COVID-19 - Măsuri pentru sprijinirea antreprenorilor

Primele măsuri ale statului în favoarea mediului de afaceri / Guvernul României s-a aliniat demersurilor statelor europene pentru diminuarea impactului epidemiei de coronavirus asupra microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii
Vineri
20.03.2020
Guvernul a luat măsuri de urgență și va implementa un program multianual de sprijinire a întreprinderilor mici și mijlocii pentru diminuarea efectelor răspândirii COVID-19.
 

Potrivit actului normativ, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) va garanta până la 80% din valoarea finanțărilor acordate IMM. Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita a 5 milioane de lei. Pentru creditele de investiții, valoarea maximă a finanțării este de 10 milioane de lei. Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar este de 10 milioane de lei.

Pentru microîntreprinderi sau întreprinderi mici, statul va acorda garanții pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele și speze bancare aferente creditului garantat de stat în procent de maximum 90%. Valoarea maximă a finanțărilor va fi de 500.000 lei pentru microîntreprinderi și de 1 milion de lei pentru întreprinderile mici. Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita pragurilor prevăzute anterior.

MFP va subvenționa 100% din dobânzile pentru creditele ce urmează a fi garantate, pentru microîntreprinderi și pentru întreprinderi mici și mijlocii. Dobânda va fi subvenționată de la momentul acordării creditului până la data de 31 martie 2021. Acordarea subvenției de dobândă se menține în anii 2021-2022, începând cu luna aprilie 2021 doar în condițiile în care creșterea economica estimată de CNSP pentru acești ani se situează sub nivelul celei înregistrate în anul 2020 și se stabilește prin Hotărâre de Guvern.

Obligațiile fiscale restanțe și alte creanțe bugetare se vor achita din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordate în cadrul programului. Perioada de garantare a creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investiții a fost menținută perioada de 120 de luni.

MFP va acoperi de la buget și comisionul de administrare pentru acoperirea costurilor de acordare și monitorizare a garanțiilor acordate de F.N.G.C.I.M.M.

Actul normativ mai prevede că, pe perioada stării de urgență, pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și neachitate până la încetarea măsurilor prevăzute de starea de urgență nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere conform Codului de procedură fiscală. Această facilitate va fi menținută pentru încă 30 de zile de la încetarea stării de urgență.

Prin derogare de la prevederile Codului Fiscal, contribuabilii care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial, pot efectua plățile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului fiscal 2020. De asemenea, pentru cei care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, se aplică pentru plățile anticipate datorate pentru trimestrele rămase din anul modificat care se încheie în anul 2020, precum și pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anului fiscal modificat care începe în anul 2020 și sunt cuprinse în anul calendaristic 2020.

Pe durata stării de urgență, întreprinderile mici și mijlocii care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice si de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.

Prin derogare de la alte dispoziții legale, în contractele în derulare, altele decât cele prevăzute anterior încheiate de întreprinderile mici sau mijlocii, care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, poate fi invocată forța majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părți prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condițiilor excepționale generate de starea de urgență.

Guvernul a decis și prorogarea termenului de plată pentru impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, perioadă în care se vor primi în continuare bonificațiile stabilite de consiliile locale.


Pachetul anticriză cuprinde mai multe forme de ajutor / Impactul pachetului de măsuri pregătit pentru susţinerea economiei în această perioadă va fi de aproape 2% din PIB
Ștefan Pricop
Business Development Manager

Articole citite

Cum să te adaptezi la criză /09.04.2020

Dacă de la izbucnirea pandemiei ai reușit să îți păstrezi afacerea funcțională, trebuie să fii atent la informațiile noi din domeniul tău de activitate, să ai încredere și să iei măsuri hotărâtoare pentru viitorul firmei.

Franciza versus COVID-19 /06.04.2020

Pandemia de coronavirus pune sistemul de francize într-o situație nemaiîntâlnită. Ca să îi facă față, francizorii și francizații, laolaltă, trebuie să gestioneze criza și să caute împreună cele mai bune căi să o depășească.

Solidaritate în criza coronavirus /16.03.2020

Epidemia de coronavirus îi determină pe deținătorii de francize să vină în întâmpinarea partenerilor lor și să se solidarizeze cu aceștia pentru ca afacerile lor să aibă cât mai puțin de suferit.

Educația IT, un business cu perspectivă /05.03.2020

Educația IT la nivel global este în plină dezvoltare, iar afacerile în domeniu sunt deja de succes. Academia Micilor Developeri, prima școală autohtonă de Computer Science, a pornit pe acest drum și pune la dispoziția francizaților o soluție completă de business în învățământ.

5 to go în tandem cu Cereal Crunch /21.02.2020

"Cereal Crunch a venit cu un design cool și modern care să sublinieze ideea de experiență, aducând culoare, zone luminoase, cu verdeață și simboluri grafice care să echilibreze amploarea spațiului”, a declarat Radu Savopol, co-fondator 5 to go.