Rețelele gastro-experimentale, încotro?

Tendințe gastronomice
Tendințe gastronomice / Cum vor arăta restaurantele viitorului în următorii câțiva ani, vom vedea
Joi
08.09.2022
Cele mai mari rețele gastronomice din lume încearcă să-și dea seama care este viitorul, una dintre variante fiind plasată în metavers.
 

Pandemia s-a liniștit dar sectorul gastronomiei încă se resimte. Marile rețele de franciză au avut intens de suferit dar, în aceste condiții, au acceptat - cu și mai multă forță decât firmele clasice independente de catering - provocarea noii situații, cele mai multe revizuindu-și “din mers” felul în care vor funcționa restaurantele lor în viitor.

Cele mai importante mărci au apelat la conceptele bazate pe drive-thru, care încă funcționează. De exemplu, cu cele 3.000 de unități ale sale, rețeaua de franciză Sonic Drive-In are abia un sfert din numărul restaurantelor McDonald's. Traficul celui din urmă a crescut cu 0,3%, însă Sonic a reușit o creștere de 21,2 % în perioada epidemiei. Motivul este că lanțul de restaurante s-a bazat, încă de la început, pe modelul drive-thru și a pus un mai mic accent pe servirea în unități. Poate că acest succes a contribuit și la faptul că binecunoscuta franciză Taco Bell a venit cu planul dezvoltării unei unități care poate servi pasagerii a patru autoturisme în același timp.

Pe lângă drive-thru, cealaltă mare tendință a încercat să atragă din livrarea la domiciliu: au apărut așa zisele “bucătării fantomă”. Acestea sunt unități care nu aveau nici drive-thru, nici o zonă pentru oaspeți, ci doar activitate de servire la comandă. Trendul este mai puțin răspândit în țările europene, dar mai multe rețele de francize din Statele Unite l-au urmat cu succes.

Acum, însă, sectorul gastro a intrat într-o perioadă incertă. Rețelele caută următoarea șansă, deoarece nici conceptul drive-thru, nici “bucătăriile fantomă” nu oferă avantajul competitiv pe care l-au avut în timpul pandemiei. Sunt încercări interesante, dar chiar și cele mai mari lanțuri par nesigure în privința direcției.

De exemplu, Kraft vrea să intre în tendințele metaversului și ar deschide un restaurant virtual folosindu-se de NFT-uri. Și lanțul de panificație Panera Bread, care are o versiune mai bine gândită a “bucătăriilor fantomă”, a deschis o locație „asemănătoare unei vitrine” pentru acceptarea comenzilor online, unde puteți face cumpărături nu doar prin intermediul aplicației. Chick-fil-A vede viitorul în roboti care să trimită comenzi acasă cu cărucioare autonome. În acest sens, tot mai multe restaurante experimentează înlocuirea forței de muncă umane.

Potrivit unui articol publicat de revista “Fortune”, la începutul acestui an, primul „restaurant NFT” din lume este un club exclusiv pentru membri, care a strâns 14 milioane de dolari din vânzarea a aproape 1.500 de jetoane. Flyfish Club, axat pe servirea de fructe de mare, a optat prin verificarea calității de membru prin utilizarea tiken-ului nefungibil, cunoscut deja ca NFT.

David Rodolitz, CEO al gigantului hotelier VCR Group, care gestionează proiectul, a declarat pentru “Fortune” că acest concept, în care calitatea de membru este verificată prin tehnologia blockchain, este departe de modul în care funcționează un abonament convențional. Jetoanele sunt deja închiriate sau chiar revândute între membri. Însă aceștia nu trebuie să își uite portofelele acasă pentru că, deși abonamentele pot fi cumpărate folosind Ethereum, preparatele și băuturile sunt achiziționate, totuși, cu dolari americani, a adăugat Rodolitz.

Care va fi viitorul în această industrie, vom vedea! Nu se știe dacă vreuna dintre soluții, plecând de la cea clasică sau de la cele pentru care s-a optat în ultima vreme, va fi cea mai bună. Experimentele continuă și rețelele concurente sunt într-o permanentă competiție.


Ștefan Pricop
Business Development Manager