Simțurile umane într-un muzeu unic

Dejan Grbić, coproprietar al Muzeului Simțurilor / Noii parteneri aduc cunoștințe locale care ne ajută să creștem și să avem succes”
Duminică
13.06.2021
Primul Muzeu al Simțurilor și-a deschis porțile la Praga, la sfârșitul lui 2017. În scurt timp, a avut deja patru locații în Europa de Est.
 

Pentru Dejan Grbić, cofondator al conceptului, pandemia a fost un moment de reevaluare a modelului de afaceri pe baza învățării timpurii. Pentru companie, asta ar putea fi un pas înapoi și doi uriași înainte.

Ai deschis primul muzeu și apoi pe al doilea într-o succesiune rapidă. Cum ați reușit asta?

De fapt, am făcut ceva ce nu ar trebui să faci niciodată. Am făcut două muzee aproape în același timp. Inițial, urma să fie cel din Praga, dar am avut câteva piedici. Deci, am mers mai departe cu cel din București. S-a întâmplat că au terminat lucrările în același timp. Amândoi au avut un succes extraordinar. Am avut rezultate bune. Chiar și după trei ani, atât Praga, cât și Bucureștiul erau încă în creștere până la Covid. Praga crește cam cu 20-30%, ceea ce este spectaculos”,  a spus Grbić.

După succesul primelor noastre două locații, am continuat să construim altele două. Unul în Constanța - România. Celălalt în Split - Croația. Aici am făcut câteva greșeli. Pentru standardul nostru de creștere, acestea erau, mai mult sau mai puțin, pur și simplu într-o locație greșită. Am aflat că muzeele erau în orașe cu prea multă sezonalitate. Ambele erau locații de vară - deci, practic, aveam nevoie de mai mult timp pentru a ne echilibra, ceea ce am și făcut. Ne-a luat aproximativ șase luni să ajungem la profitabilitate și apoi a venit pandemia”, a adăugat cofondatorul Muzeului Simțurilor.

Cum a afectat Covid-19 modul în care faceți afaceri?

Am fost rapizi și curajoși când Covid a lovit și a blocat ambele noi locații. Pe baza situației, am anticipat că aceasta nu va fi o problemă mondială pe termen scurt, așa că am luat o decizie rapidă, deoarece am estimat că perspectiva noastră de afaceri pe termen lung în acele locații nu va avea un succes extraordinar. Am putea trăi cu asta, dar cele două muzee ar avea o revenire mult mai înceată decât ce am vrut noi să facem acolo”, a mai spus Dejan Grbić .

Acesta a adăugat că, în noua situație, s-au gândit dacă ar putea să deschidă 20 de locații. Din experiența dobândită, au aflat că pentru asta au nevoie de parteneri care pot stimula dezvoltarea sistemului. Cunoștințele și conexiunile locale pot face ca activitatea muzeelor să fie mai ușoară, iar reușita semnificativă. Ca model de franciză, lucrurile stau mai mult decât bine iar, în 2022, vor fi multe inaugurări, apreciază inițiatorii proiectului.

Sunteți deschis francizării la nivel global sau doar în Europa?

Ceea ce am învățat din greșelile noastre este să ne uităm mai degrabă la orașe decât la anumite piețe sau țări. Scopul nostru este, cu siguranță, unul global. În prezent, însă, punem accentul pe țările și teritoriile în curs de dezvoltare. Deci, vedem multe orașe din Europa care ar fi potrivite. Canada este, de asemenea, unul dintre principalele noastre obiective în acest moment și sperăm să încheiem o discuție în curând. SUA, Australia, China sunt toți mari parteneri potențiali de piață pentru noi”, a mai spus Dejan.

Cum arată un oraș ideal pentru o astfel de afacere?

În oraș nu sunt prea multe lucruri pe care le căutăm. Ne uităm la dimensiunea orașului pentru a vedea dacă există suficient potențial. În mod ideal, este vorba despre o populație de peste un milion de locuitori. Dar nu excludem orașele mai mici, de peste 700.000 de locuitori. Cu toate acestea, ar trebui să fie, totuși, un centru regional sau național. De asemenea, ne uităm la concurența existentă, la fluxul de turiști interni și străini. Ne uităm la specificul imobiliar. Și, desigur, ne uităm la puterea de cumpărare”, a adăugat omul de afaceri.

Cine este partenerul ideal pentru Muzeul Simțurilor?

Vrem să vedem o motivație pentru succesul proiectului. Vrem pe cineva căruia îi pasă. Nu este vorba doar de fonduri. Vrem pe cineva care are o legătură cu subiectul. Dedicarea este importantă pentru noi”, a conchis Dejan Grbić.

Muzeul Simțurilor Business Card

Muzee specializate în domeniul educational, bazate pe descoperirea simțurilor umane

Unități personalizate: București – România și Praga – Republica Cehă

Investiție totală: de la 200.000 de euro.

O atracție ușor de gestionat, cu costuri mici și controlabile


Distracție și educație / Muzeul simțurilor este frecventat de turiști, de grupuri de elevi, dar și de foarte mulți oameni curioși să descopere minunata lume a simțurilor umane