Franciza în România
Ce este o franciză?
Franciza este o formă de comerț prin care o persoană, numită francizor, îi acordă unei alte persoane, numită beneficiar sau francizat, dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.
Aderarea la o rețea de franciza atrage după sine plata unei taxe de intrare în sistem precum și a unor cote anuale, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.
Scurt istoric al pieței francizei în România
Prima franciză clasică apărută pe piața din România este “McDonald’s” care și-a deschis o unitate de franciză în anul 1995.
Primul contract comercial din România conținând elemente proprii sistemului de franciză datează din anul 1975. Contractul a fost încheiat între “Hertz” și Automobil Clubul Român. Printre primele companii care au intrat pe piața din România în sistem de franciză se numără și “Pepsi” si “Coca-Cola”
Regimul juridic al francizei
În România, procesul de francizare este reglementat de Legea nr. 79 din aprilie 1998. Potrivit acestei legi, francizorul trebuie să asigure beneficiarului o pregătire inițială pentru exploatarea mărcii înregistrate. Francizorul va continua să își promoveze marca proprie pentru asigurarea dezvoltării și viabilității produsului și va umări menținerea identității și a renumelui francizei. Independența francizatului în operarea francizei este limitată deoarece el trebuie să respecte regulile stabilite de francizor. Beneficiarul comercializează doar produsele și serviciile stabilite prin contractul de franciză.
Franciza este așadar operațiunea care îmbracă forma unui contract prin care francizorul dă dreptul beneficiarului să vândă bunuri și să presteze servicii sub marca sa, în schimbul unor redevențe. Relația dintre francizor și francizat se întemeiază pe contractul de franciză și se menține pe toată durata acestuia. Prin intermediul francizei, francizorul își extinde afacerea iar francizatul are șansa de a deschide și de a conduce o afacere sub o marcă recunoscută.
Cele mai cunoscute afaceri în franciză din România
Cele mai multe afaceri în franciză deschise în România sunt în domeniul restaurantelor/fast-food-ului, cafenelelor, retail-ului, al serviciilor de înfrumusețare, al serviciilor auto dar și în domeniul imobiliar.
Cele mai cunoscute brand-uri care au intrat pe piața internă prin francizare sunt: “McDonald’s”, ”KFC”, “Pizza Hut”, “Fornetti”, “Gogoașa Înfuriată”, “Burger King”, “Golden Pie”, “Wienerwald”, “Clate”, “Coca-Cola”, “Pepsi”, “Yves Rocher”, “H&M”, ”Replay”, ”Mexton”, “s.Oliver”, ”VERO MODA”, ”Veronesse”, ”Gloria Jean’s”, ”New Look”, ”Perfect Nails”, ”Geta Voinea”, ”Safety Broker”, ”Mr. Bricolage”,”Elvila”, ”Lavazza”, “Segafredo Zanetti Espresso”, ”Caffe Filicori Zecchini”, ”Caffe Vergnano”, ”Illy Caffe”,”Julius Meinl”,”Euroins”,”HomeLife Romania”,”REALPRO”.
Asociația Română de Franciză
Beneficiarul care încheie un contract de franciză va exploata o marcă de prestigiu și va intra pe o piață concurențială folosind tehnici de producție, comercializare și marketing cu un grad înalt de rentabilitate. Noii francizați sunt îndrumați de cei cu experiență să nu facă unele greșeli care ar putea dăuna afacerii.
Pentru a impunele standardele unui mediu de afaceri cât mai favorabil francizei, în România a fost înființată Asociația Română de Franciză, o organizație non- guvernamentală, apolitică și non-lucrativă. Unul dintre scopurile orgaizației este identificarea și soluționarea problemelor specifice sectorului francizei.
Asociația Română de Franciză a fost înființată în anul 2006. Asociația promovează franciza ca metodă comercială pe piața românească și inițiază acțiuni împotriva francizelor ilegale, a contrafacerilor precum și pentru combaterea furturilor de know how.
(E.C.)Articole citite
Intrarea pe piețele străine este o oportunitate pentru fiecare proprietar ambițios al unui concept de franciză.
Mass- media poate deveni un instrument pentru promovarea afacerilor în franciză dacă este utilizată în mod adecvat. O relație deschisă și o bună comunicare cu presa poate aduce multiple beneficii unei afaceri în franciză. Mesajele transmise prin mass-media pot spori reputația unei francize prin rolul pe care îl au: informarea și influențarea publicului țintă.
Din anul 1995, de când apărea prima franciză clasică în România, Mc Donald’s, în țara noastră au intrat multe francize internaționale.
Franciza a fost recunoscută în multe țări ca o modalitate de succes pentru dezvoltarea afacerilor. Franciza și-a câștigat un renume și în România după ce mulți investitori au folosit această metodă pentru a-și deschide afaceri sigure și profitabile.
Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Culoarea hainelor pe care le purtăm ne poate influenţa succesul sau insuccesul în afaceri.
Te asigurăm că e una dintre cele mai bune idei! Iată de ce .... conform ultimelor raportari oficiale, lanţul Fornetti a făcut un profit de 18 milioane de lei din minipateuri şi produse de patiserie.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Europa a fost întotdeauna un etalon în privința modei, iar astăzi sunt multe francize de îmbrăcăminte care oferă creativitate, calitate și o afacere de succes.
Subiecte populare in Forum
Franciză la „mâna a doua”
Doresc o franciza Va multumesc Astept un raspuns
Franciza – cu ce se mănâncă?
Super util!
Propriul patron sau angajat?
Dupa 45 de ani de comunism si 25 de jaf normal ar fi sa fii raspunzator de munca ta
Idei de afaceri în oraşe mici
Multi au profitat de fondurile europene si nu au facut nimic...pacat.
Propriul patron sau angajat?
Normal ca patron mi-ar placea sa fiu...visez...
Propriul patron sau angajat?
Inceputurile sunt dificile si ar trebui initiata taxa zero in anumite conditii pentru ca ulterior se vor recupera...dar la noi legile se aplica numai in defavoare individului
Propriul patron sau angajat?
As vrea sa scriu despre Rodipet care au investit initial in chioscuri micute si cochete aveau colaboratori adevarati profesionisti si dintr-o data nu mai aveau resurse dar au...
Idei de afaceri în oraşe mici
Mare greseala ca nu s-au folosit fondurile europene, cei vinovati vor da socoteala pentru aceasta pentru ca sunt platiti niste indivizi pentru aceasta care nu fac nimic