Împreună în tot ce facem / Ideea inițială a fost să angajăm manageri, astfel încât noi înșine să nu fim prea implicați în sarcinile de zi cu zi. Cu toate acestea, am avut o mare dorință de a fi în restaurant, în contact direct cu consumatorii. La urma urmei, cine poate construi și menține mai bine o relație cu clienții dacă nu proprietarul unei afaceri? Soția mea este, de asemenea, implicată, și se ocupă de administrație, angajați, documente.
Joi
21.02.2019
Despre Subway, știm cu toții. Astăzi aflăm însă povestea fascinantă a unuia dintre francizații Subway. O poveste din care putem învăța multe și care poate fi model de urmat.
 

La început, ne-a fost teamă și ne întrebam cum ne vom ocupa de o nouă activitate de care nu ne-am ocupat niciodată? Cu toate acestea, am realizat că achiziționarea unei francize Subway înseamnă că vom beneficia de asistența și de sprijinul constant al unui agent de dezvoltare regională. Pentru cineva care de-abia intră în lumea afacerilor, aceasta este o ușurare și un avantaj foarte mare - spune Peter Frühauf, faimosul jucător de hochei slovac, care a devenit recent beneficiarul francizei Subway.

Nu este neobișnuit ca sportivii să intre în antreprenoriat după terminarea unei cariere profesionale. Cu toate acestea, dacă încep o afacere, de regulă optează pentru rolul de investitor sau de proprietar de afacere și nu se implică în procesul operațional de zi cu zi. Este adevărat că această practică este rară și, prin urmare, sunt puțini cei care sunt dispuși să își suflece mânecile și să facă sendvișuri fără ezitare. Jucătorul slovac de hochei, Peter Frühauf, este însă unul dintre aceștia.

În calitate de jucător profesionist de hochei, și-a construit o carieră de 20 de ani, jucând pentru 11 cluburi și luptând pentru trei titluri de ligă, în Slovacia, Republica Cehă și SUA. A apărat culorile Slovaciei la Campionatul Mondial de Hochei pe gheață din 2010. Din 2018 a jucat din nou în liga internă, pentru Dukla din Trenin. Cu câteva luni în urmă, Frühauf a cumpărat franciza Subway și, din iulie 2018, a deschis un restaurant în Trenčín.

Cum s-a întâmplat "să înlocuiți" sala de hochei cu restaurantul?

Ideea de a începe o afacere a venit, aș spune, destul de natural. Așa cum se întâmplă tuturor sportivilor profesioniști, sunt deja câțiva ani de când pot să spun că nu mai joc atât de bine ca atunci când eram mai tânăr. Acum, la 36 de ani, simt că sportul nu mai reprezintă chiar totul pentru mine în viață, așa cum a fost în acești 20 de ani în care am jucat hochei și aproape fiecare moment a fost subordonat sportului - meciurile, antrenamentele, pregătirile pentru noul sezon, chiar și momentele în care trebuia să mă recuperez după anumite accidentări.

Pe de altă parte, atât soția mea, cât și eu, ca jucători de hochei profesioniști, am petrecut cea mai mare parte a vieții călătorind în străinătate. Când am împlinit 34 de ani, am decis să ne întoarcem în Slovacia și să punem punct carierei sportive acolo unde am început-o. Nu a fost o decizie dificilă, dar dupa ce ne-am întors, a fost firesc să începem să ne gândim la ce va urma. Decisesem deja să nu ne implicăm în activitatea de coaching, așa că am petrecut luni de zile gândindu-ne și căutând și alte opțiuni.

Când un prieten ne-a propus să deschidem și să conducem o brutărie așa cum făcuse el, am început să explorăm ceea ce oferă această nouă ramură de activitate. Așa am găsit franciza Subway. Soția mea, de exemplu, a jucat pentru cluburi sportive din Canada și din Suedia și știa foarte bine despre ce este vorba - pur și simplu iubea Subway și sendvișurile lor! Așa s-a încheiat căutarea noastră și am decis să cumpărăm o franciză Subway.

Bineînțeles că mi-a spus că îi era frică să înceapă să lucreze într-un loc de muncă despre care nu știam nimic, fără o singură zi de experiență în afaceri. Cu toate acestea, ne-am dat seama că achiziționarea unei francize implică faptul că vom beneficia de asistența și de sprijinul agentului pentru dezvoltare regională, care se ocupă de toți partenerii Subway din Slovacia. Pentru cineva care tocmai intrase în afaceri, aceasta a fost o ușurare și un avantaj foarte mare.

O altă circumstanță favorabilă a fost că am găsit rapid locația restaurantului. Am intrat în acea locație unde fusese un restaurant anterior, care se închisese de câțiva ani și care, se pare, doar ne aștepta! (a râs) În plus, era deja pregătit pentru acest tip de activitate, deci totul a fost incomparabil mai ușor. De îndată ce am terminat sezonul de hochei, la sfârșitul lunii aprilie, am plecat la sesiunea de training care s-a ținut în Milford - Statele Unite ale Americii și, imediat după întoarcere, am deschis restaurantul. Am avut nevoie de aproximativ două luni pentru tot - de la primul contact cu agentul de dezvoltare până la deschiderea restaurantului! Nu pot spune că a fost ușor, dar ne-am bucurat de toate aceste etape.

Cum și în ce fel sunteți implicat în afacerile de zi cu zi ale restaurantului? În aceste locuri de muncă, de obicei, nu ne așteptăm ca proprietarul afacerii să facă totul ...

Credeți sau nu, când sunt în restaurant, fac și sendvișuri! Ideea inițială a fost să angajăm manageri, astfel încât noi înșine să nu fim prea implicați în sarcinile de zi cu zi. Cu toate acestea, am avut o mare dorință de a fi în restaurant, în contact direct cu consumatorii. La urma urmei, cine poate construi și menține mai bine o relație cu clienții dacă nu proprietarul unei afaceri? E treaba lui. Așa că eu sunt în restaurant în fiecare zi, desigur, când nu am vreun meci. Soția mea este, de asemenea, implicată, dar se ocupă mai mult de activitățile "din spatele scenei", de administrație, angajați, documente.

Se spune că sportivii sunt francizații ideali pentru că sunt motivați, disciplinați, perseverenți și știu că trebuie să respecte regulile jocului sau ale afacerii, în cazul de față. În opinia Dvs., aceste "calificative" sportive v-au ajutat în afacere?

Cu siguranță. Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să joci, dar și să joci după reguli de fair play! Acest lucru este deosebit de important în sporturile de echipă, cum este hocheiul. Nu este ușor să lucrezi cu oamenii în fiecare zi. În hochei, stai într-un grup mare de oameni timp de opt luni, de mai mulți ani, în fiecare weekend sau de fiecare Crăciun. Pe de o parte, acest lucru te apropie și mai mult de oamenii din echipă, dar, pe de altă parte, dacă nu știi cum să trăiești alături de atâtea persoane și temperamente diferite, acest mod de viață te poate epuiza.

Desigur, sportul te învață atât disciplina, cât și perseverența și asta m-a ajutat cu adevărat în afaceri. Când începeți orice afacere, este firesc să vă dozați cât mai bine eforturile. De exemplu, în primele luni, am petrecut în restaurant până la 15-16 ore pe zi. Sportul "te învață" cum să-ți dozezi efortul, pregătindu-te pentru acest gen de dedicare.

Din același motiv, am angajat în restaurant și câțiva tineri jucători de hochei. Fiind sportivi, ei sunt deja pregătiți pentru majoritatea provocărilor pe care le pot avea oricând și oriunde în viață. Sunt foarte disciplinați, nu le este greu să lucreze timp de opt ore, încearcă să rezolve orice problemă apare, să facă față situațiilor care necesită o reacție rapidă și inteligentă. În plus, ei știu cum să construiască relații cu oamenii care îi susțin - deoarece sportul nu presupune doar un angajament față de joc, ci și față de fani. Ești conștient că trebuie să găsești timp pentru ei, chiar și atunci când ești obosit, pentru că sunt mereu acolo pentru tine – și când câștigi, și când pierzi. Și tu ești acolo pentru ei și trebuie să le arăți că sunt deosebiți pentru tine. La fel este și cu clienții!

În ciuda sistemului de afaceri dovedit și a susținerii francizorului, care este esența francizei și cum vă ajută în dezvoltarea afacerii? Trebuie să fim de acord că succesul afacerii, la sfârșitul zilei, depinde în mare măsură de eforturile celor care o conduc, ale francizaților. Aveți o strategie specială care duce la rezultatul dorit?

Nu am fost atât de mult timp în afaceri încât să pot spune că deja am o "rețetă pentru succes", dar nu am avut nevoie de prea mult timp pentru a-mi da seama ce este important, ce face diferența. De exemplu, văd efectul și diferența în cifre, în momentele când sunt în restaurant și când nu sunt! Când fac și vând sendvișuri, încerc mereu să ofer clienților mei ceva deosebit, ceva special, să le recomand sau să le atrag atenția înspre combinații interesante de ingrediente și arome sau pur și simplu să vorbesc cu ei. Acestea sunt lucrurile pe care angajații noștri nu le pot oferi de fiecare dată. Deși am lucrători excelenți, sunt conștient de faptul că nu este vorba despre afacerea lor și nu mă pot aștepta ca ei să facă același lucru ca mine, cu aceeași pasiune. Angajații mei vor face totul bine - ei vă vor servi, vor fi plăcuți, buni, dar nu vor îndrăzni să se autodepășească – și, cel mai adesea, nu vor avea timp pentru asta. Serviciul trebuie să fie de primă calitate, dar trebuie să fie și rapid.

Acesta este, de fapt, unul dintre motivele pentru care proprietarii de afaceri înșiși, în acest caz, francizații, ar trebui să fie implicați în toate procesele operaționale ale afacerii. După cum am subliniat deja, cine, dacă nu chiar ei însiși, vor construi reputația și relația bună cu oamenii, de care, în esență, depinde succesul afacerii?

Astăzi, știind ce înseamnă să conduci un meci de hochei și un restaurant, ce ți se pare că este mai ușor?

În acest moment aș spune că poate fi mai ușor să conduci un restaurant. Cu toate acestea, trebuie avut în vedere faptul că este vorba despre ceva complet diferit și că sportul și ospitalitatea nu pot fi comparate. Cu toate acestea, când mă uit înapoi și-mi amintesc de toate călătoriile din care mă întorceam acasă noaptea, de perioadele de Crăciun când eram plecat să joc în deplasare în loc să petrec timp cu familia mea sau când îmi numărăm toate oasele rupte ... (zâmbește)

Acum, pur și simplu, sunt cu toată inima mea implicat în afacere și, sincer, îmi place. Nu pot spune că este ușor, pentru că industria ospitalității este un domeniu nou pentru mine, încă mai am multe de învățat, dar nu este atât de greu încât să mă descurajeze.

Când te uiți la toate astea din poziția celui care a câștigat recent cel mai dificil joc cu viața, cum ți se pare totul? Ușor sau greu?

Cu câțiva ani în urmă, am fost diagnosticat cu cancer, iar acest lucru s-a întâmplat imediat după nașterea fiului nostru. În același timp, a fost cel mai frumos, dar și cel mai dificil moment al vieții mele. Din fericire, am ieșit învingător din această luptă. Și când câștigi în fața unui astfel de rival, devii mai puternic! Desigur, astăzi, când mă confrunt cu orice problemă - fie într-un meci de hochei, fie în restaurant – îmi este mult mai ușor să o rezolv. Când îmi amintesc cât de greu mi-a fost, tot ceea ce spun acum este: bine, bine, nu este sfârșitul lumii, vom rezolva ... (râde)


Peter Frühauf / Când fac și vând sendvișuri, încerc mereu să ofer clienților mei ceva deosebit, ceva special, să le recomand sau să le atrag atenția înspre combinații interesante de ingrediente și arome sau pur și simplu să vorbesc cu ei.
Cipele, Kristijano Ronaldo
Business Development Manager