Diferența dintre o franciză și alte oportunități de afaceri

Joi
26.04.2012
Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.
 

Dacă te-ai decis să te lansezi în afaceri poți să îți deschizi o afacere proprie, să cumperi o afacere deja existentă sau să cumperi o franciză. Deși la prima vedere par asemănătoare, există mai multe diferențe între cele trei modalități de începere a unei afaceri.

După ce ți-ai deschis o afacere sau ai cumpărat una deja existentă vei fi pe cont propriu. Afacerea în franciză implică un parteneriat cu grupul mamă care se va menține pe toată durata contractului de franciză.

Francizele au o rată de faliment mai mică decât cea a afacerilor tradiționale

Când ești pe cont propriu apare riscul alegerii unei afaceri nepotrivite și de realizare a unei idei noi. În calitate de francizat vei cumpăra dreptul de a utiliza un concept de afacere care a fost deja testat și s-a dovedit a fi un succes. De obicei, francizele au o rată de faliment mai mică decât cea a afacerilor tradiționale. Francizatul beneficiază de o afacere aproape completă. El va exploata o marcă de prestigiu și va intra pe o piață concurențială folosind tehnici de producție, comercializare și marketing cu un grad înalt de rentabilitate.

Afacerea proprie oferă independență nelimitată în exploatarea ideilor personale

Dacă îți deschizi o afacere proprie poți să îți implementezi nelimitat ideile personale și să-ți creezi afacerea după bunul plac. De asemenea ai posibilitea de a selecta, motiva și dezvolta independent angajații. Independența francizatului în operarea francizei este limitată. El trebuie să respecte regulile impuse de furnizor și poate comercializa doar produsele și serviciile stabilite prin contractul de franciză.

Pe de altă parte, noii francizați sunt îndrumați de cei cu experiență să nu facă unele greșeli care ar putea dăuna afacerii. De asemenea, dacă alegi să-ți dezvolți o afacere în franciză poți beneficia de sprijin și de consultanță din partea Asociației Române de Franciză. Când ești pe cont propriu, iei totul de la zero și depui eforturi mari pentru a lansa afacerea fără un sprijin în prealabil. Dacă vei cumpăra o afacere deja existentă vei beneficia din start de produse recunoscute, personal instruit și de o clientelă deja formată.

Costuri ridicate pentru deschiderea oricărei afaceri

Deschiderea unei afaceri proprii implică unele costuri destul de ridicate atât pentru lansarea afacerii cât și pentru achiziționarea echipamentelor, materiilor prime, utilajelor etc. Va trebui să investești mai mulți bani dacă vei cumpăra o afacere care deja există decât dacă ar fi să o inițiezi chiar tu.

Aderarea la o rețea de franciză atrage după sine costuri mai mari decât în cazurile prezentate anterior. Beneficiarul trebuie să plătească o taxă de intrare în sistem precum și taxe periodice către furnizor, de regulă sub forma unui procent din cifra de afaceri.

Orice modalitate de dezvoltare a unei afaceri trebuie studiată cu atenție pentru a înțelege ce riscuri presupune fiecare în parte. Un viitor antreprenor trebuie să aibă capacitatea de a se autonaliza pentru a stabili ce tip de afacere i se potrivește cel mai bine.

(E.C.)

Articole citite

Cu franciza în străinătate /11.06.2021

Intrarea pe piețele străine este o oportunitate pentru fiecare proprietar ambițios al unui concept de franciză.

Cum influențează mass-media succesul unei francize /09.05.2012

Mass- media poate deveni un instrument pentru promovarea afacerilor în franciză dacă este utilizată în mod adecvat. O relație deschisă și o bună comunicare cu presa poate aduce multiple beneficii unei afaceri în franciză. Mesajele transmise prin mass-media pot spori reputația unei francize prin rolul pe care îl au: informarea și influențarea publicului țintă.

SUA, Italia, Germania și Franța - țările din care provin cele mai multe francize deschise în România /09.05.2012

Din anul 1995, de când apărea prima franciză clasică în România, Mc Donald’s, în țara noastră au intrat multe francize internaționale.

Evoluția francizei în România /08.05.2012

Franciza a fost recunoscută în multe țări ca o modalitate de succes pentru dezvoltarea afacerilor. Franciza și-a câștigat un renume și în România după ce mulți investitori au folosit această metodă pentru a-și deschide afaceri sigure și profitabile.

Franciza în România /25.04.2012

Francizarea, o modalitate de dezvoltare a afacerilor folosită în diverse domenii din întreaga lume, a devenit în timp o operațiune de succes și pe piața din România. Succesul afacerilor în franciză în țara noastră se datorează în principal ajutorului care vine din partea grupului mamă, respectiv a francizorului.