Etapele inițierii și dezvoltării unei afaceri în franciză
Conceptul de bază al afacerii
În primul rând trebuie să-ți construiești conceptul de bază al afacerii destinate a lucra în sistem de franciză. Cu cât acesta este mai simplu, cu atât mai repede va fi înțeles și acceptat de viitorii francizați. Pentru o descriere cât mai clară a afacerii subliniază informațiile de care tu însuți ai avea nevoie dacă ar trebui să îți deschizi încă o dată afacerea, însă într-un alt loc. Toate aceste informații trebuie să ajungă și la potențialii francizați. Este important ca afacerea ta să aducă un element nou pe piață în raport cu alte afaceri similare pentru a-ți crea un avantaj în fața concurenților.
Descrierea propriu-zisă a afacerii trebuie să conțină: informații privind cadrul fizic în care compania își desfășoară activitatea, prezentarea activităților care se desfășoară în cadrul companiei, modul de obținere al profitului și informații despre furnizori și clienți.
Alegerea mărcii
Imaginea afacerii este asociată cu marca produselor sau serviciilor pe care firma ta le oferă. Numele mărcii trebuie să fie clar, scurt, ușor de pronunțat și să sune armonios în toate limbile în eventualitatea în care marca va deveni cunoscută la nivel internațional. Poți inventa un nume care crezi că va atrage atenția clienților și va ușor de reținut de ei. După ce ai ales numele mărcii care corespunde cel mai bine produselor/serviciilor oferite, vei solicita înregistrarea mărcii la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM).
Testarea conceptului afacerii într-o unitate-pilot
După descrierea conceptului de afacere, francizorul trebuie să le demonstreze viitorilor francizați că acesta are succes în practică. Pentru aceasta francizorul va testa conceptul de afacere într-o unitate-pilot pe o perioadă de minimum 12 luni. Dacă punerea în practică a conceptului de afacere demonstrează că afacerea funcționează, conceptul respectiv poate fi cedat prin franciză. Ulterior, unitatea-pilot poate fi transformată într-un centru pentru pregătirea noilor francizați.
Construirea pachetului de francize
În urma experimentării conceptului de afacere în unitatea-pilot francizorul primește informațiile necesare pentru construirea pachetului de francize, mai exact ceea ce francizorul va ceda prin contractul de franciză beneficiarului. Pachetul de francize conține tot ceea ce francizatul trebuie să dobândească, să știe și să facă: metode de afaceri, regulile pe care trebuie să le respecte cei care vor adera la rețeaua de francize, manuale care descriu cum se produc și se vând anumite bunuri, drepturile referitoare la mărcile comerciale, numele comerciale, însemne ale magazinelor, durata contractului, valoarea totală a taxelor, profilul francizatului, strategii de promovare ș.a.
Manualele operaționale
Francizorul stabilește procedurile și standardele pe care francizatul trebuie să le respecte în operarea zilnică a afacerii într-un document care se numește manual operațional. Francizorul poate elabora unul sau mai multe manuale. Unii francizori își stabilesc regulile de operare în 3 manuale: Manualul de marketing, Manualul de produs sau serviciu și Manualul de identitate vizuală. Informațiile cuprinse în acestea asigură menținerea identității francizorului și a omogenității rețelei de franciză dezvoltate de el.
Promovarea afacerii în sistem de franciză și recrutarea francizaților
După ce ai parcurs toate etapele enumerate mai sus trebuie să te asiguri că potențialii francizați, mai exact publicul tău țintă, află despre oferta afacerii tale. Pentru aceasta trebuie să alegi metoda optimă prin care alegi să-ți promovezi afacerea. Publicitatea trebuie să le stârnească viitorilor francizați curiozitatea și interesul pentru afacerea în franciză.
(E.C.)Articole citite
O franciză de succes este condusă de omul potrivit, de un bun francizor care și-a păstrat afacerea la fel de puternică și după francizare.
Francizorul este cel care pune bazele afacerii în franciză, iar orice greșeală pe care el o face poate afecta întregul business. Unele erori cauzează diverse conflicte în cadrul rețelei de franciză și pot duce la pierderea imaginii de marcă și a reputației afacerii. Drept urmare, francizarea afacerii nu înregistrează succesul dorit.
O afacere de succes se poate extinde prin deschiderea unor noi sucursale, prin demararea unor noi activități sau prin francizare. Comparativ cu primele două modalități, dezvoltarea afacerii prin franciză implică investiții mai mici și riscuri reduse.
Franciza devine o modalitate de dezvoltare a afacerilor din ce în ce mai folosită.
Modalități de a căuta potențialii francizaţi :
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Culoarea hainelor pe care le purtăm ne poate influenţa succesul sau insuccesul în afaceri.
Te asigurăm că e una dintre cele mai bune idei! Iată de ce .... conform ultimelor raportari oficiale, lanţul Fornetti a făcut un profit de 18 milioane de lei din minipateuri şi produse de patiserie.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
Europa a fost întotdeauna un etalon în privința modei, iar astăzi sunt multe francize de îmbrăcăminte care oferă creativitate, calitate și o afacere de succes.
Subiecte populare in Forum
Franciză la „mâna a doua”
Doresc o franciza Va multumesc Astept un raspuns
Franciza – cu ce se mănâncă?
Super util!
Propriul patron sau angajat?
Dupa 45 de ani de comunism si 25 de jaf normal ar fi sa fii raspunzator de munca ta
Idei de afaceri în oraşe mici
Multi au profitat de fondurile europene si nu au facut nimic...pacat.
Propriul patron sau angajat?
Normal ca patron mi-ar placea sa fiu...visez...
Propriul patron sau angajat?
Inceputurile sunt dificile si ar trebui initiata taxa zero in anumite conditii pentru ca ulterior se vor recupera...dar la noi legile se aplica numai in defavoare individului
Propriul patron sau angajat?
As vrea sa scriu despre Rodipet care au investit initial in chioscuri micute si cochete aveau colaboratori adevarati profesionisti si dintr-o data nu mai aveau resurse dar au...
Idei de afaceri în oraşe mici
Mare greseala ca nu s-au folosit fondurile europene, cei vinovati vor da socoteala pentru aceasta pentru ca sunt platiti niste indivizi pentru aceasta care nu fac nimic