Despre piaţa de franciză din Serbia
Franchising.rs, unul dintre frăţiorii portalului Franchising.info.ro, a fost lansat în toamna anului 2012. Aflată încă la început de drum, piaţa de franciză din Serbia, a cunoscut o dezvoltare rapidă în ultimii ani. Brand-uri de renume şi-au făcut intrarea pe piaţa sârbă: Zara, H&M, Mango, Springfield, Oviesse, Office ş.a. Cu puţin timp înainte de prima aniversare, Igor Bojojevic, Directorul General al biroului PROFIT system din Serbia ne vorbeşte despre piaţa de franciză din regiune.
Cum au decurs în ultimul an evenimentele din piaţa francizei în Serbia şi în regiunea Adriatică?
Este important să ţinem cont de faptul că regiunea Adriatică este formată din şapte ţări, reprezentând şapte economii diferite, fiecare cu propriile reglementări juridice. Piaţa de franciză va urma un traseu ascendent, mai ales dacă luăm în considerare şi impactul aderării la Uniunea Europeană. O să mai dureze însă ceva timp. În prezent, niciuna dintre cele şapte ţări nu este extrem de interesată să atragă investitori în sectorul francizei. Serbia este cea mai mare dintre ţări şi totuşi are o populaţie de numai 1 milion de locuitori.Totuşi, pe termen lung, regiunea are un potenţial mare de dezvoltare. Un exemplu bun este portalul nostru de franciză. Informaţiile sunt prezentate în două limbi, sârbă şi croată, avem două domenii diferite, conţinut aproape identic şi totuşi nu putem vorbi despre o piaţa comună. După cum am menţionat deja, reglementările juridice şi economice sunt diferite. Croaţia este în Uniunea Europeană, Serbia nu. Mai mult decât atât, există şi numeroase bariere istorice. Cu toate acestea, suntem singura companie specializată în consultanţa în franciză din regiune aşa că avem oportunităţi mari în faţa noastră.
Putem vorbi despre subiecte populare în mass-media francizei?
Nu prea. În general găsim scurte referinţe în subiectele economice şi cele de business din presă, însă informaţiile sunt destul de sărăcăcioase, preluate de obicei din comunicatele agenţiilor de PR. Croaţia stă ceva mai bine la capitolul acesta, însă atenţia este îndreptată către marile companii, în locul firmelor mici şi mijlocii.Ce informaţii statistice ne puteţi spune despre piaţa de franciză din Serbia?
Potrivit estimărilor, în prezent circa 170 de francize operează în Serbia, dintre care 54 (circa 30%) autohtone, 70% aparţinând brand-urilor internaţionale. 100 dintre acestea sunt încadrate în sectorul comercial al economiei, în timp ce 70 operează în sectorul serviciilor.Câţi antreprenori din piaţa francizei ştiu exact cum funcţionează o afacere din acest domeniu?
În cele mai multe cazuri ştiu câte ceva despre o franciză, însă de obicei informaţiile sunt eronate. Franciza ar fi putut avea o tradiţie în regiune, însă evenimentele care au dus la dezintegrarea Iugoslaviei- războiul civil, bombardamentele NATO etc au afectat grav întreaga economie. În timpul acestor ani dificili, pe această „non-piaţă” comercianţii au învăţat să se adapteze pentru a supravieţui. Rezultatul: un nivel scăzut al calităţii produselor, cunoştinţelor şi practicilor. Cu toate acestea, dezvoltarea francizei din ultimii ani (marcată prin apariţia unor branduri importante) sugerează că în viitorul apropiat piaţa de franciză va fi competitivă în Europa Centrală şi primele reţele de franciză din Serbia se vor putea extinde la nivel internaţional, lucru care în urmă cu câţiva ani era de neconceput.Articole citite
Trendul redescoperii vechilor meșteșuguri este validat de extinderea francizei Wash Shoes, care așteaptă ca noi parteneri să i se alăture.
Franciza Ama Green Optic, o afacere sustenabilă și în care investiția este recuperată după aproximativ jumătate de an, este o soluție de afaceri cu succes confirmat.
Retailerul polonez de proximitate Żabka, cu peste zece mii de magazine, intră pe piața din România, estimând că va deschide aproximativ 200 de unități doar în acest an.
O tradiție reinventată prin franciza Wash Shoes, un business exclusiv românesc început în pandemie, care are creșteri financiare și operaționale an de an, își așteaptă noii parteneri.
Îți dorești o afacere sustenabilă și din care să îți recuperezi investiția repede? O soluție foarte bună este să devii partener al francizei Ama Green Optic.
Cele mai citite
Centrul comercial reunește un număr impresionat de brand-uri care se dezvoltă prin franciză.
Jumbo, lanțul de magazine grecești, continuă să-și extindă rețeaua de franciză din Balcani prin deschiderea de noi unități în 2018.
După consolidarea poziției în retailul de flori online (B2C), Grupul Floria se focusează pe dezvoltarea vânzărilor B2B.
Brandul My Geisha, un concept de parfumerie orientală, adus din Emiratele Arabe Unite, este un sistem de franciză care și-a dovedit foarte repede profitabilitatea.
Dacă vrei sa-ți deschizi o franciză bancară trebuie să ai experiență în vânzări sau să fi lucrat într-o bancă sau o societate de asigurări.
Subiecte populare in Forum
Românii nu au încredere în agenţii imobiliari
Nu-i vorba de incredere in e vorba de comisionul mult prea mare pe care ti/l iau...
Mega Mall pentru mega francize
Poate vom avea si noi noroc daca se deschid atat de multe malluri...
Mega Mall pentru mega francize
Nume sonore arhicunoscute isi fac loc si pe meleagurile noastre ,poate vom intra si noi in lumea buna
Mega Mall pentru mega francize
Nimic nu este mai deprimant cand vezi spatii libere mai mult sau mai putin curate (mai frecvent varianta a doua )cu o mare eticheta DE INCHIRIAT...in provincie vezi asta la...
Românii nu au încredere în agenţii imobiliari
Cred mai degraba ca romanii nu au uncredere in banci,ele sunt cele care te jupoaie mai ceva decat camatarii.Depui bani la banci, iti dau dobanzi mici, iti trimit situatia la...
Românii nu au încredere în agenţii imobiliari
Nu am intalnit agenti imobiliari care sa nu dea dovada de profesionalism si chiar daca la inceput te mai indoiesti de bunele lor intentii o dovedesc ca sunt persoane demne de...
Din New York în Bucureşti, în paşi de dans
Si eu tot Mihai Petre l-as numi...
O franciza cu de toate
Oricat ai avea..tot mai vrei..Pacat ca numai o viata avem...