Român. Printre primele companii care au intrat pe piața din România în sistem de franciză se numără și “Pepsi” si “Coca-Cola”

Regimul juridic al francizei

În România, procesul de francizare este reglementat de Legea nr. 79 din aprilie 1998. Potrivit acestei legi, francizorul trebuie să asigure beneficiarului o pregătire inițială pentru exploatarea mărcii înregistrate. Francizorul va continua să își promoveze marca proprie pentru asigurarea dezvoltării și viabilității produsului și va umări menținerea identității și a renumelui francizei. Independența francizatului în operarea francizei este limitată deoarece el trebuie să respecte regulile stabilite de francizor. Beneficiarul comercializează doar produsele și serviciile stabilite prin contractul de franciză.

Franciza este așadar operațiunea care îmbracă forma unui contract prin care francizorul dă dreptul beneficiarului să vândă bunuri și să presteze servicii sub marca sa, în schimbul unor redevențe. Relația dintre francizor și francizat se întemeiază pe contractul de franciză și se menține pe toată durata acestuia. Prin intermediul francizei, francizorul își extinde afacerea iar francizatul are șansa de a deschide și de a conduce o afacere sub o marcă recunoscută.

Cele mai cunoscute afaceri în franciză din România

Cele mai multe afaceri în franciză deschise în România sunt în domeniul restaurantelor/fast-food-ului, cafenelelor, retail-ului, al serviciilor de înfrumusețare, al serviciilor auto dar și în domeniul imobiliar.

Cele mai cunoscute brand-uri care au intrat pe piața internă prin francizare sunt: “McDonald’s”, ”KFC”, “Pizza Hut”, “Fornetti”, “Gogoașa Înfuriată”, “Burger King”, “Golden Pie”, “Wienerwald”, “Clate”, “Coca-Cola”, “Pepsi”, “Yves Rocher”, “H&M”, ”Replay”, ”Mexton”, “s.Oliver”, ”VERO MODA”, ”Veronesse”, ”Gloria Jean’s”, ”New Look”, ”Perfect Nails”, ”Geta Voinea”, ”Safety Broker”, ”Mr. Bricolage”,”Elvila”, ”Lavazza”, “Segafredo Zanetti Espresso”, ”Caffe Filicori Zecchini”, ”Caffe Vergnano”, ”Illy Caffe”,”Julius Meinl”,”Euroins”,”HomeLife Romania”,”REALPRO”.

Asociația Română de Franciză

Beneficiarul care încheie un contract de franciză va exploata o marcă de prestigiu și va intra pe o piață concurențială folosind tehnici de producție, comercializare și marketing cu un grad înalt de rentabilitate. Noii francizați sunt îndrumați de cei cu experiență să nu facă unele greșeli care ar putea dăuna afacerii.

Pentru a impunele standardele unui mediu de afaceri cât mai favorabil francizei, în România a fost înființată Asociația Română de Franciză, o organizație non- guvernamentală, apolitică și non-lucrativă. Unul dintre scopurile orgaizației este identificarea și soluționarea problemelor specifice sectorului francizei.

Asociația Română de Franciză a fost înființată în anul 2006. Asociația promovează franciza ca metodă comercială pe piața românească și inițiază acțiuni împotriva francizelor ilegale, a contrafacerilor precum și pentru combaterea furturilor de know how.

(E.C.)
/2/
Vezi mai multe

Articole citite

Cu franciza în străinătate /11.06.2021

Intrarea pe piețele străine este o oportunitate pentru fiecare proprietar ambițios al unui concept de franciză.

Cum influențează mass-media succesul unei francize /09.05.2012

Mass- media poate deveni un instrument pentru promovarea afacerilor în franciză dacă este utilizată în mod adecvat. O relație deschisă și o bună comunicare cu presa poate aduce multiple beneficii unei afaceri în franciză. Mesajele transmise prin mass-media pot spori reputația unei francize prin rolul pe care îl au: informarea și influențarea publicului țintă.

SUA, Italia, Germania și Franța - țările din care provin cele mai multe francize deschise în România /09.05.2012

Din anul 1995, de când apărea prima franciză clasică în România, Mc Donald’s, în țara noastră au intrat multe francize internaționale.

Evoluția francizei în România /08.05.2012

Franciza a fost recunoscută în multe țări ca o modalitate de succes pentru dezvoltarea afacerilor. Franciza și-a câștigat un renume și în România după ce mulți investitori au folosit această metodă pentru a-și deschide afaceri sigure și profitabile.

Diferența dintre o franciză și alte oportunități de afaceri /26.04.2012

Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.