Cum să duceți franciza la nivel internațional
Ce pași trebuie să facă un francizor pentru a depăși granițele țării sale?
Punctul de plecare
Totul începe cu francizorul care își analizează propria afacere pentru a vedea dacă aceasta va funcționa la nivel international. “Mai întâi, trebuie să își stabilească potențialul. Sistemul de franciză pe care l-a creat poate funcționa oriunde sau doar în anumite țări și pe anumite piețe? Îi sfătuiesc pe francizori să stabilească cât mai bine posibil care este cea mai bună țintă pentru bunurile și serviciile lor”, spune Wiśniewski, care a început activitatea de consultanță în 1998 și este director resposnabil de dezvoltarea companiei PROFIT system pe piețele externe.
Michal Wiśniewski, care este și fondator al portalului de consultanță în franciză Franchising.pl, apreciază că sunt peste 200 de state de pe glob care au potențial de a face eficient afaceri în sistemele de franciză, dar asta nu înseamnă că francizorul nu trebuie să țină cont de mai mulți parametri, pe baza cărora să stabilească de unde vrea să înceapă expansiunea.
Înregistrarea mărcii
Al doilea pas important constă în înregistrarea mărcii comerciale a companiei. “Mărcile comerciale ale multor companii sunt înregistrate într-o anumită țară. Inițial, un creator de franciză și-a început afacerea pe teritoriul unui stat și, ca urmare, nu are niciun motiv să își înregistreze marca în altă parte. Aș dori să subliniez că, după aceasta, este o cerință absolut pentru extinderea oricărei companii și este bine să începeți acest proces din timp, deoarece procedurile sunt, de cele mai multe ori, de durată. Înregistrarea mărcii vă oferă, însă, drepturi exclusive asupra semnelor distinctive – nume, sigle, culori, imagini, modele, forme, ambalaje sau sunete – care vă identifică produsele sau serviciile și le diferențiază de cele ale altor companii. Dacă vreți să vă extindeți în toate statele Uniunii Europeane, este mai ușor pentru că înregistrarea se face într-un singur loc, la Oficiul Uniunii Europene pentru drepturile de proprietate intelectuală (EUIPO). Dar dacă vreți să beneficiați de protecție internațională, în special dacă desfășurați activități comerciale în afara UE, trebuie să vă adresați Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (WIPO). În cel de-al doilea caz, uneori, utilizarea unui nume comun în unele țări poate fi problematică”, a adăugat Wiśniewski. El a dat ca exemplu Burger King. Când compania a intenționată să își extindă operațiunile în Australia, a descoperit că numele comercial fusese deja înregistrat de o firmă din Adelaide, Australia de Sud, care a refuzat să renunțe la titulatură. Burger King nu a avut de ales decât să aleagă un alt nume pentru continental Australian, iar de atunci, aici, rețeaua sa este cunoscută sub numele de Hungry Jack's. Ca atare, aceasta are aceeași marcă și meniu Burger King - dar funcționează sub un nume complet diferit. De-a lungul anilor, Burger King a încercat cu disperare să-și recapete numele comercial mondial în Australia, dar fără succes.
Pregătiți-vă afacerea pentru piața internațională
În cele mai multe cazuri, manualele și programele de formare ale companiilor sunt, de obicei, gândite și editate în limba țării unde au fost înființate. Cu toate acestea, Michał își sfătuiește clienții să traducă aceste materiale în engleză „pentru că este cea mai bună limbă internațională de lucru”.
Procesul de traducere vă oferă, de asemenea, șansa de a vă revizui propriile documente. „Ar trebui să analizați cu atenție dacă regulile dumneavoastră funcționează în alte țări”, a spus Michał. „Uneori există diferențe culturale și obiceiuri diferite între țări. De aceea, documentele dumneavoastră sunt cel mai bine prezentate în termeni mai generali”, a mai spus acesta.
Manualul de utilizare, manualele de instruire și sistemele IT trebuie traduse în limba engleză.
Michal Wiśniewski vă recomandă să traduceți manualul de operațiuni, manualele de instruire și sistemele IT în engleză. Odată făcut acest lucru, crește probabilitatea ca acestea să fie folosite mult mai ușor și în alte țări.
Dacă, în cele din urmă, companiile vor găsi francizați în alte țări, le va fi mai ușor să traducă documente din engleză în alte limbi. Consultantul apreciază că aceasta este cea mai grea și mai cronofagă parte a procesului. „Este posibil să nu se termine înainte de a face următorii pași, dar este vital să finalizați aceste procese dacă doriți să vă extindeți la nivel internațional”, a mai spus el.
Decizia asupra unei strategii pentru piața externă
Michal Wiśniewski spune că atunci când decidem care strategie pentru piețele externe este cea mai bună pentru franciza voastră, trebuie să luăm în considerare doi factori.
În primul rând, francizorul trebuie să ia în considerare distanța de noul francizat. Poate francizorul să livreze produsele sale sau nu? Poate controla și instrui noul partener. De asemenea, trebuie luate în considerare și multe alte aspecte, cum ar fi cele de ordin geographic, cultural, comunitar, etc.
Apoi, este vorba despre dimensiunea pieței în care doriți să intrați. „Dacă vrem să facem franciză într-o țară mai mică, de multe ori o strategie mai bună este să găsim un partener local care să deschidă, de exemplu, cinci magazine în numele mărcii dumneavoastră. Acest lucru funcționează bine într-o țară cu potențial limitat de piață, precum Lituania. Pe de altă parte, organizarea în țările mari este mai complexă. Dezvoltarea necesită mult mai mult timp și o planificare mai riguroasă, așa că francizații vor avea nevoie de mai mult sprijin”, a adăugat directorul PROFIT system.
“Fiți răbdător! Nu faceți afaceri cu prima persoană care vă bate la ușă. Franciza internațională necesită multă muncă și angajament suplimentar. Petreceți mai mult timp în procesul de selecție pentru a găsi cel mai bun candidat. Așteptați până sunteți sigur și abia apoi faceți afacerea. În multe cazuri, cunosc oameni care au avut de-a face cu persoane necalificate pentru a începe afacerea. Unele dintre ele chiar au plătit taxa de franciză. Francizorii au cheltuit mult timp și energie în asta, fără însă să înregistreze un succes", spune Michal Wiśniewski.
“Știți care este diferența dintre un francizat bun și unul rău? Într-o francizare proastă, când totul este pus la punct și afacerea devine stabilă, intervine stagnarea și nu se mai întâmplă nimic. Într-o francizare bună, totul abia atunci începe, iar afacerea va prospera”, a conchis Michał Wiśniewski.
Articole citite
Franciza RO este o prezență unică pe piața din România, atât prin concept, cât și prin apartenența la cea mai mare companie autohtonă de comerț cu produse petroliere, OSCAR Downstream.
MBE România este franciza potrivită celor care caută un business cu succes internațional. Este și cazul lui Codrin Baghiu, care a descoperit afacerea la Londra și a deschis propria agenție la Bacău.
Eficiența europeană a brandurilor Ice and Roll și Cake and Roll este dovedită și pe piața din România. Cei mai noi francizați ne confirmă că este o afacere profitabilă.
Vânzările sunt în creștere, se deschid noi centre de franciză. Ce piețe sunt în atenție acum și cum va fi dezvoltat în continuare lanțul portughez DepilConcept, dezvăluie proprietarul mărcii, Alexandre Lourenço
Franciza de videochat Best Studios: legalitate, avantaje și primii pași pentru începerea afacerii. Despre toate acestea ne vorbește Maria Boroghina, Manager Operațional Best și Industry & Brand Ambasador.
Cele mai citite
Varșovia va redeveni, la sfârșitul lunii octombrie, capitala sistemelor de franciză. Cu o existență de peste două decenii, cel mai mare târg de franciză din Europa Centrală și de Est va avea loc în perioada 24-26 octombrie a.c., la Palatul Culturii din capitala Poloniei.
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Un nou tip de educație pentru viitor a copiilor din România este oferit de compania Edukido, care caută atât un master francizor, cât și parteneri individuali.
Retailerul polonez de proximitate Żabka, cu peste zece mii de magazine, intră pe piața din România, estimând că va deschide aproximativ 200 de unități doar în acest an.
Ai visat vreodată să-ți creezi propriul sanctuar al frumuseții? Cu fondurile europene și franciza Nomasvello, acest vis poate deveni realitate.
Subiecte populare in Forum
Franciză la „mâna a doua”
Doresc o franciza Va multumesc Astept un raspuns
Franciza – cu ce se mănâncă?
Super util!
Propriul patron sau angajat?
Dupa 45 de ani de comunism si 25 de jaf normal ar fi sa fii raspunzator de munca ta
Idei de afaceri în oraşe mici
Multi au profitat de fondurile europene si nu au facut nimic...pacat.
Propriul patron sau angajat?
Normal ca patron mi-ar placea sa fiu...visez...
Propriul patron sau angajat?
Inceputurile sunt dificile si ar trebui initiata taxa zero in anumite conditii pentru ca ulterior se vor recupera...dar la noi legile se aplica numai in defavoare individului
Propriul patron sau angajat?
As vrea sa scriu despre Rodipet care au investit initial in chioscuri micute si cochete aveau colaboratori adevarati profesionisti si dintr-o data nu mai aveau resurse dar au...
Idei de afaceri în oraşe mici
Mare greseala ca nu s-au folosit fondurile europene, cei vinovati vor da socoteala pentru aceasta pentru ca sunt platiti niste indivizi pentru aceasta care nu fac nimic