Cum să duceți franciza la nivel internațional

Cum să duci o franciză la nivel internațional / Pentru a avea succes extern, deținătorul unei francize trebuie să urmeze mai mulți pași și să țină cont de mai mulți factori
Marţi
28.12.2021
Michał Wiśniewski, consultant în franciză, ne spune care sunt pașii pe care trebuie să îi facă francizorii pentru a-și extinde afacerea la invel internațional.
 

Ce pași trebuie să facă un francizor pentru a depăși granițele țării sale?
Punctul de plecare

Totul începe cu francizorul care își analizează propria afacere pentru a vedea dacă aceasta va funcționa la nivel international. “Mai întâi, trebuie să își stabilească potențialul. Sistemul de franciză pe care l-a creat poate funcționa oriunde sau doar în anumite țări și pe anumite piețe? Îi sfătuiesc pe francizori să stabilească cât mai bine posibil care este cea mai bună țintă pentru bunurile și serviciile lor”, spune Wiśniewski, care a început activitatea de consultanță în 1998 și este director resposnabil de dezvoltarea companiei PROFIT system pe piețele externe.

Michal Wiśniewski, care este și fondator al portalului de consultanță în franciză Franchising.pl, apreciază că sunt peste 200 de state de pe glob care au potențial de a face eficient afaceri în sistemele de franciză, dar asta nu înseamnă că francizorul nu trebuie să țină  cont de mai mulți parametri, pe baza cărora să stabilească de unde vrea să înceapă expansiunea.

Înregistrarea mărcii

Al doilea pas important constă în înregistrarea mărcii comerciale a companiei. “Mărcile comerciale ale multor companii sunt înregistrate într-o anumită țară. Inițial, un creator de franciză și-a început afacerea pe teritoriul unui stat și, ca urmare, nu are niciun motiv să își înregistreze marca în altă parte. Aș dori să subliniez că, după  aceasta, este o cerință absolut pentru extinderea oricărei companii și este bine să începeți acest proces din timp, deoarece procedurile sunt, de cele mai multe ori, de durată. Înregistrarea mărcii vă oferă, însă, drepturi exclusive asupra semnelor distinctive – nume, sigle, culori, imagini, modele, forme, ambalaje sau sunete – care vă identifică produsele sau serviciile și le diferențiază de cele ale altor companii. Dacă vreți să vă extindeți în toate statele Uniunii Europeane, este mai ușor pentru că înregistrarea se face într-un singur loc, la Oficiul Uniunii Europene pentru drepturile de proprietate intelectuală (EUIPO). Dar dacă vreți să beneficiați de protecție internațională, în special dacă desfășurați activități comerciale în afara UE, trebuie să vă adresați Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (WIPO). În cel de-al doilea caz, uneori, utilizarea unui nume comun în unele țări poate fi problematică”, a adăugat Wiśniewski. El a dat ca exemplu Burger King. Când compania a intenționată să își extindă operațiunile în Australia, a descoperit că numele comercial fusese deja înregistrat de o firmă din Adelaide, Australia de Sud, care a refuzat să renunțe la titulatură. Burger King nu a avut de ales decât să aleagă un alt nume pentru continental Australian, iar de atunci, aici, rețeaua sa este cunoscută sub numele de Hungry Jack's. Ca atare, aceasta are aceeași marcă și meniu Burger King - dar funcționează sub un nume complet diferit. De-a lungul anilor, Burger King a încercat cu disperare să-și recapete numele comercial mondial în Australia, dar fără succes.

Pregătiți-vă afacerea pentru piața internațională

În cele mai multe cazuri, manualele și programele de formare ale companiilor sunt, de obicei, gândite și editate în limba țării unde au fost înființate. Cu toate acestea, Michał își sfătuiește clienții să traducă aceste materiale în engleză „pentru că este cea mai bună limbă internațională de lucru”.

Procesul de traducere vă oferă, de asemenea, șansa de a vă revizui propriile documente. „Ar trebui să analizați cu atenție dacă regulile dumneavoastră funcționează în alte țări”, a spus Michał. „Uneori există diferențe culturale și obiceiuri diferite între țări. De aceea, documentele dumneavoastră sunt cel mai bine prezentate în termeni mai generali”, a mai spus acesta.

Manualul de utilizare, manualele de instruire și sistemele IT trebuie traduse în limba engleză.

Michal Wiśniewski vă recomandă să traduceți manualul de operațiuni, manualele de instruire și sistemele IT în engleză. Odată făcut acest lucru, crește probabilitatea ca acestea să fie folosite mult mai ușor și în alte țări.

Dacă, în cele din urmă, companiile vor găsi francizați în alte țări, le va fi mai ușor să traducă documente din engleză în alte limbi. Consultantul apreciază că aceasta este cea mai grea și mai cronofagă parte a procesului. „Este posibil să nu se termine înainte de a face următorii pași, dar este vital să finalizați aceste procese dacă doriți să vă extindeți la nivel internațional”, a mai spus el.

Decizia asupra unei strategii pentru piața  externă

Michal Wiśniewski spune că atunci când decidem care strategie pentru piețele externe este cea mai bună pentru franciza voastră, trebuie să luăm în considerare doi factori.
În primul rând, francizorul trebuie să ia în considerare distanța de noul francizat. Poate francizorul să livreze produsele sale sau nu? Poate controla și instrui noul partener. De asemenea, trebuie luate în considerare și multe alte aspecte, cum ar fi cele de ordin geographic, cultural, comunitar, etc.

Apoi, este vorba despre dimensiunea pieței în care doriți să intrați. „Dacă vrem să facem franciză într-o țară mai mică, de multe ori o strategie mai bună este să găsim un partener local care să deschidă, de exemplu, cinci magazine în numele mărcii dumneavoastră. Acest lucru funcționează bine într-o țară cu potențial limitat de piață, precum Lituania. Pe de altă parte, organizarea în țările mari este mai complexă. Dezvoltarea necesită mult mai mult timp și o planificare mai riguroasă, așa că francizații vor avea nevoie de mai mult sprijin”, a adăugat directorul PROFIT system.

Fiți răbdător! Nu faceți afaceri cu prima persoană care vă bate la ușă. Franciza internațională necesită multă muncă și angajament suplimentar. Petreceți mai mult timp în procesul de selecție pentru a găsi cel mai bun candidat. Așteptați până sunteți sigur și abia apoi faceți afacerea. În multe cazuri, cunosc oameni care au avut de-a face cu persoane necalificate pentru a începe afacerea. Unele dintre ele chiar au plătit taxa de franciză. Francizorii au cheltuit mult timp și energie în asta, fără însă să înregistreze un succes", spune Michal Wiśniewski.

Știți care este diferența dintre un francizat bun și unul rău? Într-o francizare proastă, când totul este pus la punct și afacerea devine stabilă, intervine stagnarea și nu se mai întâmplă nimic. Într-o francizare bună, totul abia atunci începe, iar afacerea va prospera”, a conchis Michał Wiśniewski.


Michal Wiśniewski, director PROFIT system / Fiți răbdător! Nu faceți afaceri cu prima persoană care vă bate la ușă. Franciza internațională necesită multă muncă și angajament suplimentar. Petreceți mai mult timp în procesul de selecție pentru a găsi cel mai bun candidat. Așteptați până sunteți sigur și abia apoi faceți afacerea

Subiecte populare in Forum

Alocații pentru copii

Spune-mi, cu pașaport românesc pot primi alocații pentru copii până la 18 ani? Am citit informatiile de pe site https://cetatenie.md/detskie-posobiya/

1 Declaratii
Final 18.05.2023
Reputația francizei, un aspect esențial

ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...

1 Declaratii
Final 08.01.2023
Afacere pusă la cale într-o cafenea

ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...

1 Declaratii
Final 08.01.2023
Starbucks vine în biroul companiilor

ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...

2 Declaratii
Final 08.01.2023
KFC preferă mall-urile

ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...

2 Declaratii
Final 08.01.2023
Afacerile Safety Broker au crescut în timpul crizei

ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...

2 Declaratii
Final 08.01.2023
Profi ia locul Rapidului din Brașov

ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...

2 Declaratii
Final 08.01.2023
Franciza de provincie: un business cu suflet

ÎMPRUMUTURI ONLINE ÎNTRE PERSOANE FIZICE FĂRĂ COMISIOANE O ECHIPĂ FOARTE DINAMICĂ ESTE LA LUCRU. Bună ziua, dragi indivizi. Suntem aici pentru a-i sprijini pe cei mai...

6 Declaratii
Final 08.01.2023