Despre piaţa de franciză din Serbia

Potrivit estimărilor, în Serbia există 170 de reţele de franciză, 70% dintre acestea aparţinând brand-urilor internaţionale.
Duminică
29.09.2013
În ţările din fosta Iugoslavie franciza este la început de drum, însă în ultimii ani a parcurs un traseu ascendent, spune Igor Bogojevic, Director General PROFIT system Serbia.
 

Franchising.rs, unul dintre frăţiorii portalului Franchising.info.ro, a fost lansat în toamna anului 2012. Aflată încă la început de drum, piaţa de franciză din Serbia, a cunoscut o dezvoltare rapidă în ultimii ani. Brand-uri de renume şi-au făcut intrarea pe piaţa sârbă: Zara, H&M, Mango, Springfield, Oviesse, Office ş.a. Cu puţin timp înainte de prima aniversare, Igor Bojojevic, Directorul General al biroului PROFIT system din Serbia ne vorbeşte despre piaţa de franciză din regiune.

Cum au decurs în ultimul an evenimentele din piaţa francizei în Serbia şi în regiunea Adriatică?

Este important să ţinem cont de faptul că regiunea Adriatică este formată din şapte ţări, reprezentând şapte economii diferite, fiecare cu propriile reglementări juridice. Piaţa de franciză va urma un traseu ascendent, mai ales dacă luăm în considerare şi impactul aderării la Uniunea Europeană. O să mai dureze însă ceva timp. În prezent, niciuna dintre cele şapte ţări nu este extrem de interesată să atragă investitori în sectorul francizei. Serbia este cea mai mare dintre ţări şi totuşi are o populaţie de numai 1 milion de locuitori.

Totuşi, pe termen lung, regiunea are un potenţial mare de dezvoltare. Un exemplu bun este portalul nostru de franciză. Informaţiile sunt prezentate în două limbi, sârbă şi croată, avem două domenii diferite, conţinut aproape identic şi totuşi nu putem vorbi despre o piaţa comună. După cum am menţionat deja, reglementările juridice şi economice sunt diferite. Croaţia este în Uniunea Europeană, Serbia nu. Mai mult decât atât, există şi numeroase bariere istorice. Cu toate acestea, suntem singura companie specializată în consultanţa în franciză din regiune aşa că avem oportunităţi mari în faţa noastră.

Putem vorbi despre subiecte populare în mass-media francizei?

Nu prea. În general găsim scurte referinţe în subiectele economice şi cele de business din presă, însă informaţiile sunt destul de sărăcăcioase, preluate de obicei din comunicatele agenţiilor de PR. Croaţia stă ceva mai bine la capitolul acesta, însă atenţia este îndreptată către marile companii, în locul firmelor mici şi mijlocii.

Ce informaţii statistice ne puteţi spune despre piaţa de franciză din Serbia?

Potrivit estimărilor, în prezent circa 170 de francize operează în Serbia, dintre care 54 (circa 30%) autohtone, 70% aparţinând brand-urilor internaţionale. 100 dintre acestea sunt încadrate în sectorul comercial al economiei, în timp ce 70 operează în sectorul serviciilor.

Câţi antreprenori din piaţa francizei ştiu exact cum funcţionează o afacere din acest domeniu?

În cele mai multe cazuri ştiu câte ceva despre o franciză, însă de obicei informaţiile sunt eronate. Franciza ar fi putut avea o tradiţie în regiune, însă evenimentele care au dus la dezintegrarea Iugoslaviei- războiul civil, bombardamentele NATO etc au afectat grav întreaga economie. În timpul acestor ani dificili, pe această „non-piaţă” comercianţii au învăţat să se adapteze pentru a supravieţui. Rezultatul: un nivel scăzut al calităţii produselor, cunoştinţelor şi practicilor. Cu toate acestea, dezvoltarea francizei din ultimii ani (marcată prin apariţia unor branduri importante) sugerează că în viitorul apropiat piaţa de franciză va fi competitivă în Europa Centrală şi primele reţele de franciză din Serbia se vor putea extinde la nivel internaţional, lucru care în urmă cu câţiva ani era de neconceput.