Afacere de nișă, cu păpuși

Cenușăreasa, o nouă poveste / Păpușile au deschis o nișă până acum nespeculată
Marţi
08.12.2020
O afacere de nișă, cu păpuși lucrate manual și haine personalizate pentru fiecare client, s-a dovedit a fi un succes
 

Afacerea a fost inițiată în 2016, de două prietene și mame din Sarajevo (Bosnia și Herțegovina), Maja Gerin și Arnela Horman. Maja și-a dorit întotdeauna să aibă propriul business în care să producă ceva pentru copii. “Ideea mi-a venit când am vrut să cumpăr o păpușă frumoasă, din cârpă, pentru fiica fratelui meu. Vroiam să fie una simplă, moale, pe care orice fată și-ar fi dorit-o și nu una din plastic, cu o frumusețe stereotipă. Pentru că nu am găsit ce doream, am creat o păpușă simplă, doar cu ochi și păr. Am plecat de la concluzia că ar trebui să li se dea copiilor posibilitatea să își dezvolte imaginația, să își facă propria păpușă potrivită cu caracterul și emoțiile lor. Pentru ca păpușa să arate ca persoana căreia îi este destinată, ne folosim, cel mai mult, de garderobă, a spus Maja Gerin, fondatoarea mărcii Pepetuška.

Maja și-a lăsat serviciul, după 16 ani de muncă, și a pornit pe acest drum. Primele păpuși au fost făcute pentru fiica ei și pentru cea a Arnelei. Primii doi ani au fost dificili. Apoi Arnela – specialist în marketing și vânzări în industria cosmetică, renunță la serviciu și i se alătură Majei.  

Le-am sprijinit pe Pepetuška și pe Maja încă de la început. Am crezut în idee. La un moment dat, mă săturasem de locul meu de muncă. Ceea ce m-a motivat cel mai mult a fost provocarea de a crea propria poveste, pe baza experienței dobândite. Am lucrat întotdeauna pentru mărci mari, cu propriile strategii globale, pe care le adaptam pieței locale”, spune Arnela.  

Ulterior, păpușile au fost dorite de vecini, apoi de prietenii de la grădiniță ai fetelor, de rude și prieteni de familie. Așa au apărut primele modele standard. Apoi, pe lângă acestea, păpușa a putut fi personalizată, să aibă o anumită culoare de păr, să primească un nume, să  aibă propriile haine, propriul mobilier.

Deși gândit ca un brand destinat copiilor, acum, jumătate dintre păpuși sunt făcute pentru adulți. “Spargem stereotipurile, așa că, acum, avem o mulțime de păpuși  comandate pentru băieți. Adeseori, de exemplu, clienții noștri sunt companii care doresc să ofere câte o păpușă lucrătorilor lor. O dată, am făcut păpuși personalizate pentru toți membrii unei familii”, adaugă Maja.

Producția are loc într-un mic atelier, cu o croitoreasă angajată încă de la început, care coase păpuși și costume. Maja și Arnela sunt implicate și ele direct: prima coafează păpușile, iar cealaltă le îmbracă, le fotografiază pentru a fi postate pe rețelele de socializare și le ambalează pentru expediere. Fiecare piesă este realizată  în totalitate manual. Prețul cel mai mic este de 60 de euro, iar cea mai scumpă păpușă a fost vândută cu 120 de euro.  Deja, Cenușăreasa a ajuns în Australia, Africa sau Statele Unite. La nivel regional, majoritatea comenzilor vin din Croația, dar nu lipsesc cele din alte țări învecinate.

Maja și Arnela cred că comunicarea cu clienții este foarte importantă, deși consumă mult timp, pentru că fiecare trebuie ascultat cu atenție astfel încât păpușa să fie cea pe care și-o dorește, din toate punctele de vedere.

Cele două au lansat mai multe proiecte și dezvoltat mai multe produse ale brandului. De exemplu, pentru Cenușăreasa, a fost făcută o rochie neagră și una gri, apoi un hanorac și tricouri de bumbac pentru băieți și pentru fete. Acestea au fost inscripționate cu un pix cu gel lavabil, astfel încât tricourile sunt ca noi după fiecare spălare. În acest context, spun fondatoarele brandului, acesta a devenit “sinonim cu creativitatea și originalitatea”.  

Maja și  Arnela își expun produsele în magazinul Kutcha din Sarajevo, dar cele mai multe comenzi ajung la ele online. Proprietarele afacerii folosesc foarte mult publicitatea pe rețelele sociale, iar influencerii au un rol semnificativ. De obicei, este creată o păpușă pentru o personalitate publică, apoi i se face publicitate. Acesta este cel mai bun marketing al firmei. De la bun început, mass-media a fost de partea lor și a scris o mulțime de povești despre Cenușăreasa. Mai mult, cantautorul bosniac pentru copii Latif Moćević, cunoscut sub numele de Mrako Travko, i-a dedicat Pepetuškăi o piesă.

Inițial, pandemia de coronavirus a avut un ușor impact asupra vânzărilor. Apoi, piața s-a stabilizat. “Copiii nu puteau ieși afară, oamenii lucrau de acasă, iar părinții comandau păpuși, drept recompensă pentru cei mici. Cel mai mare dezavantaj al situației actuale este că am ratat câteva târguri, cum ar fi cel pentru copii, de la Belgrad, dar și alte evenimente la care trebuia să promovăm marca Pepetuška. În plus, am oprit proiectul Cinderella Chocolate”, a adăugat Arnela.

Din moment ce firma a intrat pe profit, fondatoarele ei s-au gândit ca, în perioada următoare, să treacă în sistem de franciză. “Ar fi un lucru mare pentru noi. Pe de o parte, suntem atașate emoțional de marcă și ne-ar fi greu ca altcineva să ne facă Cenușăreasa. Pe de altă parte, sună foarte bine să fie produse și distribuite în SUA sau în altă țară. Am văzut întotdeauna Cenușăreasa ca pe o păpușă nouă și modernă, pentru toți copiii lumii”, a conchis Maja Gerin.


Maja și Arnela, împreună cu fiicele / Pasiune, energie și perseverență, împletite într-o poveste de afaceri
Ștefan Pricop
Business Development Manager
/1/
Vezi mai multe