Etapele inițierii și dezvoltării unei afaceri în franciză

Joi
26.04.2012
Dacă vrei să îți dezvolți o afacere în sistem de franciză trebuie mai înainte de toate să îți dorești să devii francizor. De asemenea, afacerea pe care o conduci trebuie să fie una de succes pentru a putea constitui baza pe care se va întemeia franciza.
 

Conceptul de bază al afacerii

În primul rând trebuie să-ți construiești conceptul de bază al afacerii destinate a lucra în sistem de franciză. Cu cât acesta este mai simplu, cu atât mai repede va fi înțeles și acceptat de viitorii francizați. Pentru o descriere cât mai clară a afacerii subliniază informațiile de care tu însuți ai avea nevoie dacă ar trebui să îți deschizi încă o dată afacerea, însă într-un alt loc. Toate aceste informații trebuie să ajungă și la potențialii francizați. Este important ca afacerea ta să aducă un element nou pe piață în raport cu alte afaceri similare pentru a-ți crea un avantaj în fața concurenților.

Descrierea propriu-zisă a afacerii trebuie să conțină: informații privind cadrul fizic în care compania își desfășoară activitatea, prezentarea activităților care se desfășoară în cadrul companiei, modul de obținere al profitului și informații despre furnizori și clienți.

Alegerea mărcii

Imaginea afacerii este asociată cu marca produselor sau serviciilor pe care firma ta le oferă. Numele mărcii trebuie să fie clar, scurt, ușor de pronunțat și să sune armonios în toate limbile în eventualitatea în care marca va deveni cunoscută la nivel internațional. Poți inventa un nume care crezi că va atrage atenția clienților și va ușor de reținut de ei. După ce ai ales numele mărcii care corespunde cel mai bine produselor/serviciilor oferite, vei solicita înregistrarea mărcii la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM).

Testarea conceptului afacerii într-o unitate-pilot

După descrierea conceptului de afacere, francizorul trebuie să le demonstreze viitorilor francizați că acesta are succes în practică. Pentru aceasta francizorul va testa conceptul de afacere într-o unitate-pilot pe o perioadă de minimum 12 luni. Dacă punerea în practică a conceptului de afacere demonstrează că afacerea funcționează, conceptul respectiv poate fi cedat prin franciză. Ulterior, unitatea-pilot poate fi transformată într-un centru pentru pregătirea noilor francizați.

Construirea pachetului de francize

În urma experimentării conceptului de afacere în unitatea-pilot francizorul primește informațiile necesare pentru construirea pachetului de francize, mai exact ceea ce francizorul va ceda prin contractul de franciză beneficiarului. Pachetul de francize conține tot ceea ce francizatul trebuie să dobândească, să știe și să facă: metode de afaceri, regulile pe care trebuie să le respecte cei care vor adera la rețeaua de francize, manuale care descriu cum se produc și se vând anumite bunuri, drepturile referitoare la mărcile comerciale, numele comerciale, însemne ale magazinelor, durata contractului, valoarea totală a taxelor, profilul francizatului, strategii de promovare ș.a.

Manualele operaționale

Francizorul stabilește procedurile și standardele pe care francizatul trebuie să le respecte în operarea zilnică a afacerii într-un document care se numește manual operațional. Francizorul poate elabora unul sau mai multe manuale. Unii francizori își stabilesc regulile de operare în 3 manuale: Manualul de marketing, Manualul de produs sau serviciu și Manualul de identitate vizuală. Informațiile cuprinse în acestea asigură menținerea identității francizorului și a omogenității rețelei de franciză dezvoltate de el.

Promovarea afacerii în sistem de franciză și recrutarea francizaților

După ce ai parcurs toate etapele enumerate mai sus trebuie să te asiguri că potențialii francizați, mai exact publicul tău țintă, află despre oferta afacerii tale. Pentru aceasta trebuie să alegi metoda optimă prin care alegi să-ți promovezi afacerea. Publicitatea trebuie să le stârnească viitorilor francizați curiozitatea și interesul pentru afacerea în franciză.

(E.C.)